Miniona Niedziela Palmowa była jednocześnie handlową. To jedna z dwóch najważniejszych niedziel dla handlu ze względu na bliskość świąt. Jak wynika z najnowszego badania M/platform, dla wielu konsumentów i shopperów był to już zdecydowanie czas, aby zaopatrzyć się w produkty, które posłużą do przygotowania Wielkanocy.
Niedziela Palmowa ze wzrostami sprzedaży. Mocno podskoczyły ceny żywności
W porównaniu do ostatniej niedzieli przed Wielkanocą rok temu (28.03.2021), odnotowano wzrost obrotów o 16%. Nie wynikał on jednak z tego, że Polacy robili większe zakupy. W porównaniu do roku poprzedniego po prostu mocno podskoczyły ceny produktów. Średnia wartość koszyka wzrosła o 12%, przy tej samej liczbie produktów w koszyku, czyli średnio 4,1 produktu.
Inaczej wygląda sytuacja, jeśli porównanamy minioną niedzielę do jedynej niedzieli handlowej w tym roku, czyli 30 stycznia. W tym przypadku możemy mówić aż o 32% wzroście obrotów, który nie wynikał wyłącznie ze wzrostu cen. Jak wskazują dane M/platform, obroty w tym przypadku wzrosły przede wszystkim ze względu na zwiększoną o 30% liczbę transakcji.
Wielkanoc widoczna na paragonach
Struktura zakupów niedzielnych jest zbliżona do tych w tygodniu. Kategorie o najwyższym udziale w obrotach to papierosy, piwo i wódka.
Porównując jednak ostatnią niedzielę handlową do niedzieli handlowej w styczniu (w lutym i marcu wszystkie niedziele były niehandlowe), widzimy już wzrosty sprzedaży – pod względem liczby sprzedanych sztuk – typowo świątecznych kategorii, jak:
- majonez (+80%),
- cukier (+45%),
- mąka (+32%),
- dodatki cukiernicze (+123%),
- płyny do mycia okien (+200%),
- środki do sprzątania (+110%).
Mocno rośnie także kategoria sezonowa, jaką są lody (+273%).
Fot.: mat. redakcji
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.