Prezes UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające skupiające się na działaniach influencerów. Urząd sprawdzi czy twórcy promują tzw. scam. To już kolejny etap kontroli. Poprzedni poskutkował 4 postępowaniami w sprawie nałożenia kary na influencerów.
To już kolejny etap kontroli UOKiK nakierowanych na influencerów. Pod koniec września Prezez Urzędu zaczął weryfikować zasady współpracy influencetrów z agencjami i markami oraz sposób oznaczania współprac w internecie. Po tych działaniach wielu twórców zaczęło poprawnie oznaczać treści sponsorowane.
Przeczytaj też:
- UOKiK kontroluje influencerów. Czy to koniec kryptoreklamy?
- Postępowanie UOKiK wobec influencerów. Na czterech twórców nałożone będą kary
Postępowanie UOKiK w sprawie promowania scamu
Kolejnym etapem działań UOKiK jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego dotyczącego promowania tzw. scamu. Tym razem prezes UOKiK zachęca także konsumentów do zgłaszania influencerów, których działania wprowadzają w błąd.
Sprawdzane będzie nie tylko zaangażowanie influencerów w promowanie scamu, ale również zachowanie danego twórcy po wykryciu nieprawidłowości. Tomasz Chróstny zwraca uwagę na naprawę szkód wyrządzonych obserwatorom.
Jakie działania określane są jako scam?
Scam jest działaniem, którego cel to wprowadzenie w błąd. Wśród przykładów działań określanych przez UOKiK jako scam znajdują się m.in.:
- informowanie o nieistniejących promocjach,
- ukrywanie istotnych cen produktów,
- niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu,
- oferowanie rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia.
UOKiK zachęca do zgłaszania scamu
Prezes UOKiK apeluje do internautów o pomoc w wykrywaniu scamu w sieci. Urząd informuje o gwarancji anonimowości.