Polskie sadownictwo i produkcja jabłek mierzą się w ostatnim okresie z kilkoma wyzwaniami. Między innymi brakuje pracowników sezonowych, jest spora konkurencja z zagranicy oraz rosną koszty produkcji. To ostatnie dotyczy w zasadzie wszystkich branż spożywczych. Na pytanie jak zwiększyć ceny za polskie jabłka za granicą odpowiadają eksperci z Unii Owocowej - największego w Polsce stowarzyszenia działającego na rzecz wspierania krajowych producentów i dystrybutorów owoców i warzyw.
Jak informują w komunikacie, wśród ekspertów panuje przekonanie, że potrzebne są zmiany dotyczące polityki promocyjnej. Kluczowe powinno być ustalenie spójnych celów marketingowych, zarówno dla rynku wewnętrznego jak i rynków międzynarodowych oraz promowanie polskiej marki, jako marki wysokiej jakości.
Niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na klasę naszych owoców – są one najwyższej jakości i warto, aby konsumenci z całego świata byli tego świadomi.
Podobnie jak branża mleczarska czy przetwórstwa olejów roślinnych, również branża sadownicza powinna dostosowywać proces produkcji do dwóch trendów: Green Deal’u (Zielony Ład) oraz Farm to Fork (Z pola do stołu). Eksperci z Unii Owocowej zaznaczają, że konieczna jest stała obserwacja rynku, współpraca i długofalowe planowanie strategiczne dla całej branży.
Niezbędne jest dostrzeżenie zmian i skutków Covid-19, bardzo widocznych w branży. Wzrost cen energii, kosztów transportu, brak rąk do pracy w sadzie – warto planować swoje kolejne działania, mając na uwadze niestabilność otoczenia wokół sektora.
Polski rynek sadowniczy bardzo dużo może zyskać na Zielonym Ładzie. Branżę tę w szczególności wyróżnia bioróżnorodność i konkurencyjność w tym zakresie na arenie międzynarodowej. Wdrożenie elementów zawartych w Zielonym Ładzie może spowodować podniesienie cen jabłek i pozycjonowanie polskiego rynku jako lidera w branży sadowniczej.
Forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw
Ważne dla naszej branży może być również angażowanie się w działanie takich inicjatyw jak np. forum współpracy sektora CORE TEAM, które umożliwiają dostęp do rzetelnych i wiarygodnych informacji dotyczących branży, ma na celu wypracowanie wspólnej polityki promocyjnej, działanie na rzecz sektora w relacjach z organami administracji publicznej oraz wspólne radzenie sobie z wyzwaniami, przed jakimi stajemy jako branża.
Dziewięć inicjatyw strategicznych dla sektora owoców i warzyw zaproponowane przez Core Team to:
- Upowszechnienie w branży idei produkcji zrównoważonej. Zapewnienie powszechnej i praktycznej informacji o ekoschematach, Zielonym Ładzie, nowej Wspólnej Polityce Rolnej.
- Opracowanie założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych. Uporządkowanie informacji na temat wielkości produkcji, struktury odmianowej w podziale na deser oraz przemysł, eksport i konsumpcję w kraju. Projekt jest realizowany dla jabłka.
- Plan podniesienia konsumpcji krajowej jabłek.
- Program spójnego marketingu jabłka w kraju i za granicą.
- Promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Promocja ekonomiki, sprzedaży poprzedzającej produkcję, modeli współpracy i konsolidacji handlowej. Wypracowanie wspólnej narracji i zestawu danych, które kształtowałyby opinie na temat sektora.
- Komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka. Wdrożenie wypracowanych w ramach Połowy Sukcesu rozwiązań integrujących projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Plan integracji wokół wspólnych aktywności całego środowiska producentów i przetwórców.
- Koncepcja zadaniowania badań i współpracy z nauką. Identyfikacja źródeł finansowania i założenia dla funduszu, który miałby wpływ na ukierunkowanie prac badawczo-rozwojowych.
- Koncepcja forum współpracy sektora. Uwzględniająca różnice np. w produkcji na rynek świeży, dla przetwórstwa, eksport i współpracę w celu podniesienia konkurencyjności każdego z segmentów.
- Kontynuacja współpracy branży jagodowej
Dla rozwoju rynku sadowniczego w Polsce istotne jest zaangażowanie całej branży w wyżej wymienione priorytetowe działania, szczególnie dedykowane dla rynku jabłek. W ramach Core Team działają też zespoły dedykowane analizom rynku i badaniom oraz nowym technologiom. Dołączenie do nich pozwala na lepsze prosperowanie sadów oraz skutkuje obfitszymi zbiorami.
Partnerzy CORE TEAM
Organizacje i firmy współpracujące na etapie wypracowania rozwiązań i wdrożenia:
- Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
- Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej
- Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej
- UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw
- Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych Stowarzyszenie Sady Grójeckie
- Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami
- Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej
- Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej
- Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
- Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski
- Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych
- Stowarzyszenie Agroekoton
- Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi
- Spółdzielnia Ogrodnicza w Grójcu
- Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
- Polska Federacja Ziemniaka
- Polski Związek Ogrodniczy
- Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA
- Krajowa Rada Izb Rolniczych
- Kaszubskie Stowarzyszenie Producentów Truskawek
- Instytut Ogrodnictwa – PIB
- Plantpress
- Jagodnik
- Rajpol
- LubApple
- Korab Garden
- Fruit-Group
- Fall Creek
- Ewa-Bis
- Daifressh
- Appolonia
- Agronom Berries
- AgroFresh Polska
źródło: Unia Owocowa