Z roku na rok sezon lodowy w Polsce rozpoczyna się coraz wcześniej. Ma na to wpływ pogoda, ale również ambitne strategie producentów, którzy prześcigają się, by zwiększyć swój udział w wartej 3,35 mld złotych kategorii[*].
Po pandemicznych „wybojach”, sektor lodowy nie tylko się stabilizuje, ale wyraźnie wzmacnia – w 2021 zanotował 16% wzrost względem roku ubiegłego[*]. O tym, jak wygląda rynek lodowy w Polsce opowiada firma Wedel.
Lody impulsowe z dwucyfrowym wzrostem
Miniony rok pokazał, że kategoria lodów wyraźnie poprawiła wyniki zachwiane przez I falę pandemii koronawirusa i okres lockdownu w 2020 roku. Najwyraźniej potwierdza to silna pozycja lodów impulsowych, które – wg danych agencji NielsenIQ – w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowały wzrost sprzedaży na poziomie 23%. Ich wartość w okresie luty 2021-styczeń 2022 wyniosła 1,78 mld złotych, co zapewnia im ponad połowę udziału w całej kategorii[*].
Osiągnięcie takich wyników możliwe było m.in. dzięki zniesieniu radykalnych obostrzeń epidemiologicznych w 2021, tj. obowiązku noszenia maseczek na zewnętrz. Za popularność impulsów odpowiada zarówno wygodna forma, umożliwiającą konsumpcję w dowolnym miejscu, jak również sama wielkość porcji – pozwalająca na kontrolę bilansu kalorycznego, tak istotnego dla coraz większej grupy konsumentów.
Rosnąca popularność multipacków
Ten aspekt przyczynia się również do rosnącej popularności lodów impulsowych w zbiorczych opakowaniach tzw. multipackach, po które można sięgnąć np. w czasie przerwy w pracy, szczególnie w trybie home office. Za tym trendem przemawiają liczby – multipacki w okresie luty 2021-styczeń 2022 osiągnęły sprzedaż na poziomie 313,6 miliona złotych, co oznacza 53% wzrost względem roku poprzedzającego[*].
Lody familijne z niewielkim skokiem
Globalnie cały rynek lodowy w Polsce wyraźnie się rozwija i w 2021 roku odnotował 16% wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Poza wspomnianymi wyżej impulsami, wpływ miała na to również wyższa niż w 2020 roku sprzedaż lodów familijnych. Jej wartość sięgnęła 1,26 mld złotych[*]. Choć w ich w przypadku skok nie był tak spektakularny (+1,6%)[*], jak przy lodach impulsowych, to jednak wyraźnie widać wzrost tendencji zakupowej lodów w podzielnym formacie rodzinnym.
Źródło: Wedel
Fot.: stock.adobe.com/Diana Taliun
[*] E. Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, sprzedaż wolumenowa, okres luty 2020-styczeń 2021 i luty 2021-styczeń 2022, kategoria: Lody, Segments: Desery/Ciasta, Lody impulsowe, Lody familijne, Lody impulsowe multipack