Eurocash publikuje wyniki tegorocznego rankingu Równi w Biznesie. Grupa sprawdza w nim, w jaki sposób czołowie producenci traktują polskie sklepy niezależne. Z najnowszej edycji rankingu Równi w Biznesie wyłania się obraz rynku u progu sezonu świątecznego, który w handlu zaczyna się już w listopadzie.
W trzecim kwartale 2021 r. Grupa Eurocash po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. Korzystając ze wskaźnika, Eurocash określa, czy producenci oferują produkty dedykowane, które są dostępne tylko w supermarketach i dyskontach (nie wliczając marek własnych).
Dobre wyniki producentów nabiału
W lokalnych sklepach detalicznych coraz częściej taniej kupimy już m.in. produkty nabiałowe, takie jak śmietana i masło do świątecznych ciast i sosów. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się Sobik, producent znanej i lubianej Osełki Górskiej, który dodatkowo nie różnicuje oferty dla sklepów niezależnych, dyskontów i supermarketów.
Wysoko warzywa konserwowe i przyprawy
Wśród kategorii, których dostawcy dobrze traktują sklepy niezależne, warto też wymienić m.in. warzywa konserwowe – niezbędne do przygotowania wielu tradycyjnych potraw, w tym popularnej w całym kraju sałatki jarzynowej. Dobre warunki współpracy oferują przedsiębiorcom także wybrani producenci ryżu (np. Gemini Grupe) i przypraw (Dr. Oetker). To ważne w sezonie świątecznym, w którym Polacy chętniej zaopatrują się m.in. w ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, goździki czy cynamon.
Większość dużych producentów wciąż faworyzuje dyskonty i supermarkety.
Lepszą ofertę dla centralnie zarządzanych sieci proponują m.in. producenci soków, alkoholi, a w szczególności: pralin, których też przecież nie powinno zabraknąć na świątecznym stole i pod choinką. To ważne kategorie zarówno z perspektywy lokalnego przedsiębiorcy, jak i konsumenta. Sklepy niezależne są nierówno traktowane także przez producentów majonezów.
Współczynnik, na podstawie którego producentom przyznawane są punkty, oblicza się jako stosunek średnich cen produktów w supermarketach i dyskontach do średnich cen w kanale małopowierzchniowym. Średnie ceny zostały policzone dla produktów, które występują w obu kanałach i zważone zostały ilością sprzedaży tych produktów dla całego rynku.
Rozwój na rynku niezależnym
Są też tacy producenci, którzy rozwijają się właśnie na rynku niezależnym – i to pomimo tego, że pod względem warunków współpracy lepiej traktują dyskonty i supermarkety. To OSM Łowicz, Lactalis i Krüger. Wszyscy trzej wymienieni producenci mogą pochwalić się ponad 20% dynamiką wzrostu na rynku niezależnym. Jednocześnie nie mają mocno zróżnicowanej oferty dla MŚP i sieci centralnie sterowanych – udział dedykowanych produktów w ich sprzedaży nie przekracza 6%.