Firma Salesforce, globalny lider w dziedzinie CRM, ogłosiła 5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy. Co czeka nas w całym okresie zakupów przedświątecznych, także w grudniu?
- Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki
- Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami
- Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów
- Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej
- Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany
1. Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki
Jedynie podczas pierwszych trzech tygodni listopada 2021 roku globalna sprzedaż online osiągnęła wynik o 2% wyższy niż przed rokiem, tym samym ustanawiając nowy rekord na poziomie 275 mld dolarów. Jak wskazuje Salesforce w skali globalnej przewidywany jest wzrost rocznych obrotów handlu cyfrowego o 7% (1,2 bln USD).
Warto jednak dodać, że według Salesforce najgorętszy okres cyfrowych zakupow świątecznych jest już za nami. Zakupy rozłożyły się na cały listopad, z największymi wzrostami oczywiście podczas trwania Cyber Week, a szczególnie dnia 26 listopada (Black Friday).
2. Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami
W tym roku jednym z najważniejszych problemów dla handlowców detalicznych, dostawców i konsumentów jest wzrost kosztów. Warto mieć na uwadze, że jest on rezultatem wielu czynników w różnych obszarach, w tym:
- Detaliści i dostawcy: Istnieją trzy główne czynniki, które wywierają dużą presję cenową na globalny łańcuch dostaw: zdolności produkcyjne, koszty logistyki i brak pracowników.
- Produkcja: Niedostateczna liczba pracowników i niedobory surowców.
- Logistyka: Większy popyt, ograniczenia związane z pandemią COVID-19, rosnące koszty frachtu.
- Sklepy: mniej sprzedawców, wyższe płace.
- Konsumenci: Problemy z utrzymaniem poziomu zapasów, a także rosnące koszty, które napędzają inflację i wpływają na marże, sprawiają, że należy się spodziewać wyższych cen detalicznych towarów.
Sprzedawcy przewidują, że w okresie świątecznym, ale też już po jego zakończeniu, konsumenci za zakupu zapłacą o 20% więcej.
Podczas gdy konsumenci muszą się liczyć z podwyżkami cen, usługa odroczonych płatności będzie prawdopodobnie stosowana w przypadku 8% zamówień online, co odpowiada globalnie kwocie 96 mld USD. Dla porównania, w świątecznym sezonie zakupowym 2020 wskaźnik ten stanowił 4%.
3. Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów
Okres okołoświąteczny co roku wiąże się z opóźnieniami dostaw z powodu gwałtownie rosnącej liczby przesyłek. Ubiegły rok był pod tym względem wyjątkowy, z uwagi na wprowadzone restrykcje związane z pandemią. W tym roku problem ten nadal istnieje, lecz jest znacznie mniejszy.
Salesforce przewiduje, że liczba paczek zagrożonych opóźnieniami dostaw spadnie o 94% i wyniesie 40 mln, w porównaniu z 700 mln w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ma to związek z faktem, że klienci składają mniej zamówień, ale za to większych.
Przewoźnicy obsługujący końcowy odcinek dostaw zwiększyli w ciągu ostatniego roku swoje moce przerobowe, a już niemal połowa detalistów oferuje możliwość składania zamówień online z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Wąskie gardła w portach i szybko rosnące koszty transportu morskiego to dwa główne czynniki, za sprawą których konsumenci mogą się obawiać o dostępność produktów.
Istotny jest również fakt, że świąteczne zakupy rozpoczynają się wcześniej. Jak wskazuje Salesforce wskaźnik zakupów dokonywanych jeszcze przed Cyfrowym Tygodniem wzrósł w tym roku o 3% (do 129 mld USD na całym świecie).
4. Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej
Sprzedawcy pracujący w sklepie fizycznym wykonują dziś wiele zadań: realizują zlecenia online, oferują praktycznie nieograniczony asortyment produktów, obsługują klientów cyfrowych i stają się influencerami w mediach społecznościowych. Z kolei klienci przebywający w sklepie fizycznym robią zakupy na urządzeniach mobilnych. Wszystko to sprawia, że w tegorocznym sezonie świątecznym sklepy takie staną się kluczowymi elementami cyfrowych strategii sprzedaży.
W rezultacie przewiduje się, że ponad 60% zamówień online na całym świecie będzie realizowane z udziałem sklepów fizycznych, pomagających klientom w składaniu zamówień lub realizujących je w swoich punktach odbioru.
Jednocześnie narastającym problemem jest brak pracowników. W związku z tym szczególnie ważną role w zaspokojeniu rosnącego popytu będzie grało zaangażowanie sprzedawców.
5. Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany
Zarówno przepisy prawa, jak i zmieniające się preferencje konsumentów w skali globalnej wymagają zapewnienia większej prywatności w Internecie. W związku z tym działy marketingu będą musiały wprowadzić jedną z największych zmian w ciągu ostatnich pięciu lat.
Śledzenie aktywności użytkownika z wykorzystaniem danych stron trzecich w aplikacjach internetowych i mobilnych stanie się bardziej kosztowne, a może nawet niemożliwe. Zyskają natomiast na znaczeniu dane własne, tj. gromadzone i przetwarzane przez firmę dane klientów.
W pozyskiwaniu danych własnych pomogą marketingowcom programy lojalnościowe, aktywność w mediach społecznościowych oraz spersonalizowany marketing pocztowy. Salesforce przewiduje, że w listopadzie i grudniu ruch w e-handlu wygenerowany dzięki poleceniom w mediach społecznościowych wzrośnie o 30%, a liczba e-maili marketingowych będzie o 18% większa w porównaniu z ubiegłorocznym sezonem świątecznym.
Źródło: Salesforce