W listopadzie liczba wizyt w sklepach spadła o 27%, zmniejszyła się także ilość klientów wszystkich formatów – o około 31%. Dane dotyczą trzech pierwszych tygodni listopada w zestawieniu do tego samego czasu sprzed dwóch lat. Spadki w 2021 roku są duże, choć nadal mniejsze niż te ubiegłoroczne.
- Podczas pierwszych trzech tygodni listopada 2021 ilość wizyt oraz liczba klientów w sklepach wszystkich formatów były niższe kolejno o 27% i 31% niż w 2019 roku.
- W tym roku wynik jest lepszy niż w 2020, kiedy liczba klientów zmniejszyła się o 34,5%.
- W najgorszej pozycji znajdują się sieci convenience (spadek liczby klinetów o 44,8%), a w najlepszej dyskonty (-24,5%).
Listopad 2021 roku okazał się najbardziej łaskawy dla dyskontów, które znalazły się na najmniejszym minusie. Najgorzej poradziły sobie sieci typu convenience – wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i UCE RESEARCH. Badanie została przeprowadzone na analizie zachowań ponad miliona konsumentów placówek handlowych pierwszej potrzeby.
Największe spadki w sieciach convenience. Dyskonty na dobrej pozycji
Patrząc na szczegółowe dane, widać, że wszystkie formaty odnotowały w pierwszych trzech tygodniach listopada 2021 roku spadek liczby wizyt względem analogicznego okresu z 2019 roku. Najmniejszy dotyczy dyskontów (-20,4%). Dalej w zestawieniu są supermarkety (-27,2%), drogerie (-31,7%), hipermarkety (-31,8%) i hurtownie (-34,7%). Natomiast na największym minusie są sieci convenience (-45,1%).
Nadal jest źle, choć widać poprawę
W pierwszych trzech tygodniach listopada 2021 liczba klientów w sklepach wszystkich formatów była o 31,4% mniejsza niż 2 lata wcześniej. Natomiast w analogicznym okresie 2020 roku spadek rok do roku wyniósł 34,5%. Mateusz Chołuj zaznacza, że w tym roku widać powrót kupujących do sklepów, ale jest on nadal ograniczony przez wzrost liczby osób zakażonych koronawirusem. W listopadzie bieżącego i ubiegłego roku tysiące Polaków nie mogły wyjść z domów ze względu na kwarantannę. Jednocześnie coraz popularniejsze stało się robienie zakupów spożywczych przez Internet.
Szczegółowe dane pokazują też, że wszystkie formaty odnotowały w pierwszych trzech tygodniach listopada 2021 roku spadek liczby klientów względem analogicznego okresu 2019 roku. Najmniej odczuły to dyskonty (-24,5%). Potem były drogerie (-27,9%), hipermarkety (-30,9%), hurtownie (-39,4%) i supermarkety (-40,9%). Natomiast na końcu zestawienia znalazły się sieci typu convenience (-44,8%).
Częstotliwość zakupów wraca do normy
Z badania wiemy też o częstotliwości wizyt klientów. W każdym analizowanym okresie konsumenci najczęściej decydowali się na zakupy 3 lub więcej razy. W pierwszych trzech tygodniach listopada 2019 roku zrobiło tak 48% badanych, rok później – 41%, a ostatnio – 47%.
Źródło: MondayNews