Polskie superfoods z 20% spadkami. Są jednak produkty, które mocno zyskały

Polskie superfoods z 20% spadkami. Są jednak produkty, które mocno zyskały

Spożywanie nieprzetworzonych produktów to jeden z kluczowych składników wpływających na nasze zdrowe samopoczucie. Polacy chętnie zaczęli sięgać po awokado, żeń-szeń czy jagody goji. Na polskim rynku znajdują się jednak rodzime produkty uznawane za super-jedzenie, w dodatku łatwiej dostępne i często tańsze niż egzotyczne odpowiedniki.

Dane Listonic, jednej z najpopularniejszych w Polsce aplikacji do tworzenia list zakupów, pokazują, że w 2021 r., choć większość produktów zaliczyła spadki, to pietruszka, szpinak i brokuł odnotowały wzrost o 5% względem analogicznego okresu w 2020 r.

Czym jest właściwie superfoods?

Superfoods to nic innego jak pokarmy zawierające najcenniejsze dla naszego zdrowia składniki. Co pewien czas grupa produktów tej kategorii wybija się spośród innych i staje się modna, jak np. awokado czy nasiona chia. Spora część tych bardziej popularnych, zdrowych produktów to zagraniczna, egzotyczna żywność. W Polsce możemy jednak pochwalić się często tańszymi, lepiej dostępnymi odpowiednikami, po które często sięgamy, nie zdając sobie sprawy, jak dobry wpływ mają na nasz organizm.

Które superfoods najchętniej kupowali Polacy w 2021 roku?

Dane Listonic wskazują, że w 2021 r. największą popularnością cieszyły się zielone produkty, jak brokuł, szpinak czy pietruszka – analitycy zarejestrowali wzrost popularności średnio o 5% r/r. W analizowanym okresie użytkownicy aplikacji równie chętnie dodawali do list zakupów czosnek oraz nasiona chia – tutaj wzrost uplasował się na poziomie 2% r/r. Największy skok popularności zanotował jednak granat – o prawie 12% w porównaniu do 2020 r. Na uwagę zasługuje również miechunka, choć nie należy do największej grupy dodawanych produktów na listy zakupowe, jej popularność skoczyła o 100% r/r.

Mimo wszystko to nie był dobry rok dla zdrowej żywności

W 2021 roku spadki zanotowała większość produktów zaliczanych do kategorii superfoods. Polskie produkty jak miód, kasza jaglana, jarmuż, a także egzotyczne jagody goji zanotowały spadki średnio o 10% względem 2020 r. Żurawina suszona z kolei odnotowała spadek rzędu 15% r/r.

Postępująca inflacja i ciągły wzrost cen w sklepach to czynniki, które mocno wpłynęły na wyniki produktów z kategorii superfoods. Za spadkiem popularności mogą stać również utrudniona dostępność tych produktów w lokalnych sklepach, a także nieduży wybór w sieciach handlowych. Tutaj warto również zwrócić uwagę, że już przed skokiem inflacji produkty superfoods nie należały do najtańszych, nawet wśród rodzimych artykułów.

Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic

Początek 2022 roku nie zwiastuje najlepiej dla superfoods

Dane Listonic z pierwszej połowy stycznia 2022 r. wskazują, że rosnąca inflacja i wzrost cen żywności mocno wpłynęły na popularność zdrowej żywności. Praktycznie wszystkie produkty zaliczane do superfoods zarejestrowały w styczniu spadek średnio o 20%, w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Mimo tych problemów użytkownicy Listonic bardzo chętnie sięgają po takie produkty superfoods, jak siemię lniane, nasiona chia czy granat. Największy wzrost w analizowanym okresie 2022 r. zanotowały jednak orzechy włoskie – o 40% r/r.


Źródło: Listonic

Reklama