Nowy rok to tradycyjnie początek wielu zmian w przepisach powszechnie obowiązującego prawa. Co czeka konsumentów w 2022 roku? Czego należy się spodziewać i na co trzeba będzie uważać?
- Nowe banderole na winach
- Niedziele handlowe – zaostrzenie zakazu handlu w 2022 r.
- Wzrost cen alkoholi i papierosów
Nowe banderole na winach
Już od lipca br. na sklepowych półkach w dziale alkoholowym są dostępne nowe banderole na winach. Jest to spowodowane wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego nowych przepisów. Teraz wina stopniowo będą przechodzić metamorfozę.
Wcześniej każde wino sprzedawane w sklepach w Polsce bylo oklejane banderolą tzn. papierowym znakiem akcyzy, mającym kształt litery U, przyklejanym na szyjce butelki. Na butelkach powyżej 0,5 l umieszczane są banderole o wymiarach 160 x 16 mm, natomiast na mniejszych butelkach umieszczane są one w wymiarach – 110 x 14 mm.
Na butelkach z winami, cydrami, perry oraz miodami pitnymi pojawiły się nowe banderole i to dużo mniejsze tj. o wielkości 50 x 16 mm. Nowe banderole są samoprzylepne lub w wersji bez kleju. To zdecydowanie ułatwia pracę producentom, ponieważ mogą wybrać opcję najlepszą dla swoich potrzeb i butelek. Jednocześnie będzie można je umieszczać w różnych miejscach. Znaki akcyzy znajdziemy m.in. na korpusie butelki w pobliżu tylnej etykiety, w kształcie odwróconej litery L przyklejanej na zamknięciu butelki i szyjce, w kształcie litery I umieszczone na szyjce butelki.
W pierwotnej wersji dotychczasowe banderole miały zachowywać ważność do czerwca przyszłego roku. Jednak po wnioskach ze strony branży zdecydowano o wydłużeniu tego terminu. Sejm przyjął już ustawę, że wcześniej obowiązujące banderole zachowują ważność do końca 2022 roku. Ustawa skierowana została do Senatu. Jeśli Izba przymie przepisy, możemy się spodziewać wkrótce ich opublikowania.
Celem wprowadzenia nowych banderoli na butelkach alkoholi są oczywiście zbyt wysokie środki przeznaczane na m.in. zakup odpowiednich sprzętów mających służyć do przyklejania banderoli na butelkach. Tym samym nowe znaki akcyzy mają przynieść spore oszczędności, a także przyspieszyć produkcję.
Niedziele handlowe – zaostrzenie zakazu handlu w 2022 r.
Zakaz handlu w niedzielę wprowadzony został ustawą z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Od tego czasu liczba niedziel, w które możemy zrobić zakupy jest co roku systematycznie obniżana.
Jednak w odniesieniu do powyższej regulacji, część placówek pozostaje nadal otwarta we wszystkie niedziele. Dlaczego tak się dzieje? Jest to spowodowane możliwością skorzystania przez niektóre podmioty z jednego z wyjątków przewidzianych w ustawie. A jest nim działanie sklepów jako placówek pocztowych. Na tej podstawie mogą one być otwarte w niedziele niehandlowe.
To się jednak zmieni. W związku z ustawą z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, od 1 lutego 2022 r. zostaną zaostrzone przepisy w tym zakresie, bo wtedy przedmiotowa ustawa wchodzi w życie. W niedziele niehandlowe będą mogły być otwarte tylko te placówki pocztowe, które mogą wykazać minimum 40% przychodów pochodzących z działalności pocztowej. Pozostałe wyjątki pozostają w dużej mierze niezmienione.
W 2022 r. otwarte w niedziele niehandlowe będą także m.in. lodziarnie, stacje paliw, kwiaciarnie, cukiernie, sklepy z prasą czy kawiarnie, tak jak było do tej pory. Natomiast nowa ustawa usunie z wykazu włączeń handlu w centrach pierwszej sprzedaży ryb oraz zawężenie możliwości handlu rybami do sprzedaży ryb w gospodarstwach rybackich, ze statku rybackiego i w placówkach handlowych, zajmujących się tylko i wyłącznie odbiorem produktów rybnych.
Niedziele handlowe w 2022 roku
W związku ze zmianami, które wejdą w życie już w przyszłym roku pojawia się zasadnicze pytanie: Ile niedziel w 2022 r. będzie handlowych? Które to będą niedziele? Ustawa przewiduje 7 wyjątków w ciągu roku kalendarzowego tj. 2022 r., kiedy handel w niedziele będzie dozwolony. W 2022 r. niedziele handlowe to:
- 30 stycznia 2022 r.;
- 10 kwietnia 2022 r.;
- 24 kwietnia 2022 r.;
- 26 czerwca 2022 r.;
- 28 sierpnia 2022 r.;
- 11 grudnia 2022 r.;
- 18 grudnia 2022 r.
Wzrost cen alkoholi i papierosów
Od 1 stycznia 2022 roku możemy spodziewać się wzrostu cen – nie tylko alkoholu, ale także wyrobów tytoniowych. To efekt przegłosowanej w sejmie ustawy podnoszącej dotychczasową stawkę akcyzy. Podwyżka, zdaniem Ministerstwa Finansów, ma na celu troskę o zdrowie obywateli, ale czy rzeczywiście o to chodzi?
Zdaniem Dr Jacka Matarewicza, adwokata, doradcy podatkowego i partnera Kancelarii Ożóg Tomczykowski, konsumenci odczują te podwyżki w kieszeniach.
W uzasadnieniu rządowego projektu ustawy, Ministerstwo Finansów przewidywało, że nowe stawki przełożą się na konkretne podwyżki cen. Przypuszcza się, że:
- wódka zdrożeje o ok. 1,50 zł, (butelka 0,5 l),
- wino zdrożeje o ok. 16 groszy (butelka 0,75 l),
- piwo zdrożeje o ok. 6 groszy (puszka 0,5 l),
- paczka papierosów zdrożeje o ok. 30 groszy,
- wyroby nowatorskie – czyli tzw. papierosy do podgrzewania – wzrost ceny o ok 1 zł w przypadku jednej paczki.
Musimy więc, jako konsumenci, być świadomi tego, że od 1 stycznia 2022 r. chcąc zakupić alkohol, bądź papierosy w sklepach, że ich ceny będą wyższe niż obecnie.
Doradztwo prawne Magdalena Mazurek – M&W Kancelaria Prawna