W dniu 9 listopada br. w Warszawie odbyła się konferencja prasowa projektu „Trade Milk – Mleczne Skarby 2” organizowana przez Polską Izbę Mleka.
Jak informuje organizator, celem spotkania było przedstawienie aktualnych wyników handlowych oraz dyskusję na temat przyszłości eksportu mleka i produktów mlecznych z Polski do Chin. W konferencji wziął udział ekspert rynku chińskiego i rolno-spożywczego, pan Jacek Strzelecki, który miał prezentację na temat „Polskie produkty mleczarskie w Chinach. Wyzwania i nowe możliwości sprzedaży”.
- W Chinach w 2020 roku wyprodukowano 34,4 mln ton; w 2021 roku - 34,6 mln ton.
- Krajowa produkcja mleka w Chinach nie zaspokaja popytu.
- Głównymi produktami mlecznymi spożywanymi w Chinach (80% spożycia) są: mleko płynne i jogurty.
Podobnie jak w Europie, również w Chinach ważnym trendem konsumpcyjnym jest ekologia i zielone rolnictwo. Polskie produkty mleczne wpisują się w najnowsze trendy i są cenione na rynku zagranicznym - jak czytamy w komunikacie Polskie Izby Mleka. Są postrzegane w Chinach jako świeże, bezpieczne i posiadające wyższą wartość odżywczą.
Nowe zasady od 2022 roku
Od stycznia 2022 r. wejdą w życie nowe zasady wprowadzenia na rynek chiński żywności. Na mocy Zarządzania GACC nr 248 z 12 kwietnia 2021 r. w sprawie rejestracji i kontroli zagranicznych przedsiębiorstw produkujących żywność importowaną do Chińskiej Republiki Ludowej oraz Zarządzenia GACC nr 249 z 12 kwietnia 2021 r. w sprawie środków bezpieczeństwa w imporcie i eksporcie żywności, wszystkie firmy, aby móc eksportować do Chin, muszą zarejestrować się na stronie GACC - https://new.singlewindow.cn/. Trade Milk - Mleczne Skarby 2 jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka, realizowany przez Polską Izbę Mleka.