Jak walczyć z Wardrobingiem? Oto sposób

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Checkpoint Systems, coraz więcej sklepów detalicznych traci potencjalne przychody za sprawą nieuczciwych klientów, którzy zwracają produkty po ich użyciu.

Wardrobing – bo o tym tu mowa, to zjawisko polegające na tym, że konsumenci kupują ubranie, buty lub inne części odzieży, używają je a następnie zwracają do sklepu.

Firma Checkpoimt Systems opublikowała artykuł przeglądowy o wpływie nieuczciwych zwrotów na zyski sklepów oraz dostępnych środkach przeciwdziałających temu procederowi.  

Wyniki raportu są szokujące

Z raportu wynika, że 85 proc. handlowców detalicznych potwierdziło styczność z tym zjawiskiem w swoim sklepie. Określali oni, że zwroty ubrań wpływały w "dużym" lub "bardzo dużym" stopniu na ich działalność. Ocenia się, że wardrobing odbiera około 13 proc. rocznych zysków z e-commerce. Co więcej, przeprowadzone badanie w Wielkiej Brytanii, które było częścią raportu Checkpoint Systems, ukazało, że 13 proc. konsumentów na wyspach kupuje odzież z zamiarem jednokrotnego użycia, a następnie oddania na zasadzie zwrotu. Wśród osób w wieku 25-34 lat wskaźnik ten jest jeszcze wyższy, bo wynosi 20 proc.

Przyczyny wardrobingu

Handlowcy podejrzewają, że dużą rolę odgrywają media społecznościowe. To chęć pokazania się w ekskluzywnych ubraniach na social media głównie kieruje millanielsami, którzy decydują się na wardrobing. Aż 9 proc. przyznało, że zrobiło sobie selfie w ubraniach, które następnie zwróciło.

Jak walczyć z wardrobingiem?

Przykładem narzędzia, które ma wpłynąć na zmniejszenie zjawiska jest nowoczesna etykieta R-Turn Tag. Na odzieży umieszczany jest w widocznym miejscu tag, umożliwiający komfortowe przymierzenie odzieży w domu, ale nie nadający się do użytkowania i późniejszego oddania w celu odzyskania pełnej ceny. Tagi mogą być personalizowane poprzez umieszczenie logotypu bądź konkretnego koloru.

Temat wardrobingu pojawia się coraz częściej w naszych rozmowach z branżą e-commerce, a badanie pokazało, jak duża jest skala tego zjawiska. Istnieją jednak proste środki, za pomocą których sklepy mogą znacznie ograniczyć liczbę nieuczciwych zwrotów i zakomunikować, że nie pozwolą się łatwo oszukać.

Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems w Polsce

Klienci, którzy po przymierzeniu ubrania w domu zdecydują się na nie, mogą w łatwy sposób tag przekręcić i zdjąć z ubrania. Innowacyjny mechanizm blokujący chroni bowiem klientów przed kontaktem ze szpilką.

Handlowcy powinni sobie uświadomić, że wardrobing jest poważnym problemem, co potwierdziło to badanie. Powinni też znaleźć rozwiązania, dzięki którym ich towary będą chronione i dostępne dla uczciwych konsumentów stanowiących większość. Takimi rozwiązaniami są znaczniki, np. R-Turn Tag czy SharkTag firmy Checkpoint. Warto wprowadzić regułę przyjmowania zwrotów tylko wtedy, gdy na odzieży wciąż znajduje się taki znacznik lub inne podobne urządzenie wraz z załączoną instrukcją. Ograniczy to do minimum nieuczciwe zwroty bez niekorzystnego wpływu na doświadczenia uczciwych klientów.

Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems w Polsce

 

 

Reklama