Glovo, jeden z głównych graczy rynku delivery, ogłosiło zrealizowanie swojego celu, jakim jest neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.
Firma zobowiązała się do tego w grudniu 2019 roku, a 100 proc. celu neutralności w całym łańcuchu wartości Glovo osiągnęło w zaledwie dwa lata, wraz z końcem 2021 roku.
Science Based Targets
Ambitne cele ekologiczne firmy zostały również potwierdzone przez uznaną organizację Science Based Targets. Oznacza to, że strategia Glovo wykazuje zgodność z wymaganiami Porozumienia Paryskiego i sprzyja redukcji tempa ocieplenia na poziomie poniżej 1,5°C.
ONZ Global Compact Climate Ambition Accelerator
Glovo jest częścią akceleratora ONZ Global Compact Climate Ambition Accelerator i oficjalnym sygnatariuszem The Climate Pledge (TCP), zobowiązując się tym samym do dekarbonizacji i osiągnięcia zerowej emisji do 2040 roku lub wcześniej. To jednak nie koniec działań proekologicznych firmy.
Jak Glovo zmniejszało emisję dwutlenku węgla?
Glovo rozpoczęło wypracowywanie neutralności od zmierzenia pośrednich i bezpośrednich emisji CO2, by lepiej poznać ich źródło oraz natężenie. Ograniczenie stosowania nieekologicznych opakowań i odpadów spożywczych doprowadziło do znacznej redukcji emisji (1 868 ton ekwiwalentu CO2 w 2021 roku). Nastąpił również wzrost wydajności dostaw realizowanych za pomocą pojazdów elektrycznych. Ich odsetek we flocie Glovo w latach 2020-2021 wzrósł o 2,24 proc.
Dalsze zmniejszanie produkcji dwutlenku węgla stało się możliwe również dzięki nawiązaniu stałej współpracy z organizacją Pachama, wspierająca firmy w realizacji wyznaczonych celów ekologicznych. Na wspólne działania składał się zakup „kredytów węglowych”, wspierających przede wszystkim programy ochrony lasów prowadzone przez Brazil Nuts Concessions in Madre de Dios w Peru oraz Jari Pará Forest Conservation Project w Brazylii. Każdy z tych programów do końca 2020 roku zrównoważył ślad węglowy Glovo łącznie o 25 proc (34 321 ton ekwiwalentu CO2 w 2020 roku).
Dzięki partnerstwu z South Pole, nawiązanym w 2021 roku, Glovo rozszerzyło zakres inicjatyw kompensacyjnych, by objąć nimi 100 proc. emisji w całym łańcuchu wartości (82 028 ton ekwiwalentu CO2 w roku 2021). Niektóre z inicjatyw realizowane są na rynkach Glovo takich jak Kenia i Ghana. Obejmują ochronę lasów, zrównoważone rolnictwo, energooszczędne kuchenki, energię odnawialną i wiele innych.
Kolejne cele klimatyczne
Na tym jednak Glovo nie poprzestaje. Swój sukces w zakresie działań ochrony klimatu wykorzystuje do wyznaczenia jeszcze ambitniejszych celów, prowadzących do jeszcze większego obniżenia emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Jednym z postulatów firmy jest włączenie ekologicznych opakowań do ponad 92 proc. zamówień, wymiana większości pojazdów na zeroemisyjne oraz pozyskiwanie 100 proc. energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (z przeznaczeniem dla m.in. kuchni, biur, mikrocentrów logistycznych).
Glovo, w ramach działań pro klimatycznych, chce do 2030 roku wdrożyć poniższe cele. Ich realizacja składa się na osiągnięcie założeń ważnych dla firmy:
- Zrównoważona flota pojazdów, w której ponad 67 proc. stanowić będą pojazdy zeroemisyjne. Aktualnie 5 krajów, w których obecne jest Glovo posiada floty z minimum 40 proc. tego typu pojazdów. Są nimi Kirgistan, Włochy, Ukraina, Kazachstan i Hiszpania.
- 30 proc. zamówień łączonych będzie w pakiety dostaw, by zmniejszyć odległość pokonywaną przez kurierów
- Ponad 92 proc. zamówień zostanie dostarczonych w ekologicznych opakowaniach. W 2019 roku, Glovo stworzyło dedykowaną platformę e-commerce dla małych i średnich przedsiębiorstw, dającą możliwość zakupu prawie 2 milionów sztuk tego typu opakowań. Platforma działa na ternie Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Maroka i Chorwacji.
- 10 proc. zamówień pochodzić będzie z nadwyżek żywności. Tylko w 2021 roku zaoszczędzono w ten sposób ponad 300 000 kg odpadów spożywczych, co zostało zmienione w 579 000 posiłków dostarczonych za pośrednictwem Glovo Access.