E-grocery najdroższym kanałem sprzedaży. O ile podrożała żywność?

E-grocery najdroższym kanałem sprzedaży. O ile podrożała żywność?

Eksperci ASM Sales Force Agency od trzech lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane raporcie "Koszyk Zakupowy®" pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Które sieci były najdroższe w lutym 2022 roku?

Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że koszyk minimalny drożał w styczniu i lutym o odpowiednio 5,39% i 3,97% w skali roku. Choć w porównaniu miesiąc do miesiąca, w lutym odnotowano niewielki spadek. Na wynik mogło wpłynąć wprowadzenie zerowego podatku VAT na żywność, a także wysokie podwyżki cen w styczniu.

Średnia cena koszyka zakupowego w lutym. Gdzie było najdrożej?

Według wyników badania, w lutym 2022 r. średnia cena koszyka wyniosła 235,24 zł. To spadek o 3,41 zł, czyli 1,43 % w porównaniu do stycznia br. Najdroższą opcją niezmiennie okazał się kanał e-grocery. W lutym br. za średni koszyk w sklepie internetowym konsumenci musieli zapłacić ponad 266 zł.

Wartość hipotetycznego koszyka skomponowanego wyłącznie z najdroższych produktów, była w lutym 2022 roku o 9,13% niższa niż przed rokiem – to różnica o 30,63 zł. W przypadku koszyka z najtańszymi produktami odnotowano wzrost w 2022 r. o 3,97% w stosunku do roku 2021 – tutaj różnica kształtowała się na poziomie 6,96 zł.

Na podium najdroższych sieci handlowych w lutym 2022 roku pojawiły się:

  1. Polomarket (gdzie średni koszyk zakupowy kosztował 244,52 zł),
  2. Inna sieć Cash&Carry (240,26 zł),
  3. Dino (240,24 zł).

Z kolei wśród sieci, które oferowały w lutym produkty w najniższych cenach znalazły się:

  1. Auchan (gdzie średni koszyk zakupowy kosztował 203,56 zł),
  2. Lidl (224,28 zł),
  3. Makro (227 zł).
Źródło: ASM Sales Force Agency

Gdzie odnotowano najwyższe wzrosty cen?

Jak informują eksperci ASM Sales Force Agency na 10 badanych sieci handlowych, wzrosty cen w skali roku odnotowano w przypadku aż 7 z nich.

Najbardziej ceny podskoczyły w Lidlu, gdzie średnia suma za koszyk w skali roku wzrosła o 6,20%, co przełożyło się na realny wzrost na poziomie 13,10 zł.  Drugie miejsce pod względem wzrostu cen zajęła Biedronka. W sklepach dyskontera średnia cena za koszyk zakupowy podniosła się o 5,80%.  Podium drożyzny zamknął Kaufland ze wzrostem cen o 4,69%.

Z kolei największy spadek cen względem 2021 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sieci Auchan. Średni koszyk był tam tańszy o 3,95%. Kolejne miejsca zajęła inna sieć Cash&Carry oraz kanał e-grocery.

Źródło: ASM Sales Force Agency

Ceny w sklepach internetowych

W ramach porównania modelu hybrydowego, w lutym 2022 r. w jednym na trzy analizowane sieci zakupy online były tańsze niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast miesiąc wcześniej w jednym na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były droższe.

Podobnie jak w styczniu najbardziej wyrównane ceny w lutym br. odnotowano w sklepach sieci Carrefour (wersja online tańsza o 0,74 zł). W przypadku sieci Auchan zakupy przez Internet były o 1,63 zł droższe. Natomiast sieć E.Leclerc stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 2,57 zł droższy od wersji tradycyjnej.

Źródło: ASM Sales Force Agency

Źródło: ASM Sales Force Agency
Fot.: stock.adobe.com/Michele Ursi

Reklama