Styczeń w handlu: Mniej produktów w koszyku i większa kwota na paragonie

Styczeń w handlu: Mniej produktów w koszyku i większa kwota na paragonie

Po grudniowych wzrostach sprzedaży, w styczniu 2022 roku przyszedł czas na spadek dynamiki sprzedaży. W sklepach małoformatowych w ujęciu miesiąc do miesiąca dynamika spadła aż o 14,4%, zostając jednak nadal wyższa niż w styczniu 2021 roku, kiedy obowiązywały obostrzenia związane z drugą falą pandemii.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w styczniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 4,7% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o prawie 2% w porównaniu ze styczniem 2021 r., kiedy obowiązywały obostrzenia zawiązane z drugą falą pandemii. W porównaniu z grudniem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w styczniu spadły o 14,4%, a liczba transakcji była o 7,6% niższa niż rok wcześniej.

Mniej produktów w koszyku i... większa kwota na paragonie

Najwięcej transakcji odnotowano w tygodniu rozpoczynającym się 10 stycznia, czyli w momencie powrotu dzieci i młodzieży do szkół (rok temu od razu po przerwie świąteczno-noworocznej nastąpiły ferie). Podczas tegorocznego stycznia dużą rolę odegrała także pogoda – cały miesiąc być znacznie cieplejszy od ubiegłorocznego – oraz brak ograniczeń związnych z pandemią. Jak komentują autorzy badania, wszystko to sprzyjało wychodzeniu z domu, a co za tym idzie wstępowania przy okazji do pobliskich sklepów po impulsowe zakupy.

Nie powinno zatem dziwić, że w ostatnim miesiącu klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w styczniu 2021 r., choć robili mniejsze zakupy (więcej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 produktów).

W styczniu 2022 r. w przeciętnym koszyku znajdowały się średnio 4 produkty – to nieco mniej niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej, czyli jeszcze przed pandemią.

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 20,13 zł, czyli o około 3% więcej niż rok wcześniej i aż o 25% więcej niż w styczniu 2020 r.

Co podrożało najmocniej w styczniu 2022?

Duży wpływ na wzrost obrotów w styczniu 2022 r. miały rosnące ceny – przyznają autorzy badania. Wysokie wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, jak:

  • olej (średnia cena za litr była o około 50% wyższa niż przed rokiem),
  • masło (wzrost ceny średnio o 46%),
  • mąka (wzrost o 25%). 

Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym – wydatki na olej były w styczniu o 18%, a na masło o 11% wyższe niż przed rokiem, ale w przeliczeniu na kilogramy klienci kupili ich o ponad 20% mniej niż przed rokiem. Wzrosty wartości sprzedaży z jednoczesnym spadkiem wolumenowym dotyczyły również wielu innych kategorii kulinarnych spośród m.in. produktów mlecznych, tłuszczów i produktów zbożowych.

Które kategorie trafiały częściej do koszyka zakupowego?

W styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 16%) oraz wodę czystą (liczba sprzedanych butelek była o 10% wyższa niż przed rokiem). Co ciekawe, rosnącą wolumenowo kategorią okazały się również słodycze impulsowe, które szczególnie ucierpiały w czasie pandemii. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również dania gotowe.

Rzadziej na paragonach pojawiały się natomiast alkohole, z wódkami czystymi na czele – sprzedaż tej kategorii w przeliczeniu na litry spadała o ponad 10% w porównaniu ze styczniem 2021, kilkuprocentowe spadki odnotowały również piwa i wódki smakowe.


Źródło: PIH/CMR

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Reklama