Czym musi wykazać się produkt by być innowacyjnym? Musi nieść dla konsumenta wyjątkową wartość. Czy można zatem stworzyć uniwersalną definicję? Jest to trudne, a często niewykonalne ze względu na duży stopień indywidualizmu jakim cechują się konsumenci.
Konsument – różne motywacje i oczekiwania
Kluczowe w dyskusji o innowacjach jest określenie potrzeb konsumenta. To jego oczekiwania i ocena stopnia nowatorskiej idei są decydujące. Marta Marczak, Dyrektor w dziale doradztwa biznesowego oraz lider w zespole Strategii Marki w PwC, podczas Innovation Day 2021 poruszyła temat złożoności klienta. Potwierdziła, że próba dokonywania uogólnień w odniesieniu do konsumenta może nastręczać wyjątkowych trudności.
Pandemia a innowacje
Pandemia zachwiała całą gospodarką, również rynkiem dóbr szybkozbywalnych. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat branża FMCG musiała się mierzyć z bardzo różnym podejściem do nowości i innowacji. Z jednej strony pamiętamy początki lockdownu, kiedy to priorytetowe znaczenie miały produkty pierwszej potrzeby i niemalże nikomu nie było po drodze myślenie o nowatorskich produktach. Jednak już chwilę później ujawnił się równoległy, równie silny trend – poszukiwanie wyrobów pewnych i bezpiecznych.
Więc faktycznie – koszyk zakupowy początkowo trochę się skurczył z powodu niepewności związanej z COVID-19 i oparł na tym co konieczne, potrzebne i godne zaufania. Jak zaznacza Marta Marczak – w pandemii zyskiwały stare dobre marki, które cieszą się uznaniem i które w całej swojej historii wypracowały w naszych umysłach wizerunek niezawodnego partnera w życiu codziennym. Czasy koronawirusa w jakich nam przyszło żyć okazały się niezwykle złożone. Ciągła niepewność, kolejne fale, stale wprowadzane czy znoszone obostrzenia – wszystko to odcisnęło piętno na uczestnikach rynku. Utrudniło też planowanie rozwiązań na przyszłość.
Ekspertka podkreśla, że pojawiła się też dodatkowa kwestia – silniejsze niż dotychczas znaczenie zdania konsumenta. Szczególnie młode pokolenie gotowe jest oczekiwać więcej od firm i marek. Młodzi ludzie niejako zmusili producentów do tego, by działali w zgodzie z ich wymaganiami. Chodzi m.in. o dbałość o ekologię i środowisko co stało się wymogiem, by móc w oczach konsumentów uchodzić za wartego uwagi partnera.
Jak silną zmianą jest innowacja
Na podstawie działań producentów można wysnuć wniosek, że innowacja dotyczy nie tyle oferty produktowej, ale dużej zmiany na poziomie całego modelu biznesowego. Oprócz nowych pozycji w portfolio są to zupełnie nowe sposoby dostarczania usług czy zaspokajania potrzeb.
Pomysłowość producentów
To, że innowacje powstają bez względu na czasy w jakich żyjemy, nie ulega wątpliwości. Zadanie jednak z roku na rok staje się trudniejsze, ponieważ o nowatorskim charakterze produktu świadczy nie tylko odmienność w stosunku do propozycji konkurencji. Innowacja musi posiadać to „coś”. Powinien wykazać się szczególnymi cechami. Nie każdy zatem nowy produkt jest innowacją.
Dlaczego zatem nie każdemu udaje się wprowadzić innowacje i część firm stawia wyłącznie na wprowadzanie jedynie wspomnianych już „liftingów” w swojej ofercie? Podczas Innovation Day padło pytanie czy wynika to z lenistwa firm. Marta Marczak zdecydowanie zaprzeczyła jakoby tak było.