Customizacja a rynek opakowań – innowacje i trendy w branży

Customizacja a rynek opakowań – innowacje i trendy w branży

Opakowanie produktu niejednokrotnie wywiera na odbiorcy tak duże wrażanie, że to dzięki niemu podejmuje decyzję o zakupie. Komunikacja jaką jest w stanie prowadzić z klientem może zdecydować o sukcesie produktu. Branża opakowań to ogromny potencjał dla rozwoju rynku FMCG – jakie trendy obecnie przeważają?

Rynek opakowań ewoluuje wraz z całą gospodarką. Podstawą jego działań zawsze była dogłębna obserwacja trendów i bardzo duże zaangażowanie w rozwój technologii oraz poszukiwanie lepszych rozwiązań produkcji.

Współpraca kluczem do sukcesu

Opakowanie nie istnieje bez produktu, a produkt bez opakowania. Oba czynniki muszą być dopracowane i tworzyć wspólnie całość. Dlatego dopiero dobra współpraca między producentem a twórcą opakowania może przynieść obu stronom sukces. W przeciwnym razie, niezależnie od tego jak dobry był pomysł – końcowy wyrób może nie spełnić rynkowych wymogów.

od lewej: Andrzej Wierzchoń, Expert of Consumer & Influence Marketing EMEA, Blue HorizONE;  Anna Szcześniak, CEO, Agencja Marketingowa 4MAT;  Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak; Bogdan Orzechowski, Managing Director Head of Market Poland, SIG

Kooperacja między wspomnianymi podmiotami musi opierać się na wspólnym zaangażowaniu i odpowiedzialności za produkt. Taki wniosek podczas części konferencyjnej Innovation Day 2021 wysnuła Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe w Tetra Pak. Eskpertka podkreśliła, że nie bez znaczenia jest to w jaki sposób opakowanie zostanie wytworzone, a także jaki komunikat nim przekażemy

Najlepsze efekty zawsze osiąga się poprzez współpracę, kooperację. Oczywiście producenci opakowań, tacy jak nasza firma, ale też i inne, muszą brać odpowiedzialność za to, w jaki sposób opakowanie jest wytworzone. Muszą wziąć odpowiedzialność za komunikację – to, co można tym opakowaniem powiedzieć. Czyli np. że zostało wykonane z odpowiedzialnie pozyskanych materiałów czy, że np. zostało wyprodukowane w taki sposób, że obniżamy jego ślad węglowy i tak dalej. Ale ponieważ komunikacja będzie znajdowała się finalnie na produkcie producenta X czy Y to musi ona powstać we współpracy.

Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak

Trendy rynkowe – customizacja

Jednym z wyróżniających się rynkowych trendów jest customizacja. Jest niczym innym jak bardzo intensywną personalizacją produktu. Wynika to ze zmian społecznych. Konsumentowi nie odpowiada już towar, który może mieć każdy i wszędzie – potrzebuje wyjątkowego produktu, szytego na miarę nie tylko potrzeb, ale też trendów oraz oczekiwań.

Rzeczywiście w ostatnim okresie ewidentnie czuć nacisk na to, żeby produkty były coraz bardziej customizowane. Konsument takich produktów oczekuje po latach globalizacji, kiedy wszystkie produkty były zunifikowane i przysłowiowego, tego samego burgera można było kupić w Warszawie i w Nowym Yorku. Obecnie wiele firm coraz częściej myśli o tym, żeby customizować swoje produkty. Nasi klienci, partnerzy biznesowi też teraz o tym częściej myślą, aczkolwiek wszystko wiąże się z kosztami i z relacją wartości do kosztów. 

Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak

Oczywistym jest, że kalkulacja kosztów ma ogromne znaczenie dla podjęcia decyzji o customizowaniu produktów. Katarzyna Sady podczas Innovation Day zaznaczyła, że im krótsze serie produktów tym jednostkowy koszt wytworzenia będzie wyższy. 

Śledzenie cyklu życia produktu

Kolejnym ciekawym trendem widocznym na rynku opakowań jest śledzenie produktu. I to tak precyzyjne, że można sprawdzić jego drogę od surowca po trafienie do rąk konsumenta. Dzieje się to za sprawą kodów QR, które coraz częściej zauważane są na opakowaniach.

Dużą rolę zaczynają też odgrywać takie aspekty jak np. możliwość śledzenia produktu w całym jego cyklu życia – od momentu pozyskania surowca, miejsca pozyskania, dalej miejsca gdzie został produkt wytworzony i dalej co się z nim dzieje. Taką możliwość dają unikalne QR cody, które można zamieszczać na opakowaniach. No i oczywiście we współpracy z producentami, którzy też śledzą losy swojego produktu, nie tylko opakowania. Jest to trend, który widać, który czuć.  

Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak

Od krzykliwego opakowania po naturalny design

W latach 90., gdy mogliśmy obserwować bardzo silny rozwój rynku FMCG i szukania sposobów na wyróżnienie się na półce, producenci stawiali na kolor. Tego też w tamtym czasie oczekiwał konsument – więc było to uzasadnione potrzebą rynkową. Jak zauważyła Katarzyna Sady – była to też reakcja na poprzednią dekadę, kiedy to z wielu powodów, produkty zdawały się nie mieć żadnego indywidualnego charakteru.

Rzeczywiście przez wiele lat na świecie, również i w Polsce opakowania były bardzo kolorowe, bardzo krzykliwe. My w Polsce w latach 90. szczególnie odbijaliśmy sobie w ten sposób niejako smutne, szare, bure lata 80., kiedy to opakowania na półce były mało ciekawe, a często nawet mieliśmy do czynienia (pewnie starsze osoby pamiętają) z opakowaniami zastępczymi. Przez wiele lat potem opakowania musiały krzyczeć i bardzo się do nas z półek sklepowych uśmiechać. 

Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak

Trend na krzyczące opakowania zdaje się jednak już tylko historią. Obecna półka sklepowa nie jest już pstrokata jak choinka. Opakowania zaczynają się wyróżniać w zgoła inny sposób. Doceniana jest prostota i klarowny przekaz. Inspiracja naturą i minimalistyczne podejście do projektu zdają się silniej wpływać na wyobraźnię klienta niż najbardziej kolorowy produkt.

Obserwujemy powrót do prostoty, do naturalności, do minimalizmu. I jak zaczęłam się nam tym zastanawiać, to zaryzykowałabym taką tezę, że bardzo silnie jest to związane z coraz większą, z coraz bardziej rosnącą świadomością konsumentów odnośnie tego, że produkty powinny być jak najbardziej naturalne, powinny mieć jak najprostszy skład. I wraz z tymi potrzebami konsumentów odnośnie naturalności i prostoty produktów idzie też potrzeba naturalności, prostoty i minimalizmu w opakowaniach. 

Katarzyna Sady, Martketing Manager East Europe, Tetra Pak

Zatem trend na naturalność i ekologię dotyczy nie tylko produktu, ale też materiału, w jaki jest opakowany. Dużą przewagą jest komunikat – z czego jest wytworzona nie tylko zawartość, ale też opakowanie.
 

Reklama