Nie każda innowacja została wymyślona w odpowiednim czasie. Aby nowatorskie rozwiązanie miało szansę zaistnieć w przestrzeni rynkowej musi trafić na właściwe środowisko i otoczenie, a także na adekwatny do swojej złożoności stan techniki pozwalający na wdrożenie w pełnej funkcjonalności.
Narzędzia i środowisko
Pomysły na unowocześnienie przestrzeni rynkowej pojawiały się od zawsze. Jednak to, że pewne genialne rozwiązania weszły w obieg dopiero po latach, a czasem dekadach od pojawienia się idei, ma swoje źródło w braku odpowiednich narzędzi, technologii, nietrafieniu w aktualne potrzeby czy środowisko. Taką tezę podczas Innovation Day 2021 postawił Janusz Ciepliński – prezes zarządu firmy MAGO.
Innowacyjne rozwiązanie nie zawsze musi być skomplikowane i trudne do realizacji. Główną zasadą jest dopasowanie się go do aktualnych potrzeb. Janusz Ciepliński podkreśla, że dla pełnego sukcesu musi pojawić się nie tylko produkt, ale też gotowość konsumenta na jego przyjęcie.
Zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów
Tworzenie innowacji zawsze powinno być poparte myśleniem o konsumencie. Innowacje dla samych innowacji nigdy nie zdają egzaminu, bo najważniejszy w całym procesie jest odbiorca, który rozwiązania czy produktu będzie korzystać. Drugim powodem jakim powinni kierować się twórcy jest rozwiązanie konkretnego problemu.
Przed przystąpieniem do procesu tworzenia innowacji warto zadać sobie pytanie: po co ją robimy? Dla kogo? Wątek ten został szeroko przeanalizowany podczas Innovation Day 2021 w panelu Kiedy innowacja zaczyna swoje „technologiczne życie”. Jak podkreślił w dyskusji Janusz Ciepliński – są elementy, które w obecnych realiach wymuszają innowacje. Przykładem mogą być choćby kasy samoobsługowe. Jednak ekspert zauważył, że przykład ten obrazuje drugi z powodów, dla których powstaje innowacja – rozwiązanie bieżącego problemu. Samoobsługowe kasy nie odpowiedziały bowiem na potrzebę skrócenia kolejek.