Walentynki tracą na popularności. Jakie prezenty kupią w tym roku Polacy?

Walentynki tracą na popularności. Jakie prezenty kupią w tym roku Polacy?

W ciągu ostatnich dwóch lat w Polsce spadła popularność Święta Zakochanych. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa respondentów Barometru Providenta deklarowała zamiar obchodzenia Walentynek. W trakcie pandemii zainteresowanie uroczystością spadło, i drugi rok z rzędu świętować zamierza zaledwie co trzeci ankietowany. Nie brakuje także niezdecydowanych. 

Jak pokazały tegoroczne wyniki Barometru Providenta, Święto Zakochanych najchętniej celebrują osoby w wieku 25-34 lata, natomiast najwięcej sceptyków jest wśród przedstawicieli najstarszej (55+) i najmłodszej (18-24 lata) grupy wiekowych. Ze świętowania rezygnuje także niemal połowa badanych z wielkich miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). 

Okazuje się, że 30% badanych planuje uczcić dzień zakochanych. To bardzo ciekawa informacja, bo widzimy tu dużą zmienną w stosunku do tego, jak było przed pandemią. Wtedy walentynki chciało obchodzić 60% badanych.

Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska

Dlaczego nie obchodzimy Walentynek?

Po raz kolejny jako główny powód niechęci do Walentynek respondenci podają przekonanie, że uczucia należy okazywać bliskim każdego dnia – wskazał tak co trzeci badany, który nie zamierza celebrować 14 lutego. Niewiele mniejszy odsetek przyznaje, że po prostu nie ma z kim spędzić tego święta. 27% wskazuje natomiast na komercyjny charakter Walentynek.

Przyczyny, które stają nam na drodze w obchodzeniu Święta Zakochanych, różnią się znacząco w zależności od wieku. Ponad połowa respondentów w wieku 18-24 lata twierdzi, że nie ma towarzysza lub towarzyszki, z którym może spędzić Walentynki. Wśród badanych 55+ aż 38,7% zaznacza, ze to święto przeznaczone jest dla młodszych osób. Najstarsi respondenci częściej od innych grup wskazywali także, że nie należy obchodzić zagranicznych świąt.

Choć możemy zaobserwować, że w czasie pandemii zdecydowanie ostrożniej podchodzimy do celebrowania Walentynek, to większość z nas nie łączy ze sobą tych dwóch zjawisk. Zaledwie 3% osób, które rezygnuje w tym roku ze świętowania, wskazało, że to pandemia pokrzyżowały ich plany.

Karolina Łuczak

Drobne upominki, smaczne jedzenie i wieczór na kanapie

Ulubionym sposobem na okazanie uczuć w Walentynki są dla Polaków kulinarne prezenty.

  • 23,1% planuje przygotować uroczystą kolację w domu,
  • 19,2% podaruje bliskiej osobie słodycze.
  • 16,3% planuje wybrać się na kolację do restauracji.

Podobny odsetek zamierza wręczyć ukochanej osobie kwiaty, przy czym wśród respondentów wskazujących tę odpowiedź zdecydowanie przeważają panowie. Sporym powodzeniem cieszy się także kulturalna rozrywka – aż 17,2% ankietowanych 14 lutego zamierza obejrzeć film lub spektakl siedząc na własnej kanapie.

– Kobiety głównie planują przygotować kolację w domu i chciałyby spędzić ten dzień, oglądając z ukochaną osobą film na kanapie. Mężczyźni natomiast częściej myślą o wyjściu do restauracji, kina, a zdarzyły się też odpowiedzi, które wskazywały na to, że myślą o wyjeździe z ukochaną osobą.

Karolina Łuczak

42,9% Polaków chce na tegoroczne Walentynki wydać do 100 zł. W ubiegłym roku również ta kwota wskazywana była najczęściej. Co czwarty respondent wyda kwotę pomiędzy 100 a 200 zł. 12% Polaków na celebrację Święta Zakochanych  przeznaczy pomiędzy 200 a 300 zł, a niemal co 10. deklaruje, że wyda ponad 300 zł. Wyższe kwoty częściej wskazywali mężczyźni.

Niespodzianka? Niekonieczne

Nieco ponad 90% badanych, którzy deklarują chęć obchodzenia Walentynek, spędzi to święto z partnerem lub partnerką. 14 lutego respondenci spędzą też z rodziną (5,2%), z przyjacielem lub przyjaciółką (4,3%) oraz ze znajomymi (2,2%).

Nasi respondenci niemal po równo podzielili się na dwie grupy – zwolenników planowania oraz wielbicieli walentynkowych niespodzianek. Niewiele ponad 50% badanych zadeklarowało, że atrakcje na ten dzień planuje wspólnie z osobą, z którą go spędzi. 43,5% ankietowanych przygotowuje niespodziankę dla ukochanej osoby. Pozostali chcą dać się zaskoczyć drugiej stronie i nie przejmują inicjatywy

Karolina Łuczak

Zaledwie 14% badanych spodziewa się, że dostanie prezent z okazji Święta Zakochanych, a 30,4% nie potrafi przewidzieć czy otrzyma podarek. Walentynkowych upominków najczęściej spodziewają się kobiety oraz osoby w wieku 25-34 lata.


Źródło: Provident Polska / Newseria

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1054 dorosłych Polaków, w styczniu 2022 r.​