"Wiemy, jak odpowiednio przygotować się do wzmożonego okresu zamówień"

"Wiemy, jak odpowiednio przygotować się do wzmożonego okresu zamówień"

O przygotowaniach do Black Friday, terminowości dostaw, zmianach na rynku logistycznym oraz polityce zwrotów rozmawiamy z Iwoną Węglicką, prezes Qlink Quality Logistics.

Black Friday to wyjątkowe wydarzenie zakupowe, które co roku dostarcza wielu emocji. Jak firma logistyczna Qlink przygotowuje się do peak’ów sprzedażowych?

Rzeczywiście w tym szaleństwie zakupowym istotną rolę odgrywają firmy logistyczne, które dbają o to, aby zamówiona przesyłka dotarła na czas do odbiorcy. Qlink zapewnia realizację procesu posprzedażowego poprzez rzetelne przygotowanie i spakowanie zamówionych towarów, a następnie szybką wysyłkę do klienta końcowego. Należy przy tym pamiętać, że rolą sprzedawcy jest zapewnienie dostępności produktów i zagwarantowanie, aby odpowiednia ich ilość znajdowała się na magazynie.

Na bazie wieloletnich doświadczeń oraz danych historycznych wiemy, jak odpowiednio przygotować się do wzmożonego okresu zamówień. Jest kilka płaszczyzn, które wymagają od nas wcześniejszych działań.

Po pierwsze jest to zabezpieczenie odpowiednich zasobów ludzkich, czyli dodatkowej mocy przerobowej na magazynie. Na ten czas zatrudniamy dodatkowe osoby z zaprzyjaźnionej agencji pracy, które wspierają naszych stałych pracowników w procesach kompletacji i pakowania. Tymczasowi pracownicy wykonują swoją pracę pod nadzorem i czujnym okiem opiekunów poszczególnych projektów lub liderów.

Po drugie są to przygotowania w obszarze infrastruktury magazynowej. Aby proces kompletacji był sprawny i efektywny konieczne jest odpowiednie ułożenie i alokacja towaru na magazynie. Analizujemy rotację towarów pod kątem zarządzania operacyjnego na magazynie i rozlokowania produktów mając na względzie skrócenie lub przyśpieszenie procesu kompletacji i pakowania zachowując jednocześnie najwyższe standardy jakościowe. Zabezpieczamy się również pod kątem materiałów opakowaniowych, takich jak: kartony, foliopaki, taśmy i inne.

Kolejny aspekt to przygotowanie działu Customer Service. Zapewniamy w tym czasie wysoką responsywność i jeszcze większą uwagę przykładamy w aspekcie komunikacji z klientem. Musimy w tym czasie być gotowi na szybkie reagowanie na interwencje i podejmowanie akcji ad hoc’owych na wielu płaszczyznach.

Ważnym aspektem w procesie przygotowania do wzmożonego okresu peak’ów sprzedażowych jest również poinformowanie naszych kluczowych dostawców kurierskich i ustalenia z nimi większej elastyczności operacyjnej. W okresie black friday kurierzy przejeżdżają do nas większymi autami nawet kilka razy dziennie. Najważniejsze dla nas jest, aby zrealizować wszystkie wysyłki i dostarczyć je do odbiorców końcowych w zaplanowanych dniach.

Czy w tym intensywnym czasie zwiększonych ilości procesowanych zamówień firma logistyczna może również zagwarantować swoim klientom sprawną i szybką dostawę?

Oczywiście. Terminowa dostawa zgodna z zawartością i satysfakcja zarówno naszego partnera biznesowego, jak i klienta końcowego jest dla nas priorytetem. Na ten okres wydłużamy godziny pracy magazynu, a tym samym wydłużamy cut-off time. Oznacza to, że zlecenia przyjmujemy do późniejszej godziny niż zwykle i o późniejszej godzinie są one odbierane przez kuriera. Klient może sam wybrać najwygodniejszy dla niego sposób odbioru zamówienia: poprzez dostarczenie kurierskie, odbiór w terminalu paczkowym, poprzez punkt odbioru drop-off (PUDO).

W ramach usług dodatkowych oferujemy także dedykowane opcje takie, jak, np.: możliwość dostaw w określonych godzinach lub w przedziałach godzinowych, a także w dni wolne od pracy. Oferujemy pełen wachlarz usług, co przekłada się na sprawną realizację zamówień i szybką dostawę, a w konsekwencji na zadowolenie odbiorców przesyłek oraz naszego zleceniodawcy.

Zakupy online wiążą się ze zwrotami. Czy w okresie przedświątecznym jest ich więcej?

Tak, sprzedaż w peak’ach wiąże się z pewnymi odsetkami zwrotów, różnymi w zależności od branży. W ramach zapewnienia pełnego łańcucha dostaw realizujemy także obsługę zwrotów konsumenckich oraz związanych z działalnością operacyjną. W ramach ustalonych wspólnie z klientem procesów, kategoryzujemy zwroty i sprawdzamy produkty wykonując szereg operacji pod kątem ich dalszego wykorzystania do ponownej sprzedaży, czy też ewentualnej utylizacji.

Na co powinien stawiać operator logistyczny, aby sprawnie realizować zamówienia klientów?

Z punktu widzenia zarządzania procesami dużą wagę przywiązujemy do przepływu danych – chodzi o sprawną komunikację pomiędzy naszymi systemami, a chociażby platformami sprzedażowymi. Własne rozwiązania informatyczne usprawniają tą komunikację; jesteśmy w stanie dostarczyć rozwiązania IT szyte na miarę potrzeb naszych klientów. Istotną rolę odgrywa tu wcześniej wspomniany magazyn, który jest sercem całej firmy. W Qlink realizujemy dwa podejścia zarządzania magazynem – jest to podejście procesowe oraz projektowe, co znacznie podnosi wartość świadczonych usług szczególnie w obszarze jakościowym (KPI).

Wiedza to jedno, ale myślę, że dopiero w połączeniu z empatią biznesową i indywidualnym podejściem stajemy się prawdziwym partnerem biznesowym dla naszych klientów. Wyróżnia nas wysoka świadomość wagi operacji w całym łańcuchu dostaw. Mamy świadomość jaką rolę spełniamy będąc pomostem pomiędzy sprzedawcą, a klientem końcowym.

Kompleksowo obsługujemy zamówienia z różnych kanałów sprzedaży (online, offline), a także realizujemy je dla różnych klientów: indywidualnych (B2C, D2C) lub partnerów biznesowych (B2B@C, B2B).

Wszystkie wyżej wspomniane obszary: magazyn, środowisko IT, Customer Service, a także biznesowa empatia i realizowana przez Qlink strategia omnichannel’owa odgrywają ogromną rolę w obsłudze procesów posprzedażowych i zapewnieniu płynnego łańcucha dostaw w okresach wzmożonej sprzedaży.

Dziękuję za rozmowę.

 

Reklama