5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy

Firma Salesforce, globalny lider w dziedzinie CRM, ogłosiła 5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy. Co czeka nas w całym okresie zakupów przedświątecznych, także w grudniu?

  1. Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki
  2. Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami
  3. Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów
  4. Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej
  5. Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany

1. Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki

Jedynie podczas pierwszych trzech tygodni listopada 2021 roku globalna sprzedaż online osiągnęła wynik o 2% wyższy niż przed rokiem, tym samym ustanawiając nowy rekord na poziomie 275 mld dolarów. Jak wskazuje Salesforce w skali globalnej przewidywany jest wzrost rocznych obrotów handlu cyfrowego o 7% (1,2 bln USD).

Warto jednak dodać, że według Salesforce najgorętszy okres cyfrowych zakupow świątecznych jest już za nami. Zakupy rozłożyły się na cały listopad, z największymi wzrostami oczywiście podczas trwania Cyber Week, a szczególnie dnia 26 listopada (Black Friday).

2. Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami

W tym roku jednym z najważniejszych problemów dla handlowców detalicznych, dostawców i konsumentów jest wzrost kosztów. Warto mieć na uwadze, że jest on rezultatem wielu czynników w różnych obszarach, w tym:

  • Detaliści i dostawcy: Istnieją trzy główne czynniki, które wywierają dużą presję cenową na globalny łańcuch dostaw: zdolności produkcyjne, koszty logistyki i brak pracowników.
  • Produkcja: Niedostateczna liczba pracowników i niedobory surowców.
  • Logistyka: Większy popyt, ograniczenia związane z pandemią COVID-19, rosnące koszty frachtu.
  • Sklepy: mniej sprzedawców, wyższe płace.
  • Konsumenci: Problemy z utrzymaniem poziomu zapasów, a także rosnące koszty, które napędzają inflację i wpływają na marże, sprawiają, że należy się spodziewać wyższych cen detalicznych towarów.

Sprzedawcy przewidują, że w okresie świątecznym, ale też już po jego zakończeniu, konsumenci za zakupu zapłacą o 20% więcej.

Podczas gdy konsumenci muszą się liczyć z podwyżkami cen, usługa odroczonych płatności będzie prawdopodobnie stosowana w przypadku 8% zamówień online, co odpowiada globalnie kwocie 96 mld USD. Dla porównania, w świątecznym sezonie zakupowym 2020 wskaźnik ten stanowił 4%.

3. Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów

Okres okołoświąteczny co roku wiąże się z opóźnieniami dostaw z powodu gwałtownie rosnącej liczby przesyłek. Ubiegły rok był pod tym względem wyjątkowy, z uwagi na wprowadzone restrykcje związane z pandemią. W tym roku problem ten nadal istnieje, lecz jest znacznie mniejszy. 

Salesforce przewiduje, że liczba paczek zagrożonych opóźnieniami dostaw spadnie o 94% i wyniesie 40 mln, w porównaniu z 700 mln w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ma to związek z faktem, że klienci składają mniej zamówień, ale za to większych.

Przewoźnicy obsługujący końcowy odcinek dostaw zwiększyli w ciągu ostatniego roku swoje moce przerobowe, a już niemal połowa detalistów oferuje możliwość składania zamówień online z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Wąskie gardła w portach i szybko rosnące koszty transportu morskiego to dwa główne czynniki, za sprawą których konsumenci mogą się obawiać o dostępność produktów.

Istotny jest również fakt, że świąteczne zakupy rozpoczynają się wcześniej. Jak wskazuje Salesforce wskaźnik zakupów dokonywanych jeszcze przed Cyfrowym Tygodniem wzrósł w tym roku o 3% (do 129 mld USD na całym świecie).

4. Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej

Sprzedawcy pracujący w sklepie fizycznym wykonują dziś wiele zadań: realizują zlecenia online, oferują praktycznie nieograniczony asortyment produktów, obsługują klientów cyfrowych i stają się influencerami w mediach społecznościowych. Z kolei klienci przebywający w sklepie fizycznym robią zakupy na urządzeniach mobilnych. Wszystko to sprawia, że w tegorocznym sezonie świątecznym sklepy takie staną się kluczowymi elementami cyfrowych strategii sprzedaży.

W rezultacie przewiduje się, że ponad 60% zamówień online na całym świecie będzie realizowane z udziałem sklepów fizycznych, pomagających klientom w składaniu zamówień lub realizujących je w swoich punktach odbioru.

Jednocześnie narastającym problemem jest brak pracowników. W związku z tym szczególnie ważną role w zaspokojeniu rosnącego popytu będzie grało zaangażowanie sprzedawców.

5. Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany

Zarówno przepisy prawa, jak i zmieniające się preferencje konsumentów w skali globalnej wymagają zapewnienia większej prywatności w Internecie. W związku z tym działy marketingu będą musiały wprowadzić jedną z największych zmian w ciągu ostatnich pięciu lat.

Śledzenie aktywności użytkownika z wykorzystaniem danych stron trzecich w aplikacjach internetowych i mobilnych stanie się bardziej kosztowne, a może nawet niemożliwe. Zyskają natomiast na znaczeniu dane własne, tj. gromadzone i przetwarzane przez firmę dane klientów.

W pozyskiwaniu danych własnych pomogą marketingowcom programy lojalnościowe, aktywność w mediach społecznościowych oraz spersonalizowany marketing pocztowy. Salesforce przewiduje, że w listopadzie i grudniu ruch w e-handlu wygenerowany dzięki poleceniom w mediach społecznościowych wzrośnie o 30%, a liczba e-maili marketingowych będzie o 18% większa w porównaniu z ubiegłorocznym sezonem świątecznym.

 

Źródło: Salesforce
 

Reklama