Problematyka innowacyjności w branży logistycznej to bardzo szerokie pojęcie. Nasze wyobrażenia co do przyszłości tego rynku z reguły odbiegają od rzeczywistych przekształceń i kierunków rozwoju. Z oczywistych względów pewne systemy muszą opierać się na podobnych zasadach.
50 lat logistyki
Peter Duwel, Head of Genius Lab z Grupy Raben podczas Innovation Day 2021 zauważył, że znaczny postęp technologiczny unowocześnił sprzęty wykorzystywane w branży logistycznej. Jednak ich funkcjonalność i zasady działania są te same.
Mimo bardziej nowoczesnego wyglądu czy usprawnienia wydajności sprzęty wspominane przez eksperta znacząco odbiegają od futurystycznych wizji jakie pół wieku temu snuli projektanci. Innowacje w branży poszły w nieco innym kierunku.
Gdzie jest ta innowacja?
Podstawowym pytaniem jakie zatem możemy sobie zadać jest: „gdzie jest innowacyjność w logistyce?”. Najczęściej pojawiającym się tu hasłem jest autonomiczność. Jednak zdaniem Petera Duwel’a to jest odległy temat.
Obecny poziom prac nad pojazdami autonomicznymi ograniczony jest przez wielość warunków jakie należy spełnić do testów czy prawidłowego funkcjonowania. Jak wskazuje ekspert – ograniczeniem jest nawet pogoda. Stąd też na wykorzystanie pełnych możliwości takich urządzeń przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać.
Podobnie jest w przypadku sektora magazynowego. Tutaj futurystycznie zakładamy, że innowacyjny i nowatorski magazyn będzie w pełni obsługiwany przez roboty, a cały system będzie zautomatyzowany. Jednak czynnik ludzki w dalszym ciągu odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu całej logistyki.
Automatyzacja i wykorzystanie robotyki to jednak znaczący trend, który usprawnił logistykę i nadal mocno ją wspiera. Możemy zakładać, że ten kierunek będzie się utrzymywał i umacniał.
Ostatnia mila
Ostatni etap realizacji zamówień, czyli dostarczenie paczki do klienta, to zagadnienie szczególnie gorące w ostatnich latach. Pandemia znacząco wpłynęła na zwiększenie popularności zakupów z opcją dostawy do klienta.
I właśnie w etapie ostatniej mili można upatrywać rozwoju robotyki, a właściwie jej wpływu na rozwój dostaw. To sektor, w którym duże znaczenie mają urządzenia wspierające sprawniejsze i efektywniejsze rozwożenie przesyłek.
Innowacje w logistyce
Ekspert Grupy Raben podczas Innovation Day 2021 wskazał, że logistyka ma trzy obszary, w których rola innowacji jest kluczowa. Pierwszym z nich jest digitalizacja, drugim robotyzacja, a trzecim – ochrona środowiska.
To wszystko powoduje, że operatorzy logistyczni mają bardzo wiele możliwości, by rozwijać innowacje. Choćby patrząc na wpływ na stan planety – praca nad ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko jest równie istotna co rozwój technologiczny. A wszystkie obszary wymienione przez przedstawiciela Grupy Raben niejako się ze sobą łączą.
Ograniczeniem, a jednocześnie wyzwaniem w rozwoju może być problematyka bycia elastycznym. W sektorze logistycznym – zważając na różnorodność towarów jakie trzeba magazynować i dostarczać – bardzo trudno utrzymać warunki, które będą odpowiednie dla wszystkich klientów.
Ekspert dodał, że kolejną sprawą są bardzo wysokie koszty inwestycji, które wymagają długotrwałych kontraktów, a obecnie klienci preferują 2- czy 3-letnie umowy. Dodając do tego presję optymalizacji kosztów rysuje się rzeczywistość wielu barier.