Zły czas dla firm rodzinnych. Blisko połowa nie widzi perspektyw rozwoju

Zły czas dla firm rodzinnych. Blisko połowa nie widzi perspektyw rozwoju

Firmy rodzienne są ważną częścią polskiej gospodarki. Według zeszłorocznych danych GUS w Polsce istnieje ok. 2 mln takich biznesów. Firmy rodzinne dominują w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, będąc na rynku od zawsze. Jednak ich sytuacja nie jest obecnie najlepsza, na co wpływająz miany prawne wprowadzane w zawrotnym tempie. Z jakimi wyzwaniami mierzą się obecnie firmy rodzinne?

44% właścicieli firm rodzinnych źle ocenia perspektywę rozwoju biznesu w najbliższych miesiącach – tak wynika z badania Firmy rodzinne[1], przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy[2], zainicjowanej przez PSH Lewiatan. Co ciekawe, mimo mało optymistycznych prognoz, wciąż aż 81,5% właścicieli firm rodzinnych jest przekonanych, że warto prowadzić biznes rodzinny.

Nastroje w firmach rodzinnych

Jak wynika z badania Firmy rodzinne, przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, blisko co czwarty (24%) właściciel nie założyłby firmy, wiedząc z jakimi wyzwaniami wiąże się dziś prowadzenie działalności. Z kolei co dziesiąty założyłby, ale w innej branży niż firma, którą obecnie prowadzą.

Jednocześnie 35% przedstawicieli firm rodzinnych uważa, że niełatwo jest prowadzić biznes rodzinny, a 4%, że nawet nie warto go prowadzić. Jednak 75% właścicieli firm rodzinnych chciałoby, aby w firmie pracowali członkowie rodziny, a 76% chciałoby przekazać swój biznes następnemu pokoleniu.

Firmy rodzinne w obecnych czasach mierzą się z wieloma wyzwaniami. Zmieniające się otoczenie, rosnąca konkurencja, digitalizacja, zmiany prawne, rotacja pracowników i wiele innych. Jednak rodzinny charakter przedsiębiorstwa silnie wpływa na jej stabilność, ponieważ firmy te nie dbają tylko o szybki rozwój, właściciele stawiają na kontynuację i planują na wiele lat. Natomiast trudno jest planować na pokolenia, gdy zmiany legislacyjne co rusz odwracają uwagę zarządów i każą im pochylać się nad nowymi przepisami. To sprawia, że zwłaszcza osoby samozatrudnione będą znacznie bardziej obciążone administracyjnie i podatkowo, a to już może realnie wpłynąć na pogorszenie się kondycji finansowej.

Dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego

Wyzwania firm rodzinnych

Według właścicieli firm rodzinnych, w 2022 roku największym wyzwaniem są rosnące koszty prowadzenia działalności (wysoka inflacja, wzrost kosztów energii) – tak uważa 48% ankietowanych.

Firmy rodzinne obawiają się również utraty płynności finansowej (23,5%) oraz niestabilności obecnych przepisów (25%). Dla 20% badanych wyzwanie stanowi także rozumienie prawa podatkowego, a 18,5% wskazuje na wzrost konkurencji na rynku.

Niewątpliwie barierą rozwoju firm rodzinnych w Polsce są przepisy prawne. Aż 85% właścicieli firm rodzinnych uważa, że prawo w Polsce nie sprzyja rozwojowi firm rodzinnych, zaś dla blisko 68% prawo ich dotyczące w ogóle nie jest zrozumiałe. Ponadto, szczególnie nieprzystępne są nowe przepisy związane z wejściem w życie Polskiego Ładu, które 76% właścicieli uważa za niezrozumiałe. Co więcej, 78% sądzi, że zmiany wynikające z Polskiego Ładu źle wpłynęły na ich działalność.

W ramach PSH Lewiatan na co dzień współpracujemy z ok. 3200 przedsiębiorcami. Większość z nich prowadzi działalność rodzinną – przekazywaną z pokolenia na pokolenie lub prowadzoną razem z rodziną. W tym roku obserwujemy jak obecna sytuacja polskich przedsiębiorców osłabia prowadzenie biznesów. Firmom z sektora MMSP jest wyjątkowo ciężko, lecz z drugiej strony rodzinny charakter firmy stanowi niesamowity atut, przewagę i siłę. W tym tkwi największa wartość. W obliczu trudnej sytuacji i prognoz na przyszłość zauważamy u naszych przedsiębiorców niesamowitą mobilizację i motywację do efektywnego działania oraz przetrwania zmian.

Robert Rękas, prezes zarządu Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan

Fot.: stock.adobe.com/bnenin

[1] Badanie przeprowadzone w 2022 roku.
[2] Celem inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy jest promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz wspieranie przedsiębiorców w wyzwaniach z jakimi mierzą się na co dzień w prowadzeniu działalności.

Reklama