59% Polaków ograniczyło spożycie alkoholu – nasz kraj w czołówce rankingu

59% Polaków ograniczyło spożycie alkoholu – nasz kraj w czołówce rankingu

Zmiany nawyków konsumenckich, pandemia, inflacja, nowe podatki – wszystkie te składowe wpływają na wybory zakupowe. Jak potwierdził Deloitte w przeprowadzonym przez siebie badaniu – 59% Polaków ograniczyło spożycie alkoholu. Z tym wynikiem nasz kraj znalazł się w europejskiej czołówce trendu.

48% Europejczyków wskazuje, że w ciągu ostatnmiego roku wypiło znacząco mniej alkoholu niż wczęsniej. Wśród badanych Polaków wynik ten plasuje sie na poziomie 59% co czyni nas liderem trendu. Eksperci Deloitte, którzy przeprowadzili badanie, doszukują się przyczyn tego zjawiska w ograniczonej ilości spotkań towarzyskich wywołanej pandemią COVID-19.

Wraz z ograniczaniem ilości spożywanego alkoholu wzrosła konsumpcja owoców i warzyw (odpowiednio 54% i 59%). Średnią europejską zdecydowanie bije na głowe polski wynik. Wśród naszych rodaków, aż 75% badanych potwierdza zwiększenie spożycia zarówno warzyw jak i owoców.

Zmianie uległy także inne nawyki. Aż 45% Europejczyków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku spożywało mniej mięsa. Duże znaczenie ma tu moda na wegetarianizm, weganizm czy fleksitarianizm. Średnio 39% ankietowanych stwierdziło także, że w ich diecie znacznie częsciej pojawiają się produkty określane mianem ekologicznych.
 

Coraz bardziej świadomi konsumenci w całej Europie coraz częściej dokonują proekologicznych wyborów podczas zakupów spożywczych. Objawia się w to m.in. w korzystaniu z własnych, wielorazowych toreb – w Polsce deklaruje tak 90% osób – wybieraniu lokalnych produktów i gotowości, by za nie więcej zapłacić. Zmieniają także nawyki: uczestnicy badania deklarują, że częściej gotują w domu, piją mniej alkoholu, ograniczają spożycie mięsa i unikają zamawiania gotowych posiłków, ze względu na wykorzystanie plastikowych opakowań.

Irena Pichola, partner, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte

Wśród Europejczyków panuje też moda na wyroby lokalne. Badanie Deloitte potwierdza, że towary regionalne wybiera nawet 60% mieszkańców naszego kontynentu. Co więcej – jesteśmy skłonni zapłacić więcej za żywność, która produkowana jest lokalnie. Taką deklarację złożyło 74% respondentów. Z kolei 72% badanych jest w stanie wydać wyższą kwotę za gwarancję, że żywność pochodzi ze zrównoważonych upraw i hodowli, a produkty zostały wyprodukowane w zgodzie z ideą fair-trade.
 

Reklama