Kto nadaje dzisiaj kształt i tempo łańcuchom dostaw? Czy firmy mogą konkurować na sklepowych półkach i jednocześnie współpracować w transporcie i logistyce? Czy transparentności i współdzielenie informacji przekłada się na skok wydajności? Między innymi na takie pytania odpowiadali uczestnicy panelu dyskusyjnego pt. „Wdrażanie nowych modeli współpracy detalista-dostawca prowadzących do zwiększenia zrównoważonego rozwoju” podczas Retail Summit 2022.
Dwunasta edycja wydarzenia odbyła się w dniach 6-7 kwietnia w Warszawie po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią. Udział wzięło ponad 200 prelegentów z największych firm z Polski i zagranicy.
To właśnie idea pogłębionej kooperacji leży u podstaw rozwiązania Współpracy Transportowej CHEP, o której mowa była podczas panelu. Program ma na celu optymalizację logistyki, w taki sposób, by przy wsparciu analiz BIG Data badających miliony ruchów paletowych na terenie Europy, identyfikować punkty synergii w łańcuchach dostaw oraz przedstawiać możliwość współdzielenia transportu z innymi partnerami, jak i firmą CHEP.
Przełożenie tych analiz w praktyce jest proste: krótsze trasy, mniej pokonywanych kilometrów i optymalnie wypełniona przestrzeń załadunkowa ciężarówek. Współdzieląc transport, naturalnie ogranicza się zużycie paliwa, a także można skuteczniej adresować aktualne dziś problemy braku kierowców i rosnące koszty floty dostawczej.
Jak w trakcie panelu przekonywał Marek Kołodziejczyk, wyniki tak nakreślonej współpracy są satysfakcjonujące nie tylko dla biznesu, ale też przyjazne planecie. Środowiskowe korzyści działań optymalizacyjnych w Polsce to aż 89 ton emitowanego dwutlenku węgla mniej, 109 tysięcy zaoszczędzonych „pustych” kilometrów oraz 31 tysięcy kompletnych, pełnych załadunków (FTL). To dane za sam rok 2021 wyliczone w oparciu o formułę DEFRA, czyli organizacji rządowej Wielkiej Brytanii zajmującej się ochroną środowiska oraz badającej emisje gazów cieplarnianych związanych z działalnością transportu.
Na pytanie o to, jak przekonywać do innowacyjnej współpracy ludzi i organizacje, firma CHEP ma kilka odpowiedzi zweryfikowanych w praktyce. Przede wszystkim proponuje dzielenie się wymiernymi wynikami dotychczasowych wdrożeń, co pomaga rozwiewać mit, jakoby implementacja rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego zawsze musiała wiązać się z gigantyczną inwestycją.
Źródło/Fot.: mat. prasowe