Na święta wydamy średnio 2 129 zł. 70% pójdzie na jedzenie i prezenty

Na święta wydamy średnio 2 129 zł. 70% pójdzie na jedzenie i prezenty

Mimo rosnącej inflacji i kolejnej fali pandemii, Polacy nie zamierzają oszczędzać na święta. Podczas tegorocznego Bożego Narodzenia wydadzą więcej niż przed rokiem. Według deklaracji, na świąteczne prezenty, żywność, podróże i wypoczynek Polacy przeznaczą średnio 2 129 zł, czyli o 11% więcej niż w 2020 roku.

Zdecydowana większość świątecznego budżetu zostanie przeznaczona na żywność i napoje. Polacy planują wydać na nie 944 zł. Średnio będzie to koszt o 10% większy niż przed rokiem - wynika z badania „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Szczególnie widoczne zmiany dotyczą żywności, napojów oraz podróży. Głównym powodem zwiększenia wydatków są wzrosty cen w sklepach i na stacjach benzynowych, które dostrzega ponad 70%  społeczeństwa. Na te same produkty, które kupowaliśmy w zeszłym roku, w tym trzeba przeznaczyć więcej.

Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte

Na kolejnym miejscu w budżecie znajdują się prezenty, które pochłoną sumę 546 zł oraz podróże. W tym ostatnim przypadku wydatki Polaków wzrosły aż o 55%, co związane jest z ubiegłorocznym lockdownem. Na ten cel przeznaczymy średnio 333 zł.

Zakupy świąteczne robimy coraz wcześniej

Jak wynika z badania Deloitte, Polacy coraz częściej planują śwąteczne zakupy wcześniej niż przed rokiem. 27% konsumentów chciało tą część przygotowań odhaczyć w listopadzie - to o 12% więcej niż w 2020 roku. Dodatkową okazją do zakupów bożonarodzeniowych dla 10% Polaków okazał się Black Friday.

Jednak nadal większość konsumentów zostawia zakupy świąteczne na grudzień. Średnio 66% Polaków planuje zakupy właśnie w ostatnim miesiącu roku, najwięcej osób (54%) zamierza zdążyć do 25 grudnia.

Gdzie udamy się na zakupy okołoświąteczne?

Polacy coraz częściej korzystają z oferty e-commerce. Sklepy internetowe stały się niemal tak często preferowane jak te stacjonarne. Prawie połowa świątecznego budżetu zostanie wydana w właśnie w nich (47%).

Wzrost znaczenia zakupów online to tendencja, którą obserwujemy od lat. Nasze preferencje odnośnie kanału są jednak różne w zależności od kategorii produktów czy usług. Polacy szczególnie chętnie przez Internet kupują produkty związane z podróżami, spędzaniem wolnego czasu i realizacją pasji. W żywność zaś zdecydowanie wolimy zaopatrywać się stacjonarnie. Monopolistami w tym segmencie są bezkonkurencyjne dyskonty. 93% Polaków deklaruje właśnie w nich zrobić zakupy.

Bartek Bobczyński, dyrektor, Deloitte Digital

W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje (85%). Kanał online pozostaje zarezerwowany dla przyjemność. W e-sklepach Polacy będą wybierać prodikty związane z podróżami i spędzaniem czasu wolnego (71%) oraz poszukując elektroniki (64%) i zabawek czy książek (63%).

Co ciekawe w pozostałych kategoriach różnice nie są już tak znaczące. Ci, którzy decydują się na zakup kosmetyków, odzieży, dóbr luksusowych, telefonów czy artykułów sportowych równie chętnie wybierają sklepy online, co stacjonarne. Preferowanym sposobem płatności nadal jest gotówka (30%), najpopularniejszą formą online jest płatność kartą (15%).

Decydując się na kanały online, najczęściej wykorzystywane będą w tym roku serwisy zakupowe typu market place i aukcyjne. Ze stacjonarnych największą popularnością będą cieszyć się drogerie oraz galerie handlowe. Wartym odnotowania jest także fakt, że niemal 2 na 3 osoby w tym roku planuje trzymać się listy zakupowej i nie przekraczać ustalonego budżetu.

Bartek Bobczyński

 

Źródło: Deloitte

Reklama