Polscy detaliści w 2022 r. wniosą do gospodarki 235 mld zł [RAPORT]

Polscy detaliści w&nbsp2022&nbspr. wniosą do gospodarki 235&nbspmld&nbspzł [RAPORT]

Polscy detaliści są optymistycznie nastawieni na wzrost w 2022 roku. Ich działalność może potencjalnie wnieść 235 miliardów złotych do polskiej gospodarki – takie wnioski pokazuje najnowsze badanie opublikowane przez Adyen. Jak pokazała analiza, kluczową rolę w zmieniającym się środowisku odgrywa obecnie technologia. Czy polskie firmy wykorzystają tę szansę?

Tranformacja cyfrowa jest tematem, który coraz częściej pojawia się w kontekście sklepów i handlu. Badanie opublikowane przez Adyen, globalną platformę technologii finansowych, pokazało, w jaki sposób pomaga ona w przyspieszeniu rozwoju sprzedawców detalicznych oraz zwiększeniu lojalności ich klientów. A potencjał polskiego sektora handlu jest spory. Jeśli właściciele firm zrealizują swoje tegoroczne ambicje związane ze wzrostem, wniosą do gospodarki 235 mld zł.

Liczby przemawiają za wprowadzaniem technologii w handlu

Przedsiębiorstwa wprowadzające technologie w całym ekosystemie swojego biznesu wykazały znaczące sukcesy – aż 80% sprzedawców, którzy połączyli płatności z innymi operacjami, odnotowało w ostatnim roku co najmniej 20% wzrost sprzedaży. Odsetek ten spadł do 63% w sytuacji, gdy systemy przedsiębiorstw nie były połączone.

Co więcej, model ekonomiczny Cebr wykazał, że dalsze przyspieszenie transformacji cyfrowej zwiększyłoby tempo wzrostu polskiego sektora detalicznego o dodatkowe 4 p.p. w ciągu najbliższych pięciu lat.

Technologia umożliwiająca usprawnienie operacji i poprawę doświadczeń klientów jest więc istotna dla sprzedawców detalicznych, co dodatkowo podkreślają wymagania konsumentów. Większość Polaków (61%) deklaruje, że chętniej robi zakupy u sprzedawców, którzy wykorzystują technologie w celu poprawy doświadczeń klientów. 66% kupujących byłoby z kolei bardziej lojalnych wobec sprzedawców, którzy pozwalają im kupować rzeczy w Internecie i zwracać je w sklepie.

Co na to polscy detaliści? 

Dane pokazują jednak, że polskie firmy nie są w pełni gotowe, aby wykorzystać tę szansę. Tylko 22% polskich sprzedawców twierdzi, że ich klienci mogą z łatwością zwracać produkty zakupione w Internecie w sklepach fizycznych, a jedynie 18% przyznaje, że ich systemy płatności są połączone z innymi obszarami działalności, takimi jak obsługa klienta, łańcuch dostaw czy zarządzanie zapasami.

Dla wielu to dopiero początek drogi. Technologia musi znaleźć swoją drogę wewnątrz firm i stać się ich integralną częścią. Tylko wtedy silosy zostaną przełamane, a zarówno operacje, jak i doświadczenia klientów usprawnione. Kiedy wszystkie elementy działalności przedsiębiorstwa są spójne, właściciele mogą wykorzystywać rzetelne dane, które pomogą im usprawnić doświadczenia klientów. Spostrzeżenia z całego procesu obsługi pozwalają poprawić sposób prowadzenia działalności. A to jest kluczowym czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną w nowoczesnym handlu.

Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen

Fot.: mat. prasowe

Badanie na zlecenie Adyen na grupie 2000 konsumentów przeprowadziła agencja badawcza Opinium LPP, natomiast za analizę grupy 500 przedsiębiorstw z Polski odpowiada Censuswide. Model ekonomiczny powstał z kolei przy udziale Centre for Economic Business Research.

Reklama