Innowacja to proces – wdrażanie, obsługa, analiza

Innowacja to proces – wdrażanie, obsługa, analiza

Wdrażanie innowacyjnych usług często wiąże się z koniecznością obsługi skomplikowanych procesów – informatycznych czy technologicznych. Zatem dostarczeniu samego rozwiązania muszą towarzyszyć systemy służące do jego właściwego wykorzystania.

Ryzyko obsługi zawiłych procesów

Wraz z hasłem „innowacja” często pojawia się określenie „skomplikowanie”. I nie można się temu dziwić, gdyż z samej idei jest to nowość o znacznym stopniu zawiłości. A to wszystko dlatego, że innowacja wymaga niestandardowych, często zaawansowanych technologicznie rozwiązań. I właśnie dlatego decydując się na wdrożenie takiej nowatorskiej usługi musimy się liczyć z ryzykiem obsługi zawiłych i wymagających od nas przeszkolenia systemów.

To cię może zainteresować:

Mając kilkudziesięcioletnie doświadczenie – w dowolnej branży – można spotkać się z podejściem, że funkcjonujące dotychczas systemy nie wymagają modernizacji, gdyż się zawsze sprawdzały. Z kolei zmiany wymagają nakładów finansowych, kadrowych i czasu. Do twórców innowacji należy zatem zadanie, by w taki sposób dostarczyć rozwiązanie, by nie zniechęcić, a zachęcić do wdrożeń.

Podczas Innovation Day 2021, Piotr Łapiński z Asseco Business Solutions wskazał, że bycie dobrym partnerem biznesowym polega właśnie na wsparciu w obsłudze nowych technologii. Nie możemy bowiem wymagać od przedsiębiorcy, który nigdy nie miał do czynienia z zaawansowanymi cyfrowo narzędziami, że bez wahania i problemów przyjmie je w miejsce dotychczasowych rozwiązań. 

Piotr Łapiński, Image Recognition Product Manager w Asseco Business Solutions podczas Innovation Day 2021.

Cały czas pojawia się jedno hasło: skomplikowanie. Mówimy, ze na przykład za skomplikowana jest obsługa systemu IT dla sklepu. Rozmawiamy z firmami, które mają bardzo długie praktyki – po 20-30 lat i tłumaczą, że robią coś w określony sposób, bo zawsze to działało. Trzeba mieć świadomość, że jak wdrażamy innowację, to ona wiąże się z ryzykiem obsługi tego skomplikowania, które może być też kosztowne. I właśnie to nie może być spychane na partnerów, którzy po prostu nie mają prawa się na tym znać. Nie możemy wymagać od tego sklepiku wiejskiego, żeby obsługiwał skomplikowane procesy informatyczne. 

Piotr Łapiński, Image Recognition Product Manager, Asseco Business Solutions

Właściwy partner

Co należy do zadań odpowiedzialnego partnera? Przede wszystkim piecza nad najistotniejszym elementem – czyli właściwą obsługą narzędzia. To on musi patrzeć globalnie na cały proces i przedstawić odbiorcy krok po kroku jak będzie wyglądał proces przejścia na nową usługę, a także jakie korzyści może osiągnąć decydując się na zmiany.

Uczestnicy panelu poświęconemu innowacjom zmieniającym retail.

Po pierwsze musimy dobrać partnerów, którzy będą w tym procesie za to skomplikowanie odpowiadać, rozumieć je oraz wiedzieć dlaczego zostało zastosowane. Po drugie, musimy zawsze myśleć całościowo. Mamy sklepik, który zbiera dane, mamy producenta, który zbiera dane, mamy hurtownika, dystrybutora, retailera… Ale tak naprawdę nikomu nie daje korzyści kawałek danych, a zoptymalizowanie procesu i wyciągnięcie z procesu „end-to-end”. Żeby w ogóle osiągnąć jakąś korzyść z danych, jakąkolwiek korzyść z procesu innowacji i jej wdrażania, musimy ją przede wszystkim dobrze wdrożyć i utrzymać, by każdy wiedział, dlaczego wyciąga wspomnianą korzyść. To nie może być połowiczne. My musimy utrzymywać tę nową, innowacyjną część, często trudną, i jednocześnie tę starą, która nam jeszcze zjada zasoby do obsługi dotychczasowego procesu.

Piotr Łapiński, Image Recognition Product Manager, Asseco Business Solutions

Dopasowanie do potrzeb

Na rynku istnieje dużo innowacyjnych i bardzo chwytliwych marketingowo rozwiązań, które przyciągają uwagę przedsiębiorców chcących polepszyć swoje wyniki. Jednak jak przestrzegał Piotr Łąpiński podczas Innovation Day 2021 – nie można tworzyć i wdrażać innowacji dla samej nowej technologii. Musimy wyciągnąć w ogromu dostępnych rozwiązań te, które rzeczywiście mają szansę przynieść nam oczekiwany rezultat.

Określenie wcześniej korzyści, mierzalnych korzyści, które osiągniemy po wdrożeniu czy to Image Recognition czy jakiegokolwiek innego rozwiązania pozwoli nam określić to co nas interesuje na końcu – albo poprawienie interakcji, poprawienia jakości albo zwyczajnie najbardziej mierzalna miara, czyli ile ja nam tym zarobię. Jeżeli partner w procesie wie jakie ma korzyści, to myślę, że na końcu nie spyta: „Ale po co mi to? Za co jest ta faktura?”.

Piotr Łapiński, Image Recognition Product Manager, Asseco Business Solutions

Ekspert z Asseco Business Solutions podkreślał, że właściwe prowadzenie relacji z partnerem i dobór odpowiednich narzędzi spowodują, że finalnie klient nie tylko będzie usatysfakcjonowany podjęciem decyzji o wdrożeniu, ale też chętniej skorzysta z innych proponowanych mu rozwiązań. Szczególnie gdy początkowo pojawiał się opór i strach przed zmianami.

Reklama