Luty w handlu lepszy od oczekiwań. Sporo kategorii ze wzrostami sprzedaży

Luty w handlu lepszy od oczekiwań. Sporo kategorii ze wzrostami sprzedaży

Nastroje w handlu tradycyjnym w lutym br. odnotowały spory wzrost przerostający prognozy. Wzrosły także oczekiwania względem marca.

Wskaźnik nastrojów w handlu tradycyjnym (NHT) wzrósł w lutym o 17,1 pkt. w porównaniu do styczniowego notowania i wyniósł 32,3 pkt. Był również wyższy o 2,3 pkt. od prognozy na ubiegły miesiąc – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez M/platform. Wskaźnik wyprzedzający (NHT+1) na marzec wyniósł natomiast 49,9 pkt i był wyższy o 19,9 pkt. od przewidywań na luty.

Luty z większą wartością koszyka

"Dane M/platform za luty 2022 przyniosły potwierdzenie dotychczasowych trendów w handlu tradycyjnym" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform. Wyniki badania pokazały, że wartość średniego koszyka zakupowego w tradycyjnym sklepie wzrosła o 8,2% r/r. Oznacza to, że przeciętnie na zakupy wydajemy o 1,81 zł więcej niż rok temu.

W analizowanym czasie o 10% wzrosły także obroty w sklepach tradycyjnych. Jak informuje ekspertka M/platform, wynika to z częstszej odwiedzalności sklepów (wzrost o 1,6%).

Co kupowaliśmy częściej?

Jak zauważa Ewa Rybołowicz, w przeciwieństwie do poprzednich miesięcy znacznie więcej grup produktowych odnotowało wzrosty sprzedaży. Wśród kluczowych dla tego kanału sprzedaży kategorii jedyną, której wartość nie wzrosła, była kategoria wódki (-2,4%).

Wzrosty odnotowały natomiast między innymi:

  • wyroby tytoniowe (+2,7%),
  • piwo (+3,8%),
  • nabiał (+6,7%),
  • napoje bezalkoholowe (+2,7%),
  • słodycze (+3,8%),
  • alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+12,0%). 

Z uwagi na wojnę w Ukrainie, znaczące wzrosty wartości sprzedaży odnotowały także kategorie znajdujące się na dalszych miejscach w rankingu handlu tradycyjnego, jak gotowe posiłki (+5,3%), żywność sucha (25,3%), higiena osobista (+4,2%) czy środki ochrony zdrowia (+17,0%).

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform

Jak wojna wpłynie na nastroje w handlu?

24 lutego br. Rosja zaatakowała Ukrainę. Tym samym u naszych sąsiadów rozpoczęła się wojna. Wydarzenia te w dalszej perspektywie z pewnością wpłyną także na polski handel. Jednak jak zaznaczają autorzy badania M/platform: "o tym, czy powodujące wzrost cen paliw mocne osłabienie złotego oraz wysoka inflacja będą mieć bezpośredni wpływ na handel tradycyjny, dowiemy się dopiero w kolejnych miesiącach". 


Foto: stock.adobe.com/lado2016

Badanie M/platform zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca, po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę, na próbie 1098 osób prowadzących małe oraz średnie punkty handlu detalicznego.

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Reklama