Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Checkpoint Systems, coraz więcej sklepów detalicznych traci potencjalne przychody za sprawą nieuczciwych klientów, którzy zwracają produkty po ich użyciu.
Wardrobing – bo o tym tu mowa, to zjawisko polegające na tym, że konsumenci kupują ubranie, buty lub inne części odzieży, używają je a następnie zwracają do sklepu.
Firma Checkpoimt Systems opublikowała artykuł przeglądowy o wpływie nieuczciwych zwrotów na zyski sklepów oraz dostępnych środkach przeciwdziałających temu procederowi.
Wyniki raportu są szokujące
Z raportu wynika, że 85 proc. handlowców detalicznych potwierdziło styczność z tym zjawiskiem w swoim sklepie. Określali oni, że zwroty ubrań wpływały w "dużym" lub "bardzo dużym" stopniu na ich działalność. Ocenia się, że wardrobing odbiera około 13 proc. rocznych zysków z e-commerce. Co więcej, przeprowadzone badanie w Wielkiej Brytanii, które było częścią raportu Checkpoint Systems, ukazało, że 13 proc. konsumentów na wyspach kupuje odzież z zamiarem jednokrotnego użycia, a następnie oddania na zasadzie zwrotu. Wśród osób w wieku 25-34 lat wskaźnik ten jest jeszcze wyższy, bo wynosi 20 proc.
Przyczyny wardrobingu
Handlowcy podejrzewają, że dużą rolę odgrywają media społecznościowe. To chęć pokazania się w ekskluzywnych ubraniach na social media głównie kieruje millanielsami, którzy decydują się na wardrobing. Aż 9 proc. przyznało, że zrobiło sobie selfie w ubraniach, które następnie zwróciło.
Jak walczyć z wardrobingiem?
Przykładem narzędzia, które ma wpłynąć na zmniejszenie zjawiska jest nowoczesna etykieta R-Turn Tag. Na odzieży umieszczany jest w widocznym miejscu tag, umożliwiający komfortowe przymierzenie odzieży w domu, ale nie nadający się do użytkowania i późniejszego oddania w celu odzyskania pełnej ceny. Tagi mogą być personalizowane poprzez umieszczenie logotypu bądź konkretnego koloru.
Klienci, którzy po przymierzeniu ubrania w domu zdecydują się na nie, mogą w łatwy sposób tag przekręcić i zdjąć z ubrania. Innowacyjny mechanizm blokujący chroni bowiem klientów przed kontaktem ze szpilką.