Obecnie UOKiK prowadzi już 4 postępowania w sprawie nałożenia kary. To rezultat rozpoczętej we wrześniu kontroli współprac i oznaczania treści sponsorowanych przez influencerów.
We wrześniu UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające, które miało uporządkować rynek treści sponsorowanych w mediach społecznościowych. Weryfikowane były przede wszystkim zasady współpracy influencerów z markami i agencjami reklamowymi oraz sposób oznaczania treści sponsorowanych.
Przeczytaj też:
W świecie mediów społecznościowych pojawiło się wtedy wiele spekulacji. Okazało się, że pisma od UOKiK otrzymali najpopularniejsi influencerzy oraz wielkie agencje reklamowe. Niektórzy odważyli się zbagatelizować kontrolę. Teraz czeka ich postępowanie w sprawie nałożenia kary.
UOKiK nałoży kary na Kruszwila, Dubiela, Maffashion i Marley?
Jak informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, na ten moment prowadzone są 4 postępowania. Wśród influencerów, których dotyczą, znalazły się osoby, które nie współpracowały z urzędem.
Postępowania te dotyczą:
- Kruszwila – Marka Kruszela,
- Marcina Dubiela,
- Maffashion – Julii Kuczyńskiej,
- Marley – Marleny Sojki.
UOKiK podczas rozpoczętego we wrześniu postępowania wyjaśniającego poprosił twórców i agencje reklamowe o udziele informacji dotyczących m.in. zawartych umów, zasad współpracy i oznaczania publikowanych treści. Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów.
Prezes UOKiK weryfikuje również jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom oznaczania treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo. Zdaniem Prezesa UOKiK negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.