Budowanie strategii komunikacji w 2022 roku powinno być ściśle dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości. Z danych PwC wynika, że ponad 1/3 młodych ludzi zamierza na stałe pracować zdalnie, co stanowi wyzwanie dla marek[1]. Pracownicy nie boją się również zmiany miejsca pracy. W jaki sposób dotrzeć do konsumenta? Jakie narzędzia dobrać? I jak zatrzymać pracownika w firmie?
- Firmy postawią na komunikację wewnętrzną
- Marki muszą mieć mocne stanowisko w kwestiach społecznych
- Kierunek: e-commerce
- Wykorzystanie nowych technologii
Strategia komunikacji marki powinna obejmować zarówno potencjalnych konsumentów, jak i pracowników. W dobie pandemii i pracy zdalnej coraz więcej firm stawia na intensywną komunikację wewnętrzną. Zmienia się również rola lidera, dla którego wyzwaniem jest zarządzenie zespołem na odległość.
1. Firmy postawią na komunikację wewnętrzną
Aż 85% pracowników jest gotowych zmienić pracę[2]. Te dane zmobilizują firmy do wprowadzenia zmian w prowadzeniu komunikacji wewnętrznej.
Agencje PR będą proponować markom coraz to nowe sposoby na aktywizację pracowników i zwiększenie ich zaangażowania, a także poczucia przynależności do firmy. Jakie to konkretnie rozwiązania? O tym zdecydują wspólnie z klientem, po rozpoznaniu jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
2. Marki muszą mieć mocne stanowisko w kwestiach społecznych
Komunikacja wewnętrzna to jeden z istotnych elementów budowania strategii. Z badań McKinsey wynika, że ponad 60% osób zwraca uwagę na to, w jaki sposób marki komunikują się podczas kryzysów i jakie jest ich stanowisko w kwestiach społecznych.
Marki powinny dostosować strategie komunikacji do zmiany wrażliwości konsumentów. Powinny wspierać i angażować konsumentów. Na znaczeniu mogą zyskać także mniejsze brandy, ale proekologiczne.
3. Kierunek: e-commerce
Rynek e-commerce w Polsce średniorocznie rośnie o 12%. Na jego rozwój wpłynęła pandemia, zamknięcie sklepów stacjonarnych, a także nowe nawyki współczesnych konsumentów. Z uwagi na rosnącą konkurencję w sektorze e-commerce marki wykorzystają nowe narzędzia do rekrutowania konsumentów, ale także zatrzymania tych, którzy już są. W tym celu na znaczeniu zyska trend customer lifetime value. Marki będą wyliczać, jakie przychody generuje konsument, a także jakie są jego zachowania.
4. Wykorzystanie nowych technologii
Marki coraz częściej będą wykorzystywać technologię w celu komunikacji z klientem. Wzrośnie liczba wirtualnych spacerów, pokazów, a także eventów online. Na znaczeniu zyskają także podcasty własne marek czy webinary.
Budowanie strategii komunikacji w dobie pandemii to ogromne wyzwanie dla podmiotów w każdej branży. Nie istnieje jedna, uniwersalna recepta, gwarantująca sukces. Firmy muszą przede wszystkim obserwować zachowania konsumentów i angażować swoich pracowników, by wspólnie osiągać zamierzone cele.
Źródło: commplace
[1] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/raport-pwc-mlodzi-na-rynku-pracy-2021.pdf