Skala inwestycji w tech retail, a więc nowe technologie wykorzystywane w handlu detalicznym, przekroczyła w minionym roku, po raz pierwszy w historii, 100 miliardów dolarów – informuje statnia analiza firmy CB Insights - State of Retail Tech[1]. Jakie rozwiązania będą kształtowały sklep przyszłości?
To aż 132% wzrost w porównaniu do 2019 r., kiedy to łączna wartość inwestycji w technologie handlowe wyniosła 47 mld dolarów. Co ciekawe, nie chodzi tu absolutnie o nakłady na cyfrowe zaplecze dla handlu elektronicznego, ale w głównej mierze o nowoczesne wyposażenie tradycyjnych, fizycznych placówek handlowych. Według analityków CB Insight, ten obszar finansowania nowych technologii powiększył się aż trzykrotnie r/r.
1. Sklepy interaktywne
Technologie, które już zdążyły zadomowić się w nierzadko rozległych przestrzeniach handlowych to przede wszystkim RFID, NFC czy coraz popularniejsze w tej branży QR kody. Ponadto ich łączenie w systemach hybrydowych oferuje szereg korzyści zarówno dla sieci handlowych jak i dla klientów.
Informacje zakodowane w tagach RFID dają szereg możliwości analitycznych dla Retailerów, a tagi NFC, które mogą przybierać formę kodów QR, logo czy choćby kodu kreskowego, pozwalają poprzez zbliżenie lub zeskanowanie przy pomocy smartfona odwołać kupującego do odpowiedniej strony WWW z informacjami na temat produktów, wideo prezentującym ich cechy czy zbioru opinii doświadczonych użytkowników.
Oczywiście narzędzia te wspomagają także klientów w nawigowaniu do pożądanych towarów przez alejki marketów, mogą sugerować przepisy z wykorzystaniem wybranych produktów spożywczych czy rozwiązać problem z doborem i odnalezieniem odpowiedniego rozmiaru odzieży, prosząc o wpisanie swojego wzrostu czy choćby numeru obuwia.
Ewolucja tradycyjnych placówek handlowych do tego typu „sieci naczyń połączonych” oznacza nie tylko udogodnienia dla samych klientów, ale perspektywę widocznych wzrostów sprzedaży dla samych sieci, które osiągają ją wnosząc swój customer experience na zupełnie nowy poziom.
2. Nowy poziom samoobsługi
Sieci detaliczne zdają sobie sprawę, iż ich klienci bardzo cenią sobie swój czas. Szczególnie Ci z młodszych pokoleń – Y lub Z, którzy poprzez doskonałe zaznajomienie z technologiami starają się załatwiać swoje sprawy możliwie najszybciej i najsprawniej. Nie bez znaczenia dla popularności płatności bezkontaktowych, czy też samoobsługowych jest także pandemia, która skłania wielu klientów do zachowania ostrożności przy zakupach dokonywanych drogą tradycyjną.
Pójściem o krok dalej, względem doskonale znanym wszystkich kas samoobsługowych, jest wdrażanie technologii „Scan & Go” W tym przypadku, za pośrednictwem smartfonowej aplikacji, klienci samodzielnie skanują wzięte z półek sklepowych produkty, po czym opłacają je poprzez wybraną metodę płatności mobilnej, bez potrzeby oczekiwania w kolejkach, które przecież tworzą się zarówno przed klasycznymi jak samoobsługowymi kasami.
3. Nowoczesne bezpieczeństwo
Sklepy ery cyfrowej to poza gamą technologicznych udogodnień dla klientów również obiekty wyposażone w rozwiązania skutecznie zabezpieczające przed kradzieżą czy gwarantujące autentyczność produktu, po który sięga klient.
Jak zauważa Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems, wizją nowoczesnego sklepu, poza dużą autonomią zakupów i wielokanałową łącznością z klientem, są także systemy zabezpieczejące biznes samych sprzedawców i sieci detalicznych.
Warto dodać, że ryzyko kosztów związanych z działalnością nieuczciwych konsumentów niezmiennie wzrasta. Jak informuje ostatnia analiza Strategic Resource Group, kradzieże sklepowe generują dziś straty sięgające od 2 do 3% całkowitej rocznej sprzedaży detalistów, podczas gdy przed pandemią nie przekraczały one 1%[3].
Źródło: Checkpoint
Fot.: stock.adobe.com/vladimircaribb
[1] https://www.cbinsights.com/reports/CB-Insights_Retail-Tech-Report-2021.pdf
[2] https://checkpointsystems.com/pl/reports/zmiany-w-obsludze-przy-kasie/
[3] https://edition.cnn.com/2022/01/07/business/retail-theft-shoplifting-robbery/index.html