Ostatnie dwa lata przyniosły wiele wyzwań rynkowych i gospodarczych – także dla branży piwowarskiej. Choć ta poradziła sobie całkiem nieźle nadal pozostając stablinym sektorem polskiego przemysłu.
Jak pokazują dane, rynek piwny w 2020 roku nieco powiększył sie w porównaniu z przedpandemicznym 2019 rokiem – wskazuje Deloitte Advisory w najnowszym raporcie „Podsumowanie analizy wybranych wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie”.
Branża piwowarska w Polsce w 2020 roku – kluczowe liczby
- Wartość rynku w Polsce: 17,97 mld zł
- Wolumen produkcji piwa w Polsce: 38,4 mln hl.
- Wolumen sprzedaży piwa w Polsce: 35,9 mln hl.
- Wielkość zatrudnienia: ok. 9,5 tys. osób.
- Import: 1,01 mld hl.
- Eksport: 4,37 mld hl.
- Liczba browarów: 363.
Całościowo branża piwowarska urosła
Mimo spadków w wolumenie produkcji i sprzedaży piwa (kolejno o 4,2 p.p. oraz 3,5 p.p.) w porównaniu do przedpandemicznego 2019 roku, całościowo wartość rynku wzrosła z poziomu 17,42 mld zł do 17,97 mld zł. Wielkość zatrudnienia w branży piwowarskiej pozostała w tym czasie na podobnym poziomie wynoszą około 9,5 tys. pracowników.
Na przestrzeni roku (2019 vs 2020) wzrosty odnotował także handel zagraniczny. Import, który w 2019 roku kształtował się na poziomie 0,96 mld hl, w 2020 roku wynosił już 1,01 mld hl. Z kolei w przypadku eksportu zanotowano wzrost o 0,45 mld hl.
Na mapie Polski przybywa nowych browarów
Jak wynika z raportu Deloitte, aż 92% piwa warzonego w Polsce trafia na rynek krajowy. A Polacy są przywiązani do rodzimych marek. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie rośnie także liczba browarów. W 2020 roku na terenie naszego kraju funkcjonowało ich w sumie 363, co oznacza wzrost o 32 browary na przestrzeni roku. A to nie koniec, bo na dzień 19 września 2020 roku kolejne 58 znajdowało się na etapie budowy lub planów.
Struktura rynku piwa
Za zdecydowaną większość (84%) udziałów w rynku odpowiadają browary duże – wynika z raportu Deloitte. Wśród nich 34,2% przypada Kompanii Piwowarskiej, 29,9% – Grupie Żywiec oraz 19,9% – Carlsberg. Pozostała część rynku jest rozdzielona pomiędzy browary średnie (12%) oraz regionalne i rzemieślnicze (4%).
Wszystkie dane pochodzą z raportu firmy Deloitte Advisory „Podsumowanie analizy wybranych wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie”. Pełny raport dostępny jest tutaj.