Innowacja, by zasłużyć na swoje miano, musi w sposób znaczący wpłynąć na rynek i konsumenta. Trzeba odróżnić ją od zwykłej modyfikacji. Nowatorskie rozwiązanie czy produkt muszą tworzyć nową propozycję wartości.
Nie każda nowość jest innowacyjna
Często słowo innowacja jest nadużywane i stosowane do każdej modyfikacji czy nowości produktowej bądź usługowej. Według części ekspertów część pojęć – ważnych rynkowo – jest nadużywana. Takie zdania jest m.ni. Piotr Lutek, Partner Modern Expo Group, który swoją opinię zaprezentował podczas jednego z paneli na Innovation Day 2021.
Podczas dyskusji ekspert podkreślił, że wielokrotnie nowości rynkowe są oceniane jako innowacje, mimo, że ich charakterystyka niczego nowatorskiego nie wnosi. Istotą tego pojęcia jest bowiem przełomowość. Musi wkroczyć na nieznany dotąd obszar.
Wiele przykładów rozwiązań z rynku może dzielić ekspertów w ocenie, czy są one nowościami czy może już innowacjami. Niemniej, wszyscy są zgodni co do tego, że druga z opcji musi wprowadzać głębokie zmiany. Podczas Innovation Day 2021 Piotr Lutek jako przykład takiej przełomowej zmiany wskazał BLIK, który zrewolucjonizował system płatności.
Przełomowe wartości
Dlaczego innowacje są tak bardzo pożądane? Ponieważ niosą ze sobą wyjątkową treść wpływającą na konsumenta i rynek. Potrzeby konsumentów są stałe, i niezmiennie będą oni potrzebować określonych produktów czy usług. To co ulega modyfikacji – to sposób w jaki będą te potrzeby zaspokajać. Rozwój technologii, cyfryzacja, miejsce i czas w jakim żyjemy – to wszystko ma wpływ na nieustanne zmiany rynkowe i nowe wymagania względem producentów.
Piotr Lutek podkreślał, że innowacja ma swoje źródło w luce rynkowej, gdy czegoś brakuje. Wtedy przed kreatorami otwiera się możliwość stworzenia czegoś, co ją uzupełni. Innowacje według eksperta kieruje się przede wszystkich do osób młodych. Dlaczego? Bo nie widzą barier i nie są obciążeni kulturowo czy społecznie.