Handel w Polsce. TOP 5 wydarzeń i trendów w 2021 roku

Handel w Polsce. TOP 5 wydarzeń i trendów w 2021 roku

Eksperci wskazują, że rynek handlowy znajduje się w coraz lepszej formie. Niektóre dane świadczą nawet o powrocie do poziomów przed pandemicznych. Co działo się na rynku w 2021 roku? O czym mogą świadczyć najważniejsze wydarzenia? Odpowiadają eksperci z Colliers.

  1. Małe centra w mniejszych miastach
  2. Dwa lockdowny
  3. Debiuty na rynku
  4. Sieci wychodzą z Polski
  5. Nowoczesne oblicza handlu

Po oddaniu ponad 338 tys. mkw. GLA powierzchni, całkowita podaż w sektorze centrów handlowych na koniec 2021 r. wyniosła ponad 12,3 mln mkw. GLA, a nasycenie powierzchnią wzrosło do 320 mkw. na 1 000 mieszkańców. Według danych Colliers wskaźniki te są wyższe niż w 2020 r., a także w przedpanedmicznym 2019 r. i zbliżają się do wyników odnotowanych w latach 2017 i 2018.

Najważniejsze wydarzenia i trendy 2021 na rynku handlowym

1. Małe centra w mniejszych miastach

W 2021 r. oddano do użytku 34 nowe obiekty, zaś 9 kolejnych rozbudowano. Do największych otwarć zaliczyć należy Galerię Andrychów (23,2 tys. mkw.) oraz Saller Lipnik (12,8 tys. mkw.). Powierzchnia żadnego nowo oddanego obiektu w 2021 nie przkroczyła 25 tys. mkw. GLA, a nowa podaż zlokalizowana jest przede wszystkim w mniejszych miejscowościach – ponad 80% oddanej w 2021 r. powierzchni handlowej powstało w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Decyzję deweloperów i inwestorów o lokalizacji obiektów handlowych wspiera rosnąca siła nabywcza mieszkańców mniejszych miejscowości, ale i duża konkurencja na większych rynkach. Wciąż ogromną popularnością wśród konsumentów cieszą się parki handlowe, które umożliwiają korzystanie z usług, handlu i gastronomii w sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Małe i średnie obiekty handlowe wykazują wyższą odporność na wprowadzane restrykcje związane z pandemią.

Katarzyna Michnikowska, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers

2. Dwa lockdowny

Pierwsza połowa 2021 r. upłynęła pod znakiem dwóch lockdownów, które znacznie ograniczyły funkcjonowanie centrów handlowych. Pojawiły się także dodatkowe koszty związane z wymogami sanitarnymi. Jednocześnie centra handlowe aktywnie włączyły się w walkę z pandemią, stając się jednym z miejsc, gdzie można było przyjąć szczepionkę przeciw COVID-19.

3. Debiuty na rynku

W 2021 r. w Polsce zadebiutowały m.in. sieć JD Sports zajmująca się sprzedażą odzieży sportowej, sieci oferujące artykuły do wyposażenia domu i wnętrz (Duxiana, MRP Home, Rolf Benz), a także marki modowe (Philipp Plein, Bimba y Lola, Camicissima, Yargici). Pierwsze sklepy w naszym kraju otworzyła firma Lego oraz sieć Rituals Cosmetics. Spektakularny debiut odnotowała marka Half Price – nowy koncept off-price polskiej Grupy CCC, która otwiera sklepy także w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

4. Sieci wychodzą z Polski

Podaż na niektórych największych rynkach zmniejszyła się wraz z zakończeniem procesu wycofywania się z Polski sieci Tesco, który nie pozostał bez wpływu na wzrost współczynnika pustostanów (5,3% w sierpniu 2021 r. vs. 4,8% w sierpniu 2020 r.). Ponad 300 lokalizacji po sklepach brytyjskiej sieci przejął Salling Group, otwierając w ich miejscach supermarkety Netto. Wybrane lokalizacje po Tesco zajęły również sklepy sieci Kaufland, Carrefour, E.Leclerc czy DIY Leroy Merlin i Castorama. Niektóre obiekty zostały zakupione w celu przekonwertowania ich na parki handlowe lub projekty mixed-use i mieszkaniowe.

Inwestorzy poszukują nowych rozwiązań dla najstarszych obiektów. Potencjalne scenariusze zaobserwować można na przykładzie obiektów sieci Tesco, które nie zostały przejęte przez operatorów spożywczych. Przestrzenie zajmują także operatorzy DIY, a wybrane obiekty przekształcane są na cele parków handlowych. Na rynkach o dużej konkurencji oraz presji na intensyfikację zagospodarowania terenu, spodziewać można się realizacji projektów wielofunkcyjnych.

Dominika Jędrak, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers

Polski rynek, poza siecią Tesco, w latach 2020-2021 opuściły również m.in. marki Salamander, Promod, Camaieu, Sportisimo czy Tape à l’oeil. Do końca 2022 roku zamknięte mają zostać także sklepy Uterque należącej do sieci Inditex, a ze sklepów stacjonarnych w Polsce rezygnuje Gino Rossi.

5. Nowoczesne oblicza handlu

Po znacznym wzroście znaczenia e-commerce w handlu detalicznym, zaobserwowanym wraz z pierwszą falą pandemii w 2020 r., ubiegły rok przyniósł stabilizację wskaźników. Udział sprzedaży e-commerce w handlu detalicznym w 2021 r. wahał się między 7,4% w lipcu do 11,4% w listopadzie.

Do najważniejszych wydarzeń dla branży e-commerca należy m.in. wprowadzenie w Polsce usługi Amazon Prime, debiut pochodzącej z Singapuru platformy Shopee, a także uruchomienie przez Decathlon platformy marketplace.

W 2021 r. obserwowano przyspieszoną cyfryzację rynku zakupów codziennych. Dynamiczny rozwój spotkał również format q-commerce, na którym funkcjonują m.in. Glovo, Lisek, Jokr, Bolt, Wolt czy Jush należący do właściciela sieci Żabka, która prężnie rozwija nowoczesne koncepty. W ubiegłym roku otwarte zostały pierwsze bezobsługowe punkty Żappka, zaś w ramach współpracy z siecią Decathlon powstał pierwszy punkt Żabka Nano.


Źródło: Colliers

Reklama