Opakowanie produktu niejednokrotnie wywiera na odbiorcy tak duże wrażanie, że to dzięki niemu podejmuje decyzję o zakupie. Komunikacja jaką jest w stanie prowadzić z klientem może zdecydować o sukcesie produktu. Branża opakowań to ogromny potencjał dla rozwoju rynku FMCG – jakie trendy obecnie przeważają?
Rynek opakowań ewoluuje wraz z całą gospodarką. Podstawą jego działań zawsze była dogłębna obserwacja trendów i bardzo duże zaangażowanie w rozwój technologii oraz poszukiwanie lepszych rozwiązań produkcji.
Współpraca kluczem do sukcesu
Opakowanie nie istnieje bez produktu, a produkt bez opakowania. Oba czynniki muszą być dopracowane i tworzyć wspólnie całość. Dlatego dopiero dobra współpraca między producentem a twórcą opakowania może przynieść obu stronom sukces. W przeciwnym razie, niezależnie od tego jak dobry był pomysł – końcowy wyrób może nie spełnić rynkowych wymogów.
Kooperacja między wspomnianymi podmiotami musi opierać się na wspólnym zaangażowaniu i odpowiedzialności za produkt. Taki wniosek podczas części konferencyjnej Innovation Day 2021 wysnuła Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe w Tetra Pak. Eskpertka podkreśliła, że nie bez znaczenia jest to w jaki sposób opakowanie zostanie wytworzone, a także jaki komunikat nim przekażemy
Trendy rynkowe – customizacja
Jednym z wyróżniających się rynkowych trendów jest customizacja. Jest niczym innym jak bardzo intensywną personalizacją produktu. Wynika to ze zmian społecznych. Konsumentowi nie odpowiada już towar, który może mieć każdy i wszędzie – potrzebuje wyjątkowego produktu, szytego na miarę nie tylko potrzeb, ale też trendów oraz oczekiwań.
Oczywistym jest, że kalkulacja kosztów ma ogromne znaczenie dla podjęcia decyzji o customizowaniu produktów. Katarzyna Sady podczas Innovation Day zaznaczyła, że im krótsze serie produktów tym jednostkowy koszt wytworzenia będzie wyższy.
Śledzenie cyklu życia produktu
Kolejnym ciekawym trendem widocznym na rynku opakowań jest śledzenie produktu. I to tak precyzyjne, że można sprawdzić jego drogę od surowca po trafienie do rąk konsumenta. Dzieje się to za sprawą kodów QR, które coraz częściej zauważane są na opakowaniach.
Od krzykliwego opakowania po naturalny design
W latach 90., gdy mogliśmy obserwować bardzo silny rozwój rynku FMCG i szukania sposobów na wyróżnienie się na półce, producenci stawiali na kolor. Tego też w tamtym czasie oczekiwał konsument – więc było to uzasadnione potrzebą rynkową. Jak zauważyła Katarzyna Sady – była to też reakcja na poprzednią dekadę, kiedy to z wielu powodów, produkty zdawały się nie mieć żadnego indywidualnego charakteru.
Trend na krzyczące opakowania zdaje się jednak już tylko historią. Obecna półka sklepowa nie jest już pstrokata jak choinka. Opakowania zaczynają się wyróżniać w zgoła inny sposób. Doceniana jest prostota i klarowny przekaz. Inspiracja naturą i minimalistyczne podejście do projektu zdają się silniej wpływać na wyobraźnię klienta niż najbardziej kolorowy produkt.
Zatem trend na naturalność i ekologię dotyczy nie tylko produktu, ale też materiału, w jaki jest opakowany. Dużą przewagą jest komunikat – z czego jest wytworzona nie tylko zawartość, ale też opakowanie.