Ceny słodyczy impulowych? Nie uwierzysz w wyniki

Kategoria słodyczy impulsowych jest największą w całym segmencie słodkich produktów. Na ich popularność składa się wiele czynników – niska cena jednostkowa, duża dostępność, niewielka gramatura i wygodny format. Jak wygląda sprzedaż? Eksperci przeanalizowali najnowsze dane.

Piki sprzedażowe w kategorii? Wydawać by się mogło, że sprzedaż słodyczy impulsowych jest stała przez cały rok. Jednak analizując dane można zauważyć pewną sezonowość. Ich popularność wzrasta w miesiącach jesiennych, w których to uczniowie wracają do szkół. Można zatem domyślić się jaka grupa wiekowa najchętniej sięga po tego rodzaju słodkości.

Batony czy wafelki?

Najbardziej popularne są batony czekoladowe. Odpowiadają one za 60% wartości sprzedaży w całym segmencie słodyczy impulsowych. Na drugim miejscu plasują się wafelki. Wypracowały 36% w całej strukturze. Jak można się domyślać – z racji ich bardzo dobrej rotacji nie ma problemu z ich dostępnością – znajdziemy je w niemal każdym sklepie.

Batony zbożowe, funkcjonalne i owocowe mają niewielkie znaczenie dla segmentu, bo ich udziały to 1-2%. Te pierwsze jednak dość często znajdują się w asortymencie 40% sklepów, których powierzchnia nie przekracza 300 mkw. Dystrybucja batonów funkcjonalnych sięga z kolei 30%, a owocowe możemy kupić w zaledwie 2 placówkach na 10. Ale jak zaznacza dr Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku – z roku na rok ich dostępność rośnie.

W sklepach małoformatowych mamy dostępnych około 40 wariantów słodyczy impulsowych. Najszerzej dostępne są batony czekoladowe. Średnio na półce znajduje się aż 21 wariantów. Szeroka dostępność kategorii sprawia, że konsument wkłada do koszyka ok. 2 produkty podczas jednych zakupów. Jeśli chodzi o wafelki impulsowe to półka jest nieco węższa i znajdziemy ich na niej około 15. Batonów zbożowych 4, funkcjonalnych również 4, natomiast batony owocowe – 3.

dr Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku

Ile kosztuje słodka przerwa?

Czy inflacja miała wpływ na ceny słodyczy? Dane przeanalizowane przez CMR pokazują, że nastąpiły pewne wahania w kategorii. Najtańszym segmentem wśród słodyczy impulsowych są wafelki. Ich cena jest dość stabilna. W ostatnich latach nieznacznie spadła. Porównując rok 2020 do 2021 było to odpowiednio  3,41 i 3,39 zł (w przeliczeniu na 100 g).

Ceny batonów czekoladowych wzrosły z 5,06 zł do 5,23 zł (za 100 g produktu). Podobnie było z batonami zbożowymi. W 2020 roku średnio płaciliśmy za 100 g 5,10 zł, a w 2021 roku już 5,48 zł, co daje wzrost o 38 groszy! Batony funkcjonalne również w górę. W analogicznym okresie najpierw kosztowały 6,88 zł, by następnie wzrosnąć do ceny 7,07 zł (to wzrost o 19 groszy). Średnia cena za batony owocowe w 2020 i 2021 roku wyniosła tyle samo, czyli 9,64 zł.

Segmentami premium wśród słodyczy impulsowych są batony funkcjonalne oraz owocowe. Ich cena w kategorii jest jedną z wyższych. W przypadku batonów funkcjonalnych średnia cena w przeliczeniu na 100 g to ponad 7 zł. Jeśli chodzi o batony owocowe to jest to blisko 10 zł za 100 g produktu.

dr Magdalena Wilgatek z Centrum Monitorowania Rynku


 

Reklama