Luty w handlu. Widmo wojny widoczne na paragonach [DANE]

Luty w handlu. Widmo wojny widoczne na paragonach [DANE]

Sklepy małoformatowe zakończyły drugi miesiąc roku ze wzrostami liczby transakcji oraz wartości sprzedaży. Przyczyniły się do tego wysokie, jak na luty, temperatury, a także niepokój związany z sytuacją w Ukrainie. 

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w lutym 2022 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 5,7% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 1,4% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Co wpłynęło na dobre wyniki detalistów?

Widmo wojny widoczne na paragonach

Z jednej strony na wzrost liczby transakcji wpłynęła lutowa pogoda oraz brak obostrzeń pandemicznych. W związku z tym Polacy chętniej wychodzili z domu i robili zakupy w pobliskich sklepach. Przełożyło się to na liczbę transakcji, która była wyższa o 1,4% niż rok wcześniej.

Z drugiej drugiej, jak informują autorzy badania, na wyniki sklepów małoformatowych wpłynął niepokój związany z doniesieniami z Ukrainy. Dane PIH i CMR Panel wyraźnie wskazują na wzrosty sprzedaży w ostatnim tygodniu lutego. Jak komentują autorzy, Polacy zaczęli wtedy robić zakupy w celu uzupełnienia domowych zapasów, a później także by wziąć udział w zbiórkach żywności i pomóc uchodźcom.

W ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3% – donoszą autorzy badania. Największe wzrosty odnotowano w województwach graniczających z Ukrainą. W tym czasie w województwach lubelskim i podkarpackim wartość sprzedaży wzrosła łącznie o blisko 7%. 

Klienci małoformatowych sklepów zaczęli kupować częściej żywność o długim terminie przydatności (jak kasze, ryż, makaron, konserwy), środki higieny, a także produkty dla dzieci (jak pieluszy i mleka w proszku).

Nadal rosną ceny. Obniżka VAT bezskuteczna?

W lutym 2022 roku klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 opakowania produktów (o 5% mniej niż przed rokiem). Za zakupy te płacili średnio 20,31 zł. W porównaniu z analogicznym czasem rok wcześniej wartość średniego paragonu wzrosła o około 4%. Czynnikiem, który mocno przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych – informują autorzy badania.

Od 1 lutego br. obowiązuje wyzerowana stawka VAT na podstawowe produkty. W ten sposób rząd chciał walczyć z rosnącą inflacją, a także zapewnić oszczędności konsumentom. Jak komentują autorzy badania, obniżka podatku przyczyniła się do spadku cen tylko na chwilę. Już pod koniec lutego ceny wielu produktów wróciły do poziomu z grudnia czy stycznia.

W porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku, cena za litr oleju wzrosła w lutym o 46%, za kostkę masła klienci sklepów małoformatowych w tym czasie musieli zapłacić o 45% więcej, natomiast ceny za kg cukru wzrosły o 23%. 

Znacznie wyższe niż przed rokiem ceny odnotowano też dla produktów mlecznych, zbożowych (jak np. mąki i kasze), a także kawy mielonej – wyliczają autorzy badania i dodają, że wszystkie te kategorie odnotowały wzrosty w ujęciu wartościowym przy spadku sprzedaży liczby opakowań. Oznacza to, że klienci kupowali mniej, a jednocześnie płacili więcej.

W lutym 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 opakowania produktów (o 5% mniej niż przed rokiem) i płacili za nie średnio 20,31 zł. W porównaniu z lutym 2021 wartość średniego paragonu wzrosła o około 4%.

Podwyżka akcyzy widoczna na półkach

Podwyżka akcyzy na produkty alkoholowe przełożyła się na wzrost cen m.in. wódek i piwa – wynika z danych PIH i CMR Panel. Butelka czystej wódki kosztuje obecnie o ponad 10% więcej niż przed rokiem.

Jak wskazują autorzy badania, wolumen piwa utrzymał się na poziomie sprzed roku, choć wartość sprzedaży tej kategorii zwiększyła się o prawie 7%. Z kolei w przypadku wódek czystych wartość sprzedaży była wyższa o niespełna 2% niż w 2021 roku, jednak w przeliczeniu na litry odnotowano spadek o 7%.


Źródło danych: PIH, CMR Panel
Foto: sotck.adobe.com/phpetrunina14

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama