Spożywanie nieprzetworzonych produktów to jeden z kluczowych składników wpływających na nasze zdrowe samopoczucie. Polacy chętnie zaczęli sięgać po awokado, żeń-szeń czy jagody goji. Na polskim rynku znajdują się jednak rodzime produkty uznawane za super-jedzenie, w dodatku łatwiej dostępne i często tańsze niż egzotyczne odpowiedniki.
Dane Listonic, jednej z najpopularniejszych w Polsce aplikacji do tworzenia list zakupów, pokazują, że w 2021 r., choć większość produktów zaliczyła spadki, to pietruszka, szpinak i brokuł odnotowały wzrost o 5% względem analogicznego okresu w 2020 r.
Czym jest właściwie superfoods?
Superfoods to nic innego jak pokarmy zawierające najcenniejsze dla naszego zdrowia składniki. Co pewien czas grupa produktów tej kategorii wybija się spośród innych i staje się modna, jak np. awokado czy nasiona chia. Spora część tych bardziej popularnych, zdrowych produktów to zagraniczna, egzotyczna żywność. W Polsce możemy jednak pochwalić się często tańszymi, lepiej dostępnymi odpowiednikami, po które często sięgamy, nie zdając sobie sprawy, jak dobry wpływ mają na nasz organizm.
Które superfoods najchętniej kupowali Polacy w 2021 roku?
Dane Listonic wskazują, że w 2021 r. największą popularnością cieszyły się zielone produkty, jak brokuł, szpinak czy pietruszka – analitycy zarejestrowali wzrost popularności średnio o 5% r/r. W analizowanym okresie użytkownicy aplikacji równie chętnie dodawali do list zakupów czosnek oraz nasiona chia – tutaj wzrost uplasował się na poziomie 2% r/r. Największy skok popularności zanotował jednak granat – o prawie 12% w porównaniu do 2020 r. Na uwagę zasługuje również miechunka, choć nie należy do największej grupy dodawanych produktów na listy zakupowe, jej popularność skoczyła o 100% r/r.
Mimo wszystko to nie był dobry rok dla zdrowej żywności
W 2021 roku spadki zanotowała większość produktów zaliczanych do kategorii superfoods. Polskie produkty jak miód, kasza jaglana, jarmuż, a także egzotyczne jagody goji zanotowały spadki średnio o 10% względem 2020 r. Żurawina suszona z kolei odnotowała spadek rzędu 15% r/r.
Postępująca inflacja i ciągły wzrost cen w sklepach to czynniki, które mocno wpłynęły na wyniki produktów z kategorii superfoods. Za spadkiem popularności mogą stać również utrudniona dostępność tych produktów w lokalnych sklepach, a także nieduży wybór w sieciach handlowych. Tutaj warto również zwrócić uwagę, że już przed skokiem inflacji produkty superfoods nie należały do najtańszych, nawet wśród rodzimych artykułów.
Początek 2022 roku nie zwiastuje najlepiej dla superfoods
Dane Listonic z pierwszej połowy stycznia 2022 r. wskazują, że rosnąca inflacja i wzrost cen żywności mocno wpłynęły na popularność zdrowej żywności. Praktycznie wszystkie produkty zaliczane do superfoods zarejestrowały w styczniu spadek średnio o 20%, w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Mimo tych problemów użytkownicy Listonic bardzo chętnie sięgają po takie produkty superfoods, jak siemię lniane, nasiona chia czy granat. Największy wzrost w analizowanym okresie 2022 r. zanotowały jednak orzechy włoskie – o 40% r/r.
Źródło: Listonic