Mimo wysokiej inflacji rośnie sprzedaż detaliczna?

W październiku odnotowaliśmy najwyższy od 20 lat poziom inflacji w Polsce. Ceny produktów i usług w porównaniu rok do roku wzrosły o 6,8%. Jak donosi Konfederacja Lewiatan, wysoka inflacja nie odstrasza Polaków od zakupów. Sprzedaż detaliczna, po wrześniowym słabszym odczycie, w październiku nabrała rozpędu. W skali roku odnotowaliśmy wzrost o 6,9%. W stosunku do września wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 3,6%.

Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, zwrócił uwagę, że wyższa od oczekiwań sprzedaż detaliczna jest przede wszystkim efektem niskiem bazy sprzed roku. Dokładnie rok temu miały miejsce kolejne, częściowe ograniczenia aktywności gospodarczej. 

Wtedy też dobrowolnie zmniejszyła się aktywność zakupowa Polaków. Tym razem, mimo rozpędzania się kolejnej, czwartej fali Covid-19, Polacy nie ograniczają aktywności, choć częściowo ponownie przenoszą ją w wirtualny świat. Rośnie udział sprzedaży przez internet, która stanowi już blisko 10% całej sprzedaży w Polsce.

Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan

Najszybciej, podobnie jak przed miesiącem, rosła sprzedaż w firmach handlujących tekstyliami, odzieżą i  – zauważa ekspert. W tym segmencie odnotowano wzrost aż o 29% w skali roku. Jak dodaje Mariusz Zielonka: "Na przeciwległym biegunie znalazła się sprzedaż w branży automotive, która nadal boryka się z ogromnymi problemami z dostępnością części do swoich produktów. Jest to jedyna kategoria produktów, która w skali roku odnotowała spadek o 5,2%".

W danych GUS widać również wyraźnie znaczną różnicę w sprzedaży detalicznej w cenach stałych i bieżących. Oznacza to, że duża część wzrostu sprzedaży detalicznej jest niwelowana przez rekordowo wysoką inflację.

Mariusz Zielonka

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Reklama