Dlaczego nie każda innowacja jest skuteczna?
Panel 2 – Kiedy innowacja zaczyna swoje “technologiczne życie” Janusz Cieplinski Mago wojciech szelag Dlaczego nie każda innowacja jest skuteczna?

Nie każda innowacja została wymyślona w odpowiednim czasie. Aby nowatorskie rozwiązanie miało szansę zaistnieć w przestrzeni rynkowej musi trafić na właściwe środowisko i otoczenie, a także na adekwatny do swojej złożoności stan techniki pozwalający na wdrożenie w pełnej funkcjonalności.

od prawej: Janusz Ciepliński, Prezes Zarządu, MAGO;  Bogdan Łukasik, Chairman & Group CEO, Modern Expo Group;  Arkadiusz Radtkowski, General Manager, Surge Cloud;  Łukasz Miczek, CEO, Perfect Data;  Wojciech Szeląg, Dziennikarz, Moderator Panelu.

Narzędzia i środowisko

Pomysły na unowocześnienie przestrzeni rynkowej pojawiały się od zawsze. Jednak to, że pewne genialne rozwiązania weszły w obieg dopiero po latach, a czasem dekadach od pojawienia się idei, ma swoje źródło w braku odpowiednich narzędzi, technologii, nietrafieniu w aktualne potrzeby czy środowisko. Taką tezę podczas Innovation Day 2021 postawił Janusz Ciepliński – prezes zarządu firmy MAGO.

Można to wyjaśnić na przykładzie zeszytu, w którym ktoś zapisał wszystkie świetne pomysły, natomiast kiedy zaczął je wdrażać to wyszło coś zupełnie innego. Często jest tak, że nie ma odpowiednich technologii, żeby wdrożyć daną innowację w życie. Więc to jest po pierwsze technologia, ale też środowisko, otoczenie. To jest tak jak z przygotowaniem ziemi do siewu, żeby rzeczywistość odpowiadała naszym wyobrażeniom, czyli żeby były odpowiednie plony, musimy tę ziemię odpowiednio przygotować. Musimy przygotować i rynek i konsumenta do tego, żeby chciał zaakceptować i przyjąć jako swoje rozwiązanie to co my mu proponujemy. Nie zawsze bowiem dane rozwiązanie danemu konsumentowi pasuje. To nie jest tak, że to co przyjmie się w Chinach, przyjmie się także w Europie, że samochody produkowane w Azji, ten sam model, ten sam rodzaj, sprawdzą się tutaj. 

Janusz Ciepliński, Prezes Zarządu firmy MAGO
Janusz Ciepliński podczas Innovation Day 2021

Innowacyjne rozwiązanie nie zawsze musi być skomplikowane i trudne do realizacji. Główną zasadą jest dopasowanie się go do aktualnych potrzeb. Janusz Ciepliński podkreśla, że dla pełnego sukcesu musi pojawić się nie tylko produkt, ale też gotowość konsumenta na jego przyjęcie.

Musi być gotowy produkt, ale musi być też gotowy konsument. Dlaczego? Dlatego, że narzędzia, które dostajemy są tylko narzędziami, które mają zaspokoić naszą potrzebę. A potrzeby mamy wszyscy te same. Tak jak Ford wymyślając samochód zaspokoił potrzebę szybszego przemieszczania się. Wszyscy znamy gumkę i ołówek – a przyszedł ktoś, kto popatrzył na nie i zastanowił się czy nie warto połączyć jedno z drugim, więc to zrobił i jeszcze dostał na to patent. No coś innowacyjnego – zarobił na tym miliony. Kolejne połączenie – patyczek i wata. Kolejny patent, kolejne zarobione miliony. Może nam się to wydawać śmieszne, ale to działa. Kolejny przykład – rzep. Rozwiązanie wykorzystywane przez lata przy kurtkach podpatrzone zostało w naturze – oset. Wiele rozwiązań zostało podpatrzonych i zaimplementowanych z przyrody. To są narzędzia do zaspokojenia naszych potrzeb. Podobnie było z szampanem dla dzieci. Dzieci wychodząc z rodzicami podpatrują jak wyglądają ich imprezy i zastanawiają się, czemu nie mogą napić się tego szampana. Jak to? Dzieci i szampan? A jednak można.

Janusz Ciepliński, Prezes Zarządu firmy MAGO

Zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów

Tworzenie innowacji zawsze powinno być poparte myśleniem o konsumencie. Innowacje dla samych innowacji nigdy nie zdają egzaminu, bo najważniejszy w całym procesie jest odbiorca, który  rozwiązania czy produktu będzie korzystać. Drugim powodem jakim powinni kierować się twórcy jest rozwiązanie konkretnego problemu.

Przed przystąpieniem do procesu tworzenia innowacji warto zadać sobie pytanie: po co ją robimy? Dla kogo? Wątek ten został szeroko przeanalizowany podczas Innovation Day 2021 w panelu Kiedy innowacja zaczyna swoje „technologiczne życie”. Jak podkreślił w dyskusji Janusz Ciepliński – są elementy, które w obecnych realiach wymuszają innowacje. Przykładem mogą być choćby kasy samoobsługowe. Jednak ekspert zauważył, że przykład ten obrazuje drugi z powodów, dla których powstaje innowacja – rozwiązanie bieżącego problemu. Samoobsługowe kasy nie odpowiedziały bowiem na potrzebę skrócenia kolejek. 

Zastanówmy się dlaczego powstały kasy samoobsługowe? Jednym z elementów jest to, że nie ma ludzi do pracy. Dwa, mamy informację, że czegoś brakuje na półce – i co? I to samo się z magazynu na półkę nie przeniesie. I pracownik, zamiast siedzieć na kasie mógłby dostarczać towar z magazynu na półkę. 

Janusz Ciepliński, Prezes Zarządu firmy MAGO

 

Reklama