Grupa Żywiec mimo spadku przychodów zakończyła 2021 rok z zyskiem

Grupa Żywiec mimo spadku przychodów zakończyła 2021 rok z zyskiem

Grupa Kapitałowa Żywiec S.A. opublikowała wyniki finansowe za 2021 rok. Niepewne i dynamiczne otoczenie, w którym funkcjonowała w minionym roku branża, przełożyło się na spadek przychodów o ponad 7,5%. Mimo tego zysk netto Grupy wzrósł o 52% r/r.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy spadły o 7,6% i wyniosły 3 467 mln zł wobec 3 753 mln zł w 2020 r. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej Grupy Żywiec wzrósł w 2021 roku o 28,2% wynosząc 439 mln zł. W tym czasie Grupa osiągnęła 407 mln zł zysku netto, co po wyłączeniu 190 mln zł jednorazowego efektu zwrotu nadpłaconej akcyzy od piw smakowych nadal pozostaje 8% poniżej 234 mln zł zysku netto osiągniętego przed pandemią w 2019 roku. Jednak w porównaniu do wyniku z 2020 roku (233 miliony złotych), skorygowanego o jednorazowy wpływ z tytułu sprzedaży aktywów w kwocie 91 mln zł., Grupa odnotowała wzrost zysku netto o 52%.

W minionym roku zwiększyliśmy przychody z każdego hektolitra piwa, dzięki wzrostowi sprzedaży piw premium oraz bardzo dobrym rezultatom innowacji. Żywiec Jasne Lekkie to najlepiej sprzedająca się nowość w kanale tradycyjnym i nowoczesnym. Wzrosty w segmencie premium nie zrównoważyły jednak spadków sprzedaży lagerów, szczególnie w segmencie ekonomicznym.

Simon Amor, Prezes Zarządu Grupy Żywiec S.A.

W 2021 roku Grupa Żywiec funkcjonowała w bardzo dynamicznym i niepewnym otoczeniu. Jak informuje firma, Grupa znalazła się pod ogromną presją wzrostu kosztów działalności, związanych z inflacją cen energii, surowców, opakowań i kosztów pracy. Ponadto ograniczenia aktywności społecznej, handlu i gastronomii w pierwszej połowie roku, fatalna pogoda w kluczowym dla sprzedaży okresie wakacyjnym oraz wyraźne zmiany w strukturze kanałów sprzedaży, wpłynęły negatywnie na sprzedaż piwa i przychody Grupy. Pozytywny jednorazowy wpływ na wysokość zysku operacyjnego miał zwrot nadpłaconej akcyzy od piw smakowych.

Na rynku wyraźnie widać, że konsumenci coraz chętniej sięgają po lżejsze, często smakowe piwa, które, mimo konsekwentnego wzrostu, w dalszym ciągu stanowią mniejszą część rynku. Dominujący dotąd lager znacząco traci na popularności, szczególnie wśród młodszych konsumentów. Dodatkowo w ubiegłym roku spadła sprzedaż piwa w kanale tradycyjnym. Wszystkie te czynniki przełożyły się na spadek przychodów. Działamy w niespotykanych dotąd warunkach drastycznego wzrostu kosztów, których wpływ na wynik w krótszym okresie staramy się ograniczać wieloma inicjatywami oszczędnościowymi. Przy jednoczesnym spadku rynku i wzroście kosztów i obciążeń podatkowych, związanych z podwyżkami akcyzy, stanowi to duże wyzwanie dla dalszego rozwoju branży i dla utrzymania inwestycji i rentowności.

Simon Amor

Źródło: Grupa Żywiec

 

Reklama