Kolejne kontrole UOKiK wymierzone w influencerów. Na świeczniku scam

Kolejne kontrole UOKiK wymierzone w influencerów. Na świeczniku scam

Prezes UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające skupiające się na działaniach influencerów. Urząd sprawdzi czy twórcy promują tzw. scam. To już kolejny etap kontroli. Poprzedni poskutkował 4 postępowaniami w sprawie nałożenia kary na influencerów.

To już kolejny etap kontroli UOKiK nakierowanych na influencerów. Pod koniec września Prezez Urzędu zaczął weryfikować zasady współpracy influencetrów z agencjami i markami oraz sposób oznaczania współprac w internecie. Po tych działaniach wielu twórców zaczęło poprawnie oznaczać treści sponsorowane.

Przeczytaj też:

Doceniam to, że branża konstruktywnie zareagowała na nasze zastrzeżenia. Widzimy pozytywną zmianę w zakresie oznaczania postów reklamowych. Prawo do rzetelnej informacji jest podstawowym prawem każdego z konsumentów.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Postępowanie UOKiK w sprawie promowania scamu

Kolejnym etapem działań UOKiK jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego dotyczącego promowania tzw. scamu. Tym razem prezes UOKiK zachęca także konsumentów do zgłaszania influencerów, których działania wprowadzają w błąd.

Sprawdzane będzie nie tylko zaangażowanie influencerów w promowanie scamu, ale również zachowanie danego twórcy po wykryciu nieprawidłowości. Tomasz Chróstny zwraca uwagę na naprawę szkód wyrządzonych obserwatorom.

Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Jakie działania określane są jako scam?

Scam jest działaniem, którego cel to wprowadzenie w błąd. Wśród przykładów działań określanych przez UOKiK jako scam znajdują się m.in.:

  • informowanie o nieistniejących promocjach,
  • ukrywanie istotnych cen produktów,
  • niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu,
  • oferowanie rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia.

Odbiorcami treści w mediach społecznościowych są w dużej mierze osoby młode, które mimo obeznania z nowymi technologiami niekoniecznie potrafią rozróżnić neutralną informację od reklamy. Ufają, że ktoś rzeczywiście poleca produkt, ponieważ jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że dostał za to wynagrodzenie. Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów.

Tomasz Chróstny

UOKiK zachęca do zgłaszania scamu

Prezes UOKiK apeluje do internautów o pomoc w wykrywaniu scamu w sieci. Urząd informuje o gwarancji anonimowości.

Scam szybko znika z sieci – internauto, potrzebujemy Twojej pomocy! Influencer, którego obserwujesz, reklamuje scam? Zgłoś to do UOKiK – napisz do nas, również anonimowo, na scam@uokik.gov.pl. Przeanalizujemy Twoje zgłoszenie i zdecydujemy, czy zasadne jest postawienie zarzutów. Wyślij nam zrzut ekranu, nagrany film lub po prostu link do konta twórcy wraz z opisem nieprawidłowości jakie zauważyłeś. Im więcej informacji i materiałów, tym lepiej. Gwarantujemy anonimowość.

Komunikat UOKiK

 

 

Reklama