Cyberbezpieczeństwo w e-commerce – czy e-zakupy są bezpieczne?

Cyberbezpieczeństwo w e-commerce – czy e-zakupy są bezpieczne?

Wraz z rozwojem kanału e-commerce pojawiła się na rynku kwestia ochrony danych w sieci. Cyberbezpieczeństwo stało się jednym z elementów budujących zaufanie do sklepów internetowych i decydującym czynnikiem w pozyskiwaniu stałych użytkowników.

Bezpieczeństwo danych

Dokonując transakcji internetowych e-klient liczy na to, że jego dane zostaną odpowiednio zabezpieczone, a cała transakcja przebiegnie z zachowaniem wszelkich reguł ostrożności. Wątek cyberbezpieczeństwa został poruszony podczas jednego z paneli dyskusyjnych na Innovation Day 2021. Jeden z ekspertów wskazał, że wszelkie sytuacje związane z wyciekiem danych negatywnie odbijają się na zaufaniu konsumentów i dla firm działających w kanale e-commerce stanowi to ogromne wyzwanie.

Coraz częściej słyszymy o sporej ilości wycieku danych. I kwestia cyberbezpieczeństwa dotyczy stricte nas – firm działających w tym modelu e-commerce, bo to jest kwestia pewnej relacji. Klient powierza nam dane, a my musimy je w odpowiedni sposób zabezpieczyć. Ja mam wrażenie, że niestety coraz więcej głośnych spraw dotyczących wycieku danych czy to z platform społecznościowych czy innych instytucji zaczyna sprawiać, że konsument rzeczywiście z coraz większym dystansem te dane nam  powierza. I to jest dla nas teraz bardzo duże wyzwanie. My chcemy te dane pozyskiwać, to jest dla nas klucz biznesu.

Krzysztof Kozak, współzałożyciel i prezes SUPERSONIC Food

Zarządzanie doświadczeniem konsumenta

Każdy ze sklepów musi wypracować swój model działania. Są firmy, które korzystają z wielu kontrahentów, ale są też biznesy samodzielne. Te drugie mają zdecydowanie szersze możliwości w tzw. zarządzaniu doświadczeniem konsumenta, ponieważ nie pojawiają się potencjalne bariery.

Ja mam przyjemność reprezentować biznes najbardziej koherentny i czysty e-commercowo w segmencie D2C, czyli my zachowujemy taką pełna sprawczość jeśli chodzi o produkty, które produkujemy, magazynujemy, wysyłamy, a wcześniej marketujemy. Więc mamy taką pełną możliwość zarządzania doświadczeniem klienta bez partnerów handlowych, baz market place’u, bez tego wszystkiego co gdzieś może stanowić pewną blokadę, a dla nas stanowi bardzo istotny benefit naszego całego biznesu.

Krzysztof Kozak, współzałożyciel i prezes SUPERSONIC Food

Oczywiście to w jaki sposób wykorzystane zostaną dane, zależy od przedsiębiorcy. Na nim też ciąży obowiązek odpowiedniego ich zabezpieczenia.

Dlaczego dane zbierane od konsumenta są tak istotne? Umożliwiają natychmiastowe wprowadzanie zmian ulepszających biznes. E-sklep jest w stanie testować rozwiązania i ulepszać je w czasie rzeczywistym. Nieskuteczne rozwiązania można w prosty sposób wycofać bądź modyfikować.

Faktycznie mamy taką fantastyczną możliwość zbierania dużej ilości danych, ale również szybkiego wprowadzania modyfikacji i reagowania na zmiany na rynku (…) Dla nas bardzo istotne jest hasło learn-test-learn. To jest to co przez cały czas robimy. To polega na tym, że cały czas jesteśmy w stanie  na bieżąco i bardzo szybko te potrzeby klientów definiować i na nie reagować, a też szybko testować to co wprowadzamy. I dzięki tej informacji zwrotnej wprowadzać modyfikacje w naszej ofercie, co w klasycznych biznesach, ale również tych e-commercowych, które korzystają z pośredników, zapewne jest możliwe, ale dużo wolniej.

Krzysztof Kozak, współzałożyciel i prezes SUPERSONIC Food

 Czy klient kupuje w tym samym miejscu?

Podczas Innovation Day 2021 pojawił się wątek, który nieco podzielił ekspertów. Część z nich stała bowiem na stanowisku, że konsumenci nie lubią ryzykować i chętniej wykonują zakupy korzystając z jednego sklepu. Innego zdania był prezes SUPERSONIC Food. Ekspert zauważył, że co prawda są towary, które można dostać wszędzie i miejsce zakupu wybierane przez klienta jest stałe, to istnieje cała gama produktów dostępnych wyłącznie pod jednym lub kilkoma adresami.

Pewnie jest masa produktów pierwszej potrzeby i rzeczywiście tak jest, ale jest też masa takich produktów jak nasze, w jakimś sensie oryginalnych, które wnoszą pewną wartość dla konsumenta i z tego tytułu jesteśmy w stanie zaoferować dużo więcej konsumentowi niż tylko taką czynność stricte zakupową związaną z wyborem danego produktu i dostarczeniem. Możemy dać mu szereg benefitów dodatkowych.

Krzysztof Kozak, współzałożyciel i prezes SUPERSONIC Food

A czego oczekuje konsument? Z pewnością pandemia nieco zmieniła nasze nawyki. Chętniej niż 2 lata temu sięgamy obecnie po zdrową żywność. Klient szuka informacji o produkcie w trosce o siebie i najbliższych. Pandemia spowodowała nagły rozwój biznesów, które właśnie takie zdrowe produkty oferują. Nastąpił nagły wzrost zainteresowania kategorią.

My jesteśmy biznesem food-techowym, czyli oferujemy żywność i napoje, które są stworzone za pomocą nowoczesnych technologii, łączą naukę z dietetyką, a przy okazji rozwiązują bardzo konkretne problemy zdrowotne ludzi. Tu możemy nieco nawiązać do pandemii. Nasz biznes niejako wybuchł w trakcie pandemii i to był ten moment kiedy gro ludzi dostrzegło, że dieta czy odżywianie są kluczem do dobrego samopoczucia. My te problemy rozwiązujemy. Dostarczamy żywność i napoje do szybkiego przygotowania, które są pełnowartościowe i zdrowe, a przy okazji jesteśmy też przedstawicielem tego dwucyfrowego wzrostu żywności typu plant-based, która zresztą w takim klasycznym retailu również zapełnia coraz większą liczbę półek sklepowych.

Krzysztof Kozak, współzałożyciel i prezes SUPERSONIC Food
Reklama