Olej, oliwa, masło klarowane, margaryna, masło tradycyjne a może miks? Do pieczenia, smażenia, smarowania – wybór tłuszczów roślinnych na polskim rynku jest niezwykle szeroki. Mimo zmiennych trendów konsumenckich i wzrostów cen nadal jest to niezbędna kategoria w codziennym koszyku zakupowym. Przyglądamy się zatem bliżej rynkowi i ulubionym pozycjom Polaków z tego segmentu.
Tłuszcze w zdrowej, zrównoważonej diecie są niezbędne. Obok węglowodanów są głównym substratem energetycznym, a także są bogate w witaminy A, K i D. Wspierają też m.in. działanie systemu nerwowego i prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, a przy tym obniżają poziom cholesterolu.
Zmiany na polskim rynku
Szalejąca inflacja i idące za nią wzrosty cen bardzo mocno odbiły się na segmencie tłuszczów. Jak wynika z monitoringu blisko 36 tys. cen detalicznych, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail, w październiku ubiegłego roku w relacji rocznej najbardziej zdrożały produkty właśnie z tej kategorii. Jak wynika z raportu – różnica wynosi 59,7%. Szczególnie było to zauważalne w przypadku oleju, który odnotował wzrost aż o 83,9%. Istotnie zwiększyły się też ceny pozostałych produktów z kategorii. Jak wskazuje raport margaryny do pieczenia wzrosły o 23,8%, a masła – o 20,6%. Analizy pokazują, że wzrost w kategorii jest stały. We wrześniu 2021 r. ceny podniosły się o 40,2% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM wykazało, że średnia cena koszyka w styczniu 2022 r. wzrosła o 11,08 zł, czyli o 5% porównując do grudnia 2021 r. Analiza wskazuje, że najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 40%.