Każda kategoria produktowa to setki, jak nie tysiące, pozycji. A każda w opinii producenta – wyjątkowa. Nie ujmując żadnej z nich, bo przecież wiele posiada niezwykłe cechy czy jest produkowana z najwyższą dbałością o szczegóły, to aby konsument mógł to docenić – produkt musi sprowokować go do zakupu.
Waga komunikatu
Trendy w sektorze opakowań zmierzają ku minimalizmowi, ale jednocześnie klarowności informacyjnej. Konsument oczekuje wyjątkowego opakowania, które zachęci go do zakupu. Jak zaznaczała Anna Szcześniak, prezes zarządu agencji 4MAT podczas debaty na Innovation Day 2021 – takie same zasady obowiązują w kontekście materiałów POS. Wszystko to jest wynikiem potrzeb konsumenckich, które niejako kreują kierunek rozwoju branży opakowaniowej.
Jednakże ten komunikat, o którym mowa musi być właściwie przemyślany. Przy swojej zwięzłości musi przekazać konkretną informację.
EKOopakowanie i EKOrecykling
Wątek ekologii to nurt żywy nie tylko w świadomości ludzi i codziennych zachowaniach – widoczny jest bardzo mocno w branży FMCG. Producenci nie tylko coraz chętniej włączają się do akcji prośrodowiskowych, ale też dbają o to, by ich działania były bardziej eko.
Ważnym zagadnieniem jest recykling i właściwa instrukcja – co zrobić z pustym opakowaniem. I ta funkcja edukacyjna często przerzucana jest na producentów. Często ogranicza się do informacji, jaki kolor kosza wybrać. Jednak czy to wystarczy?
Anna Szcześniak podczas Innovation Day 2021 podkreślała, że ograniczenie do podstawowych informacji nie wystarcza, by wyróżnić produkt. Konsument w dzisiejszym świecie oczekuje znacznie więcej.
Ekspertka zobrazowała myśl na przykładzie mleka. Spotyka się na opakowaniach informacje, że jest to produkt eko, że pochodzi od szczęśliwych krów, a opakowanie pochodzi z surowców nadających się do recyklingu. Ale często właśnie na tych informacjach komunikacja się urywa. Według Anny Szcześniak dobrze by było, żebyśmy ją poprowadzili dalej. Wskazuje, że będzie wygrywał ten producent, który wyróżni się pokazując co dalej się z dzieje się z wykorzystanym surowcem i pokaże cały proces. To może być wyróżnikiem tego konkretnej firmy czy marki.
Impuls do zakupu
Sam dobry produkt nie wystarczy. Zdobycie zaufania i lojalności klienta to proces, który wymaga właściwego rozpoczęcia. Bez początkowego zainteresowania opakowaniem i wizualnymi atutami konsument nie dowie się, z jak dobrą pozycją ma do czynienia.
Dochodzi tutaj kwestia zaufania do marki i wierności konkretnym produktom. Są bowiem takie brandy, które od lat istnieją w świadomości konsumenta. Będąc przekonanym o jakości i wartości stale wybieranych pozycji, klient może mieć opór przed wypróbowaniem nieznanego produktu. I tutaj swoją rolę mają działy marketingu, które muszą tak zaplanować komunikację, by skłonić konsumenta do zmiany.
Trendy w pakowaniu
Każda branża będzie rządzić się swoimi prawami w kontekście opakowań. Żywność z racji bezpieczeństwa i swojego charakteru – zawsze będzie posiadała opakowanie. Wyjątkiem, o którym wspomniała Anna Szcześniak – mogą być piekarnie, gdzie produktu są go pozbawione. Jednak bodźcem zakupowym jest wtedy cała piekarnia – brand, do którego klient celowo przychodzi.
Inaczej kwestia opakowań wygląda w przypadku elektroniki czy tekstyliów. W przypadku choćby telefonów komórkowych – dąży się do minimalizacji i głównym bodźcem ma być produkt, a opakowanie ma stanowić jedynie prostą formę zabezpieczenia. Z kolei patrząc na branżę odzieżową – tu trend jest wręcz przeciwny. Wiele warstw opakowań dodaje zakupom dodatkowe pozytywne odczucia z zakupu.