Już wkrótce w ofercie Mercedes-EQ pojawi się kolejny SUV: kompaktowy EQB, oferujący miejsce nawet dla 7 podróżujących. Początkowo do wyboru będą dwie mocne wersje napędowe: EQB 300 4MATIC o mocy 229 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 293 KM. Później do gamy dołączą kolejne warianty dopasowane do specyficznych wymagań klientów, w tym wersja o szczególnie długim zasięgu.
W 100% elektryczne samochody Mercedes-EQ cieszą się coraz większą popularnością. W okresie od stycznia do czerwca 2021 r. klienci odebrali ponad 19 tys. egzemplarzy modeli EQA, EQC i EQV – o blisko 470% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Niebawem do gamy elektrycznych modeli marki dołączy EQB. To unikalna propozycja w swojej klasie i drugi kompaktowy SUV w rodzinie Mercedes-EQ. Jego charakterystycznie stylizowane nadwozie kryje funkcjonalną, przestronną kabinę – na życzenie z miejscem nawet dla 7 osób, a także pojemny i praktyczny bagażnik.
Tradycyjnie dla Mercedesa, EQB oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa, wzorowy komfort i rozbudowane funkcje z zakresu łączności – to wszystko w estetyce typowej dla modeli Mercedes-EQ. Początkowo do oferty trafią dwie mocne wersje z napędem obu osi.
W obu przypadkach przednie koła napędza silnik asynchroniczny. Jednostka elektryczna, przekładnia o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronika tworzą tu zintegrowany, zwarty moduł – tzw. elektryczny układ napędowy (eATS).
Wersje EQB 300 4MATIC i EQB 350 4MATIC mają moduł eATS także przy tylnej osi. Zastosowano tam nowo opracowany silnik synchroniczny z magnesami trwałymi. Zaletami tej konstrukcji są: duża gęstość mocy i spójność jej oddawania oraz wysoka efektywność.
W wersjach 4MATIC zapotrzebowanie na siłę napędową pomiędzy przednią a tylną osią jest inteligentnie regulowane w zależności od sytuacji – 100 razy na sekundę. Koncepcja napędu Mercedes-EQ skupia się na optymalizacji zużycia prądu poprzez jak najczęstsze wykorzystywanie tylnego silnika elektrycznego. Przy częściowym obciążeniu jednostka asynchroniczna na przedniej osi generuje jedynie minimalne straty wynikające z oporu.
Dane techniczne:
W trybie wybiegu lub podczas hamowania silniki elektryczne stają się alternatorami: generują energię elektryczną, która trafia do wysokonapięciowego akumulatora w ramach procesu znanego jako rekuperacja.
Akumulator: część inteligentnego systemu zarządzania ciepłem
EQB jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o dużej gęstości energii. Jego użyteczna pojemność wynosi 66,5 kWh. Bateria składa się z pięciu modułów i znajduje się pośrodku pojazdu, pod kabiną pasażerską. Aluminiowa obudowa oraz sama konstrukcja nadwozia chronią ją przed potencjalną stycznością z podłożem oraz z ewentualnymi odpryskami. Obudowa akumulatora stanowi element konstrukcji pojazdu, a tym samym jest integralną częścią koncepcji ochrony przed skutkami zderzeń.
Równocześnie bateria należy do inteligentnego systemu zarządzania ciepłem. W celu utrzymania temperatury w optymalnym zakresie w razie potrzeby jest chłodzona lub podgrzewana za pomocą znajdującej się pod spodem płyty z chłodziwem.
Jeśli kierowca uruchomił inteligentną nawigację, akumulator może być wstępnie podgrzany lub schłodzony podczas jazdy, tak aby po przyjeździe na stację szybkiego ładowania znajdował się w idealnym przedziale temperaturowym. Z drugiej strony – jeśli akumulator jest zimny, gdy samochód dojeżdża do stacji szybkiego ładowania, znaczna część mocy ładowania zostanie początkowo wykorzystana tylko do jego podgrzania. Pozwala to skrócić czas ładowania.
Ładowanie prądem zmiennym i stałym
W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można wygodnie ładować prądem przemiennym (AC), z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury. Ładowanie AC można przyspieszyć, korzystając np. z domowej stacji ładowania Mercedes-Benz Wallbox Home.
Do dyspozycji jest też oczywiście jeszcze szybsze ładowaniem prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury baterii na odpowiedniej stacji można ładować ją z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania od 10-80% wynosi 32 min, a już w ciągu 15 min można zgromadzić prąd pozwalający na pokonanie kolejnych 300 km (WLTP).
Wsparcie w efektywnej jeździe: ECO Assist i rozbudowana rekuperacja
Asystent ECO Assist podpowiada kierowcy, kiedy warto zwolnić pedał przyspieszenia, np. z powodu zbliżania się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, i wspiera go funkcjami takimi jak żeglowanie oraz specyficzna kontrola rekuperacji. W tym celu uwzględnia m.in. dane z nawigacji, rozpoznane znaki drogowe oraz informacje z systemów wspomagających (z radaru i kamery stereo).
Na podstawie obrazu sytuacji na drodze ECO Assist decyduje, czy poruszać się z najmniejszym oporem, czy też zintensyfikować rekuperację. W swoich zaleceniach bierze pod uwagę zjazdy i wzniesienia oraz ograniczenia prędkości, przebieg drogi (zakręty, skrzyżowania, ronda) oraz odległość do poprzedzających pojazdów. Sugeruje kierowcy, kiedy warto zwolnić pedał gazu, a jednocześnie podaje powód swojego komunikatu (np. skrzyżowanie lub nachylenie drogi).
Ponadto kierowca może ręcznie regulować funkcję rekuperacji za pomocą manetek za kierownicą. Dostępne są następujące stopnie: D Auto (rekuperacja zoptymalizowana poprzez ECO Assist pod kątem sytuacji na drodze), D+ (żeglowanie), D (słaba rekuperacja) i D- (średnia rekuperacja). Jeśli wybrana jest funkcja D Auto, tryb ten zostanie zachowany po ponownym uruchomieniu auta. Aby się zatrzymać, niezależnie od wybranego stopnia rekuperacji kierowca musi użyć pedału hamulca.
Inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych
Inteligentna nawigacja w nowym EQB oblicza najszybszą możliwą trasę, biorąc pod uwagę różne czynniki, i sama wyznacza postoje na ładowanie. Potrafi nawet dynamicznie reagować na zmieniające się warunki, np. korki. Podczas gdy konwencjonalny kalkulator zasięgu opiera się na danych z przeszłości, inteligentna nawigacja w EQB wybiega w przyszłość.
Obliczenie trasy uwzględnia m.in. zasięg pojazdu, bieżące zużycie energii, topografię proponowanej trasy (ze względu na zapotrzebowanie na prąd), temperatury po drodze (z uwagi na czas trwania ładowania), a także natężenie ruchu i dostępne stacje ładowania (a nawet ich zajętość).
Ładowanie nie zawsze musi odbywać się „do pełna” – postoje na stacji będą planowane w sposób najbardziej korzystny dla całkowitego czasu podróży: w pewnych okolicznościach może się zdarzyć, że dwa krótkie ładowania z większą mocą będą szybsze niż jedno dłuższe.
Jeśli zasięg staje się krytyczny, aktywny system monitorowania zasięgu wyświetli stosowne porady, takie jak „wyłącz klimatyzację” lub „wybierz tryb ECO”. Dodatkowo w trybie ECO system obliczy najbardziej efektywną szybkość, z jaką można dojechać do następnej stacji ładowania lub do celu i wyświetli ją na prędkościomierzu. Jeśli włączony jest adaptacyjny tempomat DISTRONIC, prędkość ta zostanie ustawiona automatycznie. W trybie tym samochód przełączy się również na inteligentną strategię działania odbiorników pomocniczych w celu zmniejszenia ich zapotrzebowania na energię.
Trasę można zaplanować z wyprzedzeniem w aplikacji Mercedes me. Jeśli później kierowca zaakceptuje ten plan w systemie nawigacji samochodu, trasa zostanie załadowana na bazie najnowszych informacji. Dane te są aktualizowane przed rozpoczęciem każdej podróży, a następnie co 2 minuty.
Ponadto użytkownik ma możliwość indywidualnego dostosowania inteligentnej nawigacji do swoich preferencji – może ustawić ją tak, aby np. po przybyciu do celu stan naładowania akumulatora EQB wynosił co najmniej 50%.
źródło: Mercedes (Daimler)