Skokowy rozkwit e-commerce, który pojawił się wraz z początkiem pandemii – nie słabnie. Po odzieży, kosmetykach czy elektronice przyszedł czas na rozwój sektora e-grocery. Już 85% Polaków zamawia produkty spożywcze w sieci. Z kolei ponad 2/5 z nas ma plan zakupu żywności na święta właśnie poprzez ten kanał.
Zakupy w sieci okazały się być rozwiązaniem problemu braku poczucia bezpieczeństwa podczas korzystania z placówek stacjonarnych. Zeszłoroczne badanie KPMG ,,Nowa rzeczywistość. Konsument w dobie COVID-19’’ pokazało, że świadomość bezpieczeństwa podczas zakupów ma znaczenie dla 58% konsumentów więcej, niż przed pandemią. Takie podejście widać również w wynikach badania PayPal. 46% badanych wskazuje na poczucie dyskomfortu, gdy musi robić zakupy w tłumie ludzi.
Zyskały również płatności bezdotykowe. W Polsce po pandemii aż 59% badanych częściej korzystało z płatności online, takich jak PayPal. Dla 40% korzystanie z gotówki czy klawiatury padów w celu wpisania kodu PIN jest stresogenne i niekomfortowe.
Rosnące e-grocery
Wyniki badania przeprowadzonego w połowie września dla PayPal przez Maru/Matchbox, pokazują, że e-grocery, czyli zakupy żywności za pośrednictwem internetu – znacznie zyskały na znaczeniu. Średnio 8 na 10 polskich konsumentów twierdzi, że ma za sobą zakup produktów spożywczych w sieci, a 27% korzystało przy tym z usług płatności internetowych, m.in. dostarczanych przez PayPal. Nie oznacza to jednak odejście od typowych stacjonarnych sklepów spożywczych. Produkty świeże w dalszym ciągu chętniej kupowane są w tradycyjnym kanale. Zaledwie 7% Polaków deklaruje zakup tej kategorii w sieci. Z kolei Brytyjczycy robią to znacznie chętniej – 31% osób przepytanych w badaniu PayPal wskazało, że kupowało owoce i warzywa online.
Jednakże zyskującą na znaczeniu opcją jest możliwość odbioru osobistego w sklepie. Takie „hybrydowe” podejście do tematu zakupu produktów spożywczych coraz szerzej widoczne jest w sferze polskiego handlu.
Po pierwsze: wygoda
W przypadku kupowania żywności – wygoda i łatwość obsługi – są dla mieszkańców Polski kluczowe. PayPal zlecił zbadanie tego zjawiska w 12 państwach Europy. Wynika z niego, że 72% konsumentów wskazując powód wyboru kanału online do robienia zakupów spożywczych – wymienia właśnie oszczędność czasu. Dodatkowym motywatorem jest usługa produktów wprost pod drzwi.
Badanie potwierdza, że 4 na 10 polskich konsumentów ma w planach zakup choćby części żywności na Boże Narodzenie dokonać za pośrednictwem internetu. Okres przedświąteczny od zawsze był złotym okresem w handlu tradycyjnym. Z tej zakupowej gorączki swój kawałek zysków może wykroić teraz również e-grocery.
Trend wzrostowy
Polacy upatrują w zakupach online dodatkowych wartości. 73% twierdzi, że internet umożliwia wybieranie produktów przyjaznych dla środowiska i wytwarzanych w sposób zrównoważony. Z kolei nieco ponad połowa (55%) uważa, że w tym kanale ma większy wybór z segmentu żywności eko.
Z drugiej strony, wielu polskich konsumentów dostrzega zalety zakupów w internecie, jeśli chodzi o szerszy dostęp do różnorodnych produktów z kategorii zdrowej żywności. 73% respondentów uważa, że kupowanie produktów spożywczych w sieci pozwala im wybierać produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska’’, a 55% twierdzi, że daje im to możliwość szerszego wyboru żywności ekologicznej.