Wraz z rozwojem kanału e-commerce pojawiła się na rynku kwestia ochrony danych w sieci. Cyberbezpieczeństwo stało się jednym z elementów budujących zaufanie do sklepów internetowych i decydującym czynnikiem w pozyskiwaniu stałych użytkowników.
Bezpieczeństwo danych
Dokonując transakcji internetowych e-klient liczy na to, że jego dane zostaną odpowiednio zabezpieczone, a cała transakcja przebiegnie z zachowaniem wszelkich reguł ostrożności. Wątek cyberbezpieczeństwa został poruszony podczas jednego z paneli dyskusyjnych na Innovation Day 2021. Jeden z ekspertów wskazał, że wszelkie sytuacje związane z wyciekiem danych negatywnie odbijają się na zaufaniu konsumentów i dla firm działających w kanale e-commerce stanowi to ogromne wyzwanie.
Zarządzanie doświadczeniem konsumenta
Każdy ze sklepów musi wypracować swój model działania. Są firmy, które korzystają z wielu kontrahentów, ale są też biznesy samodzielne. Te drugie mają zdecydowanie szersze możliwości w tzw. zarządzaniu doświadczeniem konsumenta, ponieważ nie pojawiają się potencjalne bariery.
Oczywiście to w jaki sposób wykorzystane zostaną dane, zależy od przedsiębiorcy. Na nim też ciąży obowiązek odpowiedniego ich zabezpieczenia.
Dlaczego dane zbierane od konsumenta są tak istotne? Umożliwiają natychmiastowe wprowadzanie zmian ulepszających biznes. E-sklep jest w stanie testować rozwiązania i ulepszać je w czasie rzeczywistym. Nieskuteczne rozwiązania można w prosty sposób wycofać bądź modyfikować.
Czy klient kupuje w tym samym miejscu?
Podczas Innovation Day 2021 pojawił się wątek, który nieco podzielił ekspertów. Część z nich stała bowiem na stanowisku, że konsumenci nie lubią ryzykować i chętniej wykonują zakupy korzystając z jednego sklepu. Innego zdania był prezes SUPERSONIC Food. Ekspert zauważył, że co prawda są towary, które można dostać wszędzie i miejsce zakupu wybierane przez klienta jest stałe, to istnieje cała gama produktów dostępnych wyłącznie pod jednym lub kilkoma adresami.
A czego oczekuje konsument? Z pewnością pandemia nieco zmieniła nasze nawyki. Chętniej niż 2 lata temu sięgamy obecnie po zdrową żywność. Klient szuka informacji o produkcie w trosce o siebie i najbliższych. Pandemia spowodowała nagły rozwój biznesów, które właśnie takie zdrowe produkty oferują. Nastąpił nagły wzrost zainteresowania kategorią.