Polacy coraz częściej polują na produkty spożywcze podczas Black Friday

Polacy coraz częściej polują na produkty spożywcze podczas Black Friday

Black Friday to już w naszym kraju nowa tradycja. W zeszłym roku aż 90% Polaków polowało na listopadowe promocje[1]. Coraz chętniej robimy też zakupy przez internet. Już około 30% polskich konsumentów kupuje na wyprzedażach tylko w sklepach online[2]. To już globalny trend – w 2020 roku spośród 186 mln Amerykanów, którzy skorzystali z promocji w ostatni weekend listopada, aż 100 mln dokonało zakupów właśnie przez internet[3].

Co sprawia, że serca klientów biją szybciej podczas polowania na najlepsze oferty z okazji Black Friday czy Cyber Monday? Dobre ceny, szybkie i bezpieczne dostawy, ale też zupełnie nowe kategorie produktów – w tym… jedzenie.

Czy produkty na Black Friday rzeczywiście są tańsze?

Szukając promocji konsumenci najczęściej patrzą na ceny – dla blisko 80% to właśnie obniżki cenowe są najaktrakcyjniejsze[4]. Jednak czy produkty są rzeczywiście takńsze podczas Black Friday? Według raportu Deloitte – niekoniecznie. W przypadku zeszłorocznego Czarnego Piątku aż 69% ofert nie różniło się ceną w porównaniu do poprzedniego piątku, a 14% było nawet droższe. 

W nowej rzeczywistości na znaczeniu zyskuje szybkość dostawy

Warto też zauważyć, że cena przestaje być jedynym czynnikiem, na który zwracamy uwagę podczas zakupów. Równie ważna jest szybkość i terminowość dostawy. Doskonałym przykładem na to, że chcemy móc cieszyć się tu i teraz tym, co kupimy w sieci, są firmy z branży q-commerce, które dostarczają zakupy praktycznie natychmiast.

Według danych JOKR, platformy oferującej codzienne zakupy spożywcze z dostawą w 15 minut, to właśnie tempo dostawy jest kluczowe dla klientów – jako najważniejszy powód przy podejmowaniu decyzji zakupowej wymienia ją 85% polskich użytkowników aplikacji. Potwierdzają to dane globalne: w Stanach Zjednoczonych szybkość jest kluczowa dla 62% wszystkich klientów kupujących przez internet, z kolei aż 85% szuka alternatywnych ofert, jeśli czas dostawy jest zbyt długi[5].

Żywność w e-commerce hitem ostatniego roku

Rosnąca popularność e-commerce sprawia, że w sieci kupujemy coraz to nowsze kategorie produktów. Hitem ostatniego roku z pewnością jest żywność. Podczas listopadowych promocji w poprzednim roku na portalu Allegro sprzedano 1 400 000 artykułów takich jak kawy, herbaty, bakalie czy przyprawy. To więcej niż książek (670 000), odzieży i bielizny (880 000) czy perfum (155 000)[6]. Co ważne, jedzenie i produkty spożywcze w sieci kupujemy nie tylko pod wpływem impulsu. Według danych JOKR produkty kupowane spontanicznie to ok. 47,5% wszystkich zamówień – resztę (52,5%) stanowią te bardziej planowane.

Według ekspertów żywność, niegdyś produkt niszowy, zdetronizował modę i obuwie, jako kategorię najczęściej kupowaną w sieci. Świeże owoce i warzywa, dania gotowe, ulubione słodycze czy napoje – dziś to wszystko można mieć bez wychodzenia z domu. Dla klientów to nie tylko wygodne, ale często bezpieczniejsze niż zwykłe zakupy, gdyż zamawiając dostawę pod drzwi nie muszą stać w kolejkach czy obawiać się kontaktu z kimś obcym.

Jak upolować najlepsze okazje na Black Friday? 

W natłoku ofert warto wiedzieć jak wybrać, te na które warto zwrócić uwagę: pomoże w tym zasada 3xS (Smart, Speed, Safe):

  • SMART: szukaj dobrych ofert, wykorzystuj porównywarki cenowe i portale pokazujące oferty. Zwróć uwagę na koszt dostawy. Nie bój się szukać produktów, których normalnie nie kupujesz online – w tym jedzenia.
  • SPEED: zwróć uwagę na termin dostawy, żeby móc szybko cieszyć się swoim zakupem – dzięki wybranym usługom jest to możliwe nawet w 15 minut.
  • SAFE: zakupy online oferują nie tylko lepsze promocje, ale są też wygodniejsze (koniec z szukaniem miejsca do zaparkowania) i bezpieczniejsze: pozwalają uniknąć tłumów i kolejek.

 

Źródło: informacja prasowa JOKR


 

[1] Źródło: OVHCloud

[2] Źródło: Allegro i SW Research

[3] Źródło: Blackfriday.com

[4] Źródło: ExpertSender

[5] Źródło: 2020 Flexe Omnichannel Consumer Survey

[6] Źródło: Allegro i SW Research

Reklama