E-commerce szczególnie w ostatnich latach nabrał wyjątkowego znaczenia dla handlu. Pilna potrzeba szybkich i bezpiecznych zamówień wymagała natychmiastowej odpowiedzi. Innowacyjne, a przy tym skuteczne platformy sprzedaży stały się zatem dla przedsiębiorców koniecznym narzędziem.
Innowacja innowacji nierówna…
Zdawać by się mogło, że w rzeczywistości powstających jak grzyby po deszczu platform i sklepów online, każda opcja będzie dobra dla przedsiębiorców szukających swojego miejsca w internecie. Otóż nie. Postawieni przed koniecznością sprzedawcy szukali rozwiązań prostych i skutecznych – zarówno dla nich jak i ich klientów. Takie podejście zaprezentowało m.in. Allegro, o czym podczas Innovation Day 2021 mówił Merchant Management Director ze wspomnianej platformy – Marcin Półchłopek.
Elastyczność małych i średnich przedsiębiorców
Ekspert w dyskusji na temat kanału e-commerce podkreślił różnice między przedsiębiorstwami w zależności od ich wielkości. Zmiany w dużych strukturach są trudniejsze ze względu na poziom złożoności i dłuższej drodze podejmowania decyzji. Mniejsze biznesy są bardziej elastyczne i otwarte. To z kolei sprzyja wprowadzaniu zmian i łatwym przyjmowaniu innowacyjnych rozwiązań.
Otwartość na e-commerce
E-commerce w Polsce rósł już przed rokiem 2020, a od czasów wybuchu pandemii rozwój kanału przybrał na sile. Z jednej strony wymusił to ograniczony dostęp do stacjonarnych placówek, a z drugiej strony wygoda i prostota dokonywania transakcji za pośrednictwem internetu sprawiły, że mimo ustępowania obostrzeń liczba transakcji online dalej pięła się w górę. Dynamika rozwoju nie słabnie, a zaufanie konsumentów do tej formy zakupów rośnie.
Jednak mimo tak dobrych perspektyw rozwoju, w branży pojawiają się też bariery. Wspomniane rosnące zaufanie, musiało zostać zbudowane w oparciu o pozytywne doświadczenia. Opór do zakupów online stanowiła niepewność co do transparentności takiej usługi i tego czy faktycznie zostanie ona zrealizowana.
Rozwiązaniem było zbudowanie całej infrastruktury technologicznej, która dla klienta daje poczucie bezpieczeństwa dokonywanej transakcji. To wymagało czasu i nakładu środków. Ale w efekcie okazało się to bardzo trafioną inwestycją.
Dane w procesie e-zakupów
Z perspektywy przedsiębiorcy kluczową kwestią są wyniki jakie uzyskuje. Do tego konieczne są nie tylko dane, ale przede wszystkim ich właściwa analiza. To jednak zajmuje czas i wymaga umiejętności przełożenia cyferek na konkretne procesy, które są w stanie zwiększyć wynik, na którym zależy sprzedawcy.