Maleje liczba sklepów w Polsce – szczególnie małoformatowych

Maleje liczba sklepów w Polsce – szczególnie małoformatowych

Wartość sprzedanych towarów w placówkach detalicznych wyniosła w 2020 roku 853,4 mld zł. To wynik o ponad 1,5% niższy niż przed rokiem – wynika z raportu „Rynek wewnętrzny w 2020 roku” zrealizowanego przez GUS. Spadki odnotowała też sprzedaż hurtowa, która w cenach bieżących wyniosła 1 474,9 mld zł, co dało wynik o 0,4% niż przed rokiem.

Mimo spadków w całościowej sprzedaży w punktach sprzedaży detalicznej, wzrostami charakteryzowały się żywność i napoje bezalkoholowe (+6,5%) oraz napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (+9,7%), które w sumie odpowiadały za 284 mld zł sprzedaży. O 5,5% spadła natomiast sprzedaż towarów nieżywnościowych, która wyniosła 569,4 mln zł.

Na przestrzeni roku zamknięto 13 tys. sklepów

Na koniec 2020 roku szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 320 tys. placówek – to o 4% mniej w porównaniu do 2019 roku. Oznacza to, że na przestrzeni roku zamknęło się około 13 tys. sklepów. Jednocześnie zmniejszyła się także powierzchnia sprzedażowa – o 0,1%.

Najwięcej (7,2%) ubyło sklepów małoformatowych – w przedziale wielkości 100-299 mkw. Następnie zamykały się sklepy o powierzchni 300-399 mkw. (spadek o 2,5%) i powyżej 2 499 mkw. (spadek o 1,8%). Najmniej (1,7%) ubyło placówek do 99 mkw.

W 2020 roku 320 tys. placówek prowadzonych było przez około 255 tys. przedsiębiorców. Najwięcej sklepów zamykali właściciele prowadzący do 2 placówek – w tej grupie odnotowano spadek o 3,8%, co oznacza zamknięcie 9 798 sklepów. To wynik wyższy o 100% w porównaniu do 2019 roku, kiedy spadek liczby tych przedsiębiorstw wyniósł nieco ponad 4,5 tys. placówek. Warto jednak wspomnieć, że udział tego rodzaju placówek 2020 r. był też najwyższy i wyniósł 97,9%.

Największa liczba sklepów w 2020 roku to placówki o specjalizacji branżowej pozostałej (44,6%), ogólnospożywczej (20,5%) oraz z wyrobami odzieżowymi (10,3%). Najmniej liczne były te specjalizacji rybnej (0,3%).

 

Foto: temi.pl

Reklama