GUS: sprzedaż detaliczna ze wzrostem na poziomie 8%. Spadł udział e-sklepów

GUS: sprzedaż detaliczna ze wzrostem na poziomie 8%. Spadł udział e-sklepów

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2021 roku była o 8% wyższa niż rok wcześniej – podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny. W tym czasie sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych odnotowała jedynie 0,9% wzrost.

Większość kategorii z rocznymi wzrostami sprzedaży w grudniu

Świąteczny miesiąc był czasem, w którym odnotowano roczne wzrosty sprzedaży w większości kategorii. Największe z nich dotyczyły podmiotów handlujących tekstyliami, odzieżą i obuwiem (wzrost o 31,1% w cenach stałych wobec grudnia 2020 roku). Jak podają odczyty GUS, wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” spośród prezentowanych grup zaobserwowano również w grupach:

  • „pozostałe” (o 20,3%),
  • farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 18,8%),
  • prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 7,2%),
  • meble. rtv, agd (o 1,5%),
  • żywności, napojach i wyrobach tytoniowych (wzrost o 0,9%).

Jednak w porównaniu miesięcznym w grudniu 2021 roku, względem listopada, najmocniej zyskały prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach oraz żywność, napoje i wyroby tytoniowe (wzrost kolejno o 42,1% oraz 23,4%).

Roczna sprzedaż ze wzrostem na poziomie 8%

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w całym 2021 roku odnotowała wzrost o 8% w porównaniu do 2020 roku. Podobnie jak w grudniu ub.r., także w skali rocznej sprzedaż najmocniej wzrosła w przypadku handlu tekstyliami, odzieżą i obuwiem (+32%). Żywność, napoje i wyroby tytoniowe odnotowały roczny wzrost na poziomie 1,7%.

Spadek udziału sprzedaży online

Jak podaje GUS, udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej w grudniu 2021 roku spadł do poziomi 10,2% z notowanego w listopadzie 11,4%. W tym czasie wzrosła jednak wartość sprzedaży online, w ujęciu miesięcznym o 3,2%. Największe spadki w tym kanale sprzedaży odnotowały przedsiębiorstwa zajmujące się handlem teksyliami, odzieżą i obuwiem (spadek z 28,6% do 24%).

 

Reklama