Wśród konsumentów rośnie rola świadomych wyborów żywieniowych. Już 85% preferuje przekąski firm, które neutralizują wpływ produkcji na środowisko – wynika z najnowszego raportu Mondelēz International State of Snacking™.
- Każdego dnia po przynajmniej jedną przekąskę sięga aż 85% konsumentów.
- Rośnie znaczenie wielokanałowości. Już 74% badanych oczekuje, że będzie mogło kupić przekąski za pośrednictwem dowolnego kanału.
- 78% uważa, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na środowisko przy wyborze produktu jest jego opakowanie.
Mondelēz International opublikował wyniki tegorocznego raportu State of Snacking™. Jego wyniki wskazują na rosnącą rolę przekąsek w życiu konsumentów. A przy ich wyborze coraz większą role odgrywają świadome odżywianie i troska o dobre samopoczucie. Co ciekawe, na przestrzeni ostatnich 3 lat zmianie uległa definicja przekąski, która dla 80% konsumentów obejmuje obecnie więcej rodzajów żywności, a także okazji do konsumpcji. Co więcej, każdego dnia, 75% pokolenia "Z" zastępuje przekąską co najmniej jeden posiłek.
Tegoroczny raport State of Snacking wskazuje, że definicja przekąsek zmieniła się w ciągu ostatnich trzech lat – obejmuje ona więcej rodzajów żywności oraz okazji do konsumpcji. Szczególnie pandemia znacznie wpłynęła na podejście konsumentów do przekąsek. Coraz więcej osób stawia na świadome wybory żywieniowe i zwraca większą uwagę na wartości odżywcze spożywanych produktów. Zwyczaje konsumentów wskazują, że zarówno zaspokojenie potrzeb żywieniowych, jak i sprawianie sobie drobnych przyjemności jest dla nich ważne. Dlatego nadal chcemy zachęcać naszych konsumentów do większej uważności, jeśli chodzi o ich codzienne nawyki żywieniowe, oferując im produkty, które spożywane dla przyjemności, mogą być także częścią zrównoważonego stylu życia.
Mimo rosnącej wśród konsumentów świadomości na temat zdrowego odżywiania, aż 74% respondentów twierdzi, że nie wyobraża sobie świata bez czekolady. Każdego dnia po przynajmniej jedną przekąskę sięga aż 85% badanych. Jak wyjaśniał Marcin Dobrock, dla konsumentów ważne jest zarówno zaspokajanie potrzeb żywieniowych, jak też sprawianie sobie drobnych przyjemności. Dla 88% badanych zrównoważona dieta może zawierać odrobinę przyjemności.
Wielokanałowość ważna także w przypadku przekąsek
Jak pokazuje raport, konsumenci eksperymentują z nowymi kanałami zakupu przekąsek – 53% zgłosiło, że w ciągu ostatniego roku robiło zakupy przy użyciu co najmniej trzech nietradycyjnych lub nowych kanałów sprzedaży takich jak np.: aplikacje do zamawiania jedzenia z dostawą, odbiór zamówień w punkcie sprzedaży oraz strony internetowe dostarczające towary bezpośrednio do konsumentów.
Co więcej, większość konsumentów z całego świata oczekuje, że będzie mogła kupować wybrane przez siebie przekąski, kiedy tylko zechce (80%) i za pomocą dowolnego kanału (74%). Trend ten jest szczególnie zauważalny w Azji i Ameryce Łacińskiej.
Przekąski służące dobrym celom
Konsumenci podchodzą do swoich decyzji zakupowych w sposób coraz bardziej przemyślany, ponieważ są coraz bardziej świadomi wyznawanych przez siebie wartości. Wkładają więcej wysiłku, aby dowiedzieć się czegoś o markach i firmach, od których kupują. Są bardziej wymagający, jeśli chodzi o odpowiedzialność społeczną producenta wybieranych przez siebie przekąsek.
Jedną z ważniejszych kwestii jest ograniczenie ilości produkowanych odpadów. Aż 78% konsumentów twierdzi, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na środowisko naturalne przy wyborze produktów spożywczych są ich opakowania.
Media społecznościowe jako inspiracja dla konsumpcji przekąsek
Media społecznościowe stają się ważnym źródłem informacji, ponieważ konsumenci coraz częściej odnajdują tam trendy żywieniowe i inspiracje. Ponad połowa konsumentów na całym świecie twierdzi, że media społecznościowe zainspirowały ich do spróbowania nowej przekąski w ciągu ostatniego roku.
Źródło: inf. prasowa