Mintel ogłosił globalne trendy konsumenckie na 2022 rok

Mintel ogłosił globalne trendy konsumenckie na 2022 rok

Analiza trendów Mintel opiera się na obserwacji siedmiu czynników napędzających trendy z ostatnich 18 miesięcy, które są poparte danymi konsumenckimi i rynkowymi firmy. Firma opublikowała raport, w którym przedstawia globalne trendy konsumenckie na 2022 rok.

Wśród nich znalazły się m.in. potrzeba poczucia kontroli, szukanie wszędzie przyjemności, a także kontrola etyczna – dotycząca działań firm i produktów.

  1. Poczucie kontroli
  2. Przyjemność wszędzie
  3. Kontrola etyczna

1. Poczucie kontroli

W niestabilnych czasach, jakie wywołała pandemia, konsumenci szukają poczucia kontroli – nad swoim życiem, finansami czy decyzjami. Chcą znać produkty, które kupują i mieć pewność, że spełniają one to, co obiecują. Liczy się przejrzystość i autentyczność.

Poczucie zagubienia i niepewności finansowej wywołane i spotęgowane przez pandemię sprawia, że konsumenci odczuwają potrzebę kontrolowania każdego aspektu swojego życia. Jednocześnie zalew nierzetelnych informacji i fake newsów powoduje stan dezinformacji i sprawia, że konsumentom trudniej weryfikować otaczające ich komunikaty, aby móc podejmować świadome decyzje. Dlatego konsumenci potrzebują jasności, przejrzystości, elastyczności i szerokiego wyboru opcji, aby móc podejmować decyzje odpowiadające na ich indywidualne i zmienne potrzeby, a także na zmieniające się okoliczności.

Simon Moriarty, Director of Mintel Trends EMEA

Marki powinny dostarczać informacje i opcje, których konsumenci potrzebują, aby odzyskać poczucie kontroli i mieć świadomość samodzielnie podejmowanych decyzji.

Wyścig o najszybszą dostawę towaru do odbiorcy będzie ewoluował w stronę większej elastyczności, dając konsumentowi więcej kontroli nad tym, kiedy pojawi się dany produkt oraz dopasowując dostawę do harmonogramu i konkretnych potrzeb konsumenta.

Simon Moriarty

Co wpisuje się w trend poczucia kontroli?

Rozwiązaniem, które już obecnie zyskuje na popularności są kody QR na opakowaniach produktów, które po zeskanowaniu pokazują szczegółowe informacje o składzie itp. Innym innowacyjnym rozwiązaniem jest aplikacja FYPM (F*** You Pay Me), w której brytyjscy influencerzy dzielą się opiniami o markach, z którymi współpracowali. Mintel przytacza jeszcze urządzenie E-Sens™, które weryfikuje autentyczność whisky.

2. Przyjemność wszędzie

Po przetrwaniu globalnego kryzysu konsumenci coraz chętniej szukają przyjemności i zabawy, bawią się i korzystają z nowych doświadczeń – wirtualnych i rzeczywistych. Konsumenci z różnych krajów czerpali przyjemność z grania w gry, planowania wyjazdów czy testowania nowych rzeczy.

Chociaż stres spowodowany przez pandemię nie musi być już dla konsumentów motorem poszukiwania zabawy i eskapizmu, konsumenci będą wciąż otwarci na radość i zabawę. Jednak w miarę, jak interakcje marek z konsumentem poprzez kampanie, aplikacje i transakcje będą coraz bardziej oparte na elementach grywalizacji, można się spodziewać sprzeciwu ze strony części konsumentów wobec tej strategii i natychmiastowej gratyfikacji, jaką oferuje. Ta tendencja będzie się nasilać wraz z przyjmowaniem przez konsumentów coraz bardziej świadomej postawy wobec przyjemności i rozrywki.

Simon Moriarty

Mintel zapowiada, że w najbliższych miesiącach marki będą skupiać się na dobrych wiadomościach i pozytywami w komunikacji, a konsumenci będą na nich polegać, aby uciec od codziennych zmartwień. Zakupy nie będą polegały na kupowaniu rzeczy, tylko emocji i zabawy.

Co wpisuje się w trend szukania przyjemności wszędzie?

Mintel wśród innowacyjnych marek wymienia producenta ginu, Hendrick’s Gin, który ozdobił przystanki autobusowe w Wielkiej Brytanii w róże i ogórki, które emitują zapach przypominający jego napoje. Z kolei gigant e-commerce, Alibaba Group, podczas Taobao Maker Festival zorganizował dla uczestników interaktywne wyzwanie polegające na poszukiwaniu skarbów i odblokowywaniu zadań na stronie wydarzenia.

3. Kontrola etyczna

Podczas gdy wiele marek zabrało głos w kontrowersyjnych tematach, konsumenci chcą widzieć wymierny postęp w realizacji ich celów. Coraz ważniejszy staje się etyczny wymiar prowadzenia działalności, a wielu konsumentów zanim dokona zakupu, sprawdza producenta. Konsumenci w mniejszym stopniu ufają firmom, rządom, instytucjom. Na znaczeniu zyskuje transparentność.

Konsumenci chcą już nie tylko tego, aby marki „były etyczne”, ale żądają wymiernych, transparentnych i konsekwentnych działań od marek, które decydują się wspierać. Oprócz chwalenia się osiągnieciami i podkreślania zalet firmy muszą być transparentne w kwestii swoich słabych stron.

Simon Moriarty

Kluczowe w tym kontekście jest stosowanie wskaźników, które odzwierciedlają problemy, jakie marki próbują rozwiązać. Jeśli firma nie właściwie nie mierzy tego, co robi, trudno jest ocenić, czy dokonuje się jakikolwiek postęp – szczególnie dla konsumentów.


Foto: mintel.com

 

Reklama