Jak osiągnąć lepsze ceny za jabłka?

Polskie sadownictwo i produkcja jabłek mierzą się w ostatnim okresie z kilkoma wyzwaniami. Między innymi brakuje pracowników sezonowych, jest spora konkurencja z zagranicy oraz rosną koszty produkcji. To ostatnie dotyczy w zasadzie wszystkich branż spożywczych. Na pytanie jak zwiększyć ceny za polskie jabłka za granicą odpowiadają eksperci z Unii Owocowej - największego w Polsce stowarzyszenia działającego na rzecz wspierania krajowych producentów i dystrybutorów owoców i warzyw.

Jak informują w komunikacie, wśród ekspertów panuje przekonanie, że potrzebne są zmiany dotyczące polityki promocyjnej. Kluczowe powinno być ustalenie spójnych celów marketingowych, zarówno dla rynku wewnętrznego jak i rynków międzynarodowych oraz promowanie polskiej marki, jako marki wysokiej jakości.

Niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na klasę naszych owoców – są one najwyższej jakości i warto, aby konsumenci z całego świata byli tego świadomi.

Podobnie jak branża mleczarska czy przetwórstwa olejów roślinnych, również branża sadownicza powinna dostosowywać proces produkcji do dwóch trendów: Green Deal’u (Zielony Ład) oraz Farm to Fork (Z pola do stołu). Eksperci z Unii Owocowej zaznaczają, że konieczna jest stała obserwacja rynku, współpraca i długofalowe planowanie strategiczne dla całej branży.

Niezbędne jest dostrzeżenie zmian i skutków Covid-19, bardzo widocznych w branży. Wzrost cen energii, kosztów transportu, brak rąk do pracy w sadzie – warto planować swoje kolejne działania, mając na uwadze niestabilność otoczenia wokół sektora.

Polski rynek sadowniczy bardzo dużo może zyskać na Zielonym Ładzie. Branżę tę w szczególności wyróżnia bioróżnorodność i konkurencyjność w tym zakresie na arenie międzynarodowej. Wdrożenie elementów zawartych w Zielonym Ładzie może spowodować podniesienie cen jabłek i pozycjonowanie polskiego rynku jako lidera w branży sadowniczej.

Forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw

Ważne dla naszej branży może być również angażowanie się w działanie takich inicjatyw jak np. forum współpracy sektora CORE TEAM, które umożliwiają dostęp do rzetelnych i wiarygodnych informacji dotyczących branży, ma na celu wypracowanie wspólnej polityki promocyjnej, działanie na rzecz sektora w relacjach z organami administracji publicznej oraz wspólne radzenie sobie z wyzwaniami, przed jakimi stajemy jako branża.

Dziewięć inicjatyw strategicznych dla sektora owoców i warzyw zaproponowane przez Core Team to:

  1. Upowszechnienie w branży idei produkcji zrównoważonej. Zapewnienie powszechnej i praktycznej informacji o ekoschematach, Zielonym Ładzie, nowej Wspólnej Polityce Rolnej.
  2. Opracowanie założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych. Uporządkowanie informacji na temat wielkości produkcji, struktury odmianowej w podziale na deser oraz przemysł, eksport i konsumpcję w kraju. Projekt jest realizowany dla jabłka.
  3. Plan podniesienia konsumpcji krajowej jabłek.
  4. Program spójnego marketingu jabłka w kraju i za granicą.
  5. Promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Promocja ekonomiki, sprzedaży poprzedzającej produkcję, modeli współpracy i konsolidacji handlowej. Wypracowanie wspólnej narracji i zestawu danych, które kształtowałyby opinie na temat sektora.
  6. Komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka. Wdrożenie wypracowanych w ramach Połowy Sukcesu rozwiązań integrujących projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Plan integracji wokół wspólnych aktywności całego środowiska producentów i przetwórców.
  7. Koncepcja zadaniowania badań i współpracy z nauką. Identyfikacja źródeł finansowania i założenia dla funduszu, który miałby wpływ na ukierunkowanie prac badawczo-rozwojowych.
  8. Koncepcja forum współpracy sektora. Uwzględniająca różnice np. w produkcji na rynek świeży, dla przetwórstwa, eksport i współpracę w celu podniesienia konkurencyjności każdego z segmentów.
  9. Kontynuacja współpracy branży jagodowej

Dla rozwoju rynku sadowniczego w Polsce istotne jest zaangażowanie całej branży w wyżej wymienione priorytetowe działania, szczególnie dedykowane dla rynku jabłek. W ramach Core Team działają też zespoły dedykowane analizom rynku i badaniom oraz nowym technologiom. Dołączenie do nich pozwala na lepsze prosperowanie sadów oraz skutkuje obfitszymi zbiorami.

Partnerzy CORE TEAM

Organizacje i firmy współpracujące na etapie wypracowania rozwiązań i wdrożenia:

  • Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
  • Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej
  • Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej
  • UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw
  • Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych Stowarzyszenie Sady Grójeckie
  • Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami
  • Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej
  • Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej
  • Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
  • Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski
  • Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych
  • Stowarzyszenie Agroekoton
  • Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi
  • Spółdzielnia Ogrodnicza w Grójcu
  • Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
  • Polska Federacja Ziemniaka
  • Polski Związek Ogrodniczy
  • Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA
  • Krajowa Rada Izb Rolniczych
  • Kaszubskie Stowarzyszenie Producentów Truskawek
  • Instytut Ogrodnictwa – PIB
  • Plantpress
  • Jagodnik
  • Rajpol
  • LubApple
  • Korab Garden
  • Fruit-Group
  • Fall Creek
  • Ewa-Bis
  • Daifressh
  • Appolonia
  • Agronom Berries
  • AgroFresh Polska

źródło: Unia Owocowa

Reklama