Analiza trendów Mintel opiera się na obserwacji siedmiu czynników napędzających trendy z ostatnich 18 miesięcy, które są poparte danymi konsumenckimi i rynkowymi firmy. Firma opublikowała raport, w którym przedstawia globalne trendy konsumenckie na 2022 rok.
Wśród nich znalazły się m.in. potrzeba poczucia kontroli, szukanie wszędzie przyjemności, a także kontrola etyczna – dotycząca działań firm i produktów.
1. Poczucie kontroli
W niestabilnych czasach, jakie wywołała pandemia, konsumenci szukają poczucia kontroli – nad swoim życiem, finansami czy decyzjami. Chcą znać produkty, które kupują i mieć pewność, że spełniają one to, co obiecują. Liczy się przejrzystość i autentyczność.
Marki powinny dostarczać informacje i opcje, których konsumenci potrzebują, aby odzyskać poczucie kontroli i mieć świadomość samodzielnie podejmowanych decyzji.
Co wpisuje się w trend poczucia kontroli?
Rozwiązaniem, które już obecnie zyskuje na popularności są kody QR na opakowaniach produktów, które po zeskanowaniu pokazują szczegółowe informacje o składzie itp. Innym innowacyjnym rozwiązaniem jest aplikacja FYPM (F*** You Pay Me), w której brytyjscy influencerzy dzielą się opiniami o markach, z którymi współpracowali. Mintel przytacza jeszcze urządzenie E-Sens™, które weryfikuje autentyczność whisky.
2. Przyjemność wszędzie
Po przetrwaniu globalnego kryzysu konsumenci coraz chętniej szukają przyjemności i zabawy, bawią się i korzystają z nowych doświadczeń – wirtualnych i rzeczywistych. Konsumenci z różnych krajów czerpali przyjemność z grania w gry, planowania wyjazdów czy testowania nowych rzeczy.
Mintel zapowiada, że w najbliższych miesiącach marki będą skupiać się na dobrych wiadomościach i pozytywami w komunikacji, a konsumenci będą na nich polegać, aby uciec od codziennych zmartwień. Zakupy nie będą polegały na kupowaniu rzeczy, tylko emocji i zabawy.
Co wpisuje się w trend szukania przyjemności wszędzie?
Mintel wśród innowacyjnych marek wymienia producenta ginu, Hendrick’s Gin, który ozdobił przystanki autobusowe w Wielkiej Brytanii w róże i ogórki, które emitują zapach przypominający jego napoje. Z kolei gigant e-commerce, Alibaba Group, podczas Taobao Maker Festival zorganizował dla uczestników interaktywne wyzwanie polegające na poszukiwaniu skarbów i odblokowywaniu zadań na stronie wydarzenia.
3. Kontrola etyczna
Podczas gdy wiele marek zabrało głos w kontrowersyjnych tematach, konsumenci chcą widzieć wymierny postęp w realizacji ich celów. Coraz ważniejszy staje się etyczny wymiar prowadzenia działalności, a wielu konsumentów zanim dokona zakupu, sprawdza producenta. Konsumenci w mniejszym stopniu ufają firmom, rządom, instytucjom. Na znaczeniu zyskuje transparentność.
Kluczowe w tym kontekście jest stosowanie wskaźników, które odzwierciedlają problemy, jakie marki próbują rozwiązać. Jeśli firma nie właściwie nie mierzy tego, co robi, trudno jest ocenić, czy dokonuje się jakikolwiek postęp – szczególnie dla konsumentów.
Foto: mintel.com